Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > Stanowiska > Legislacja żywnościowa > ARCHIWUM > DODATKI DO ŻYWNOŚCI > Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie projektu rozporządzenia ministra

2009
2008
2007
2006
2005
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”

Warszawa, 6 grudnia 2002

Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”
odnośnie
projektu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych, substancji pomagających w przetwarzaniu i warunków ich stosowania

  • Załącznik 2 cz. VII Aromaty. Prosimy o jasne sformułowanie zasad znakowania zawartości aromatów w gotowych wyrobach. Projektowane przepisy o znakowaniu odsyłają w tym zakresie do rozporządzenia w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych. Proponujemy następujący zapis: “Środki spożywcze, zawierające aromat lub mieszaniny aromatów, należy znakować zgodnie z rozporządzeniem w sprawie znakowania..., przy czym dla wszystkich zastosowanych w środku spożywczym aromatów wolno podać łącznie określenie “aromat “ lub “aromaty”. Dopuszcza się podanie bardziej szczegółowej nazwy lub opisu aromatu.

  • Str. 23 p. 4.18 przed wyrazem “przetworzonych” dodać “grzybów”, zgodnie z odpowiednią dyrektywą.

  • Str. 23 p. 4.23 sformułowanie “przypraw i mieszanek przypraw” proponujemy zastąpić “przypraw naturalnych i mieszanek przypraw naturalnych”, zgodnie ze znaczeniem słowa “spices” użytego w dyrektywie (w odróżnieniu od “seasonings”). Taki zapis pozwoli uniknąć niezamierzonej sprzeczności z p. 10 w tabeli na str. 25. Właściwe zastosowanie słowa “seasonings” należałoby ujednolicić w całym projekcie: jest ono tłumaczone jako “przyprawy”, “przyprawy kulinarne” lub “przyprawy do potraw”
  • Str. 109 (p. 33) i 110 (p. 20) zamiast “margaryny” proponujemy wpisać “margaryny, margaryny o obniżonej zawartości tłuszczu, zemulgowane produkty tłuszczowe do smarowania i smażenia”. Uważamy, że stosowanie aromatów naturalnych i identycznych z naturalnymi powinno być dozwolone do wszystkich produktów do smarowania i smażenia, bez zawężania do grupy margaryn, a więc emulsji o zawartości tłuszczu pow. 80 %.

  • Str. 109 (p. 45) i 110 (p. 32) proponujemy wykreślić tekst “do bezpośredniego spożycia”. Zakaz użycia aromatów w pozostałych śniadaniowych przetworach zbożowych preparowanych” nie znajduje uzasadnienia.

  • Str. 59, L – cysteina: uwagę “wyłącznie jako dodatek do mąki” zastąpić słowami “wyłącznie jako dodatek do mąki lub wzmacniacz smaku i zapachu do koncentratów spożywczych”

  • Str. 100 – proponujemy zmienić definicję aromatów przetworzonych: “oznaczają produkty otrzymane zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną przez ogrzewanie do temp. 180 st. C przez okres nie dłuższy niż 15 minut (każde obniżenie temperatury o 10 st. C umożliwia  dwukrotne wydłużenie czasu, nie więcej niż do 12 godzin), mieszaniny składników niekoniecznie posiadających właściwości aromatyzujące, z których co najmniej jeden składnik zawiera azot aminowy a inny jest cukrem redukującym.” Zmiana taka wynika z opublikowanych przez Council of Europe "Guidelines for safety evaluation of thermal process flavorings" przygotowana przez Dr J. Gry, Ph.D.,rapporteur for the Committee of Experts on Flavouring Substances.

  • Str. 109 p. 49 - prosimy o wykreślenie fragmentu podpunktu “powyżej 1 roku życia”. W przepisach UE nie ma takiego ograniczenia odnośnie stosowania aromatów naturalnych w żywności dla dzieci.

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij