Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > Stanowiska > Ochrona środowiska > Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie sprawozdania Komisji Samorządu Te

2009
2008
2007
2006
2005
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”


Stanowisko Stowarzyszenia “Polska Federacja Producentów Żywności”
odnośnie
sprawozdania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej
o chwalonej przez Sejm w dniu 8 lipca 2005 ustawie o zmianie ustawy
o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw

Organizacje skupiające przedsiębiorców z różnych branż przemysłowych i usług w pełni popierają skierowaną do prac w Senacie RP wersję projektu uchwaloną przez Sejm RP i apelują o nie przyjmowanie poprawek zgłoszonych w sprawozdaniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Rozwiązania przyjęte w trakcie trudnych i burzliwych prac w Sejmie (15 posiedzeń Podkomisji) oceniamy jako dobre i kompromisowe, o czym świadczy m.in. wynik głosowania w Sejmie - 381 posłów za, przy jedynie dwóch przeciwnych, bez głosów wstrzymujących się.

Pragniemy także zwrócić uwagę, że nad projektem pracowała senacka Komisja Ochrony Środowiska, która wniosła niewielkie poprawki (druk 1042a), a nasze daleko idące zaniepokojenie wzbudził fakt, że fundamentalne zmiany merytoryczne wprowadzone zostały w Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, w pracach której nawet nie mieliśmy okazji uczestniczyć.

Wypracowany projekt w trakcie prac sejmowych uznajemy za w pełni odpowiadający zarówno przedsiębiorcom z branży gospodarki odpadami, jak
i przedstawicielom przemysłu. Propozycje są także korzystnie dla władz samorządowych, w tym zwłaszcza gmin, wprowadzają bowiem bardzo istotne zmiany w ustawodawstwie wzmacniając ich rolę w:

  • określaniu standardów postępowania z odpadami komunalnymi,

  • egzekwowaniu obowiązków właścicieli nieruchomości,

  • oraz w zakresie nadzoru nad działalnością firm z branży odpadami.

Zgłoszone przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poprawki są drastycznie niekorzystne, a ich wprowadzenie spowodowałoby negatywne konsekwencje dla całej gospodarki.

Apelujemy o odrzucenie poprawki nr 3 do art. 1 w pkt 10 (ustawa o odpadach)

UZASADNIENIE

Odpady opakowaniowe stanowią około 20-25% masy wszystkich odpadów komunalnych i aż 50-60% ich objętości. Pozyskanie ich z odpadów bytowych jest niezbędne do realizacji poziomów odzysku i recyklingu wymaganych Dyrektywą 94/62 o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Wyłączenie jednego z ogniw łańcucha opakowaniowego - gminy/województwa – oraz konieczność realizacji obowiązków przez przedsiębiorców we własnym zakresie spowoduje:

  • całkowitą demotywację samorządów do prowadzenia systemów selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych,

  • zwiększenie strumienia odpadów trafiających na wysypiska - wg “Krajowego Planu Gospodarki Odpadami Opakowaniowymi” na polski rynek w 2007 r. trafi ok. 4,7 mln ton opakowań, z których połowę będą musieli odzyskać przedsiębiorcy. Pozostałe 2,35 mln ton trafi na wysypiska w niewysegregowanym strumieniu odpadów komunalnych,

  • wzrost liczby “dzikich wysypisk” – dziś przedsiębiorcy dopłacają bezpośrednio gminom do zbiórki selektywnej, co obniża koszty utrzymania czystości w gminach, brak tej współpracy spowoduje podniesienie cen za odbiór odpadów od mieszkańców,

  • zaśmiecanie wsi i małych miasteczek – przedsiębiorcy zmuszeni do budowy własnego systemu będą pozyskiwać zużyte opakowania jak najtaniej, czyli w wielkich miastach, co zwiększy dysproporcje między tymi obszarami,

  • zdublowanie systemów i podwójne inwestycje – gminy będą budować np. system zbiórki makulatury gazetowo-książkowej (nie podlega obowiązkom), a przedsiębiorcy osobny system zbiórki makulatury opakowaniowej, by następnie te materiały wspólnie poddać procesowi recyklingu,

  • drastyczny wzrost kosztów funkcjonowania systemu – zbliżonego do niemieckiego - ok. 20 euro na mieszkańca wobec ok. 1 euro w Polsce, wiążący się
    z dodatkowymi, nieuzasadnionymi nakładami na inwestycje, co grozi ograniczeniem działalności przedsiębiorców, nawet bankructwami, zwiększeniem bezrobocia, mniejszymi wpływami do budżetu,

  • gwałtowny wzrost cen towarów – co obciąży budżety domowe polskich konsumentów i doprowadzi do wzrostu inflacji,

  • ryzyko niezrealizowania unijnych zobowiązań – wypełnienie postanowień dyrektywy opakowaniowej ma zasadnicze znaczenie dla możliwości spełnienia wymagań dyrektywy 99/31 zobowiązującej Polskę do ograniczenia ilości składowanych odpadów.

Apelujemy o odrzucenie poprawki nr 11 do art. 2 (ustawa o porządku i czystości w gminach) w pkt 6 Sprawozdania oraz poprawki nr 26 do art. 9

UZASADNIENIE

Przyjęte przez Komisję rozwiązania powrotu do pierwotnego przedłożenia projektu ustawy, czyli przyjęcie przedmiotowych poprawek spowodowałoby:

  • negatywne skutki dla środowiska, w związku z deklaracjami strony samorządowej budowy nowych składowisk, co stoi w sprzeczności z dyrektywą 99/31/WE o polityce w zakresie zmniejszania ilości składowanych odpadów.

  • brak ochrony praw nabytych przedsiębiorców aktualnie działających w branży, co stoi w sprzeczności z Konstytucją RP,

  • nie zabezpieczenie interesów mieszkańców, w związku z zapisami o ustalaniu opłaty na podstawie kosztów, bez żadnego mechanizmu ich weryfikacji.

Apelujemy o odrzucenie poprawki nr 21, 22, 25 do art. 6 Sprawozdania (ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej)

UZASADNIENIE

Propozycja wprowadzenia powyższych zapisów jest wyjątkowo niekorzystna dla polskich przedsiębiorców ponieważ::

  • spowoduje nałożenie na 2,5 mln przedsiębiorców w kraju biurokratycznego obowiązku ważenia wszystkich materiałów reklamowych oraz składania corocznego raportu do urzędów marszałkowskich, co spowoduje nieuzasadniony wzrost kosztów zarówno po stronie przedsiębiorstw, jak i administracji,

  • realizacja będzie niewykonalna i nieekonomiczna ze względu na konieczność tworzenia odrębnego systemu selektywnej zbiórki tych materiałów w celu oddzielenia np. ulotki reklamowej od gazety, pomimo, że materiały reklamowe są aktualnie zbierane z makulaturą i poddawane recyklingowi,

  • pogorszone zostaną warunki ekonomiczne i organizacyjne funkcjonowania polskich przedsiębiorstw, gdyż żadna dyrektywa unijna nie wprowadza obowiązku recyklingu zadrukowanego papieru.

Podsumowując nasze argumenty, w imieniu przedsiębiorców zrzeszonych w poniższych organizacjach, jeszcze raz zwracamy się z apelem o uwzględnienie naszych postulatów i nie przyjmowanie kontrowersyjnych poprawek zawartych we wspomnianym sprawozdaniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

 

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij