Stanowisko Stowarzyszenia “Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie sprawozdania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej o chwalonej przez Sejm w dniu 8 lipca 2005 ustawie o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw
Organizacje skupiające przedsiębiorców z różnych branż przemysłowych i usług w pełni popierają skierowaną do prac w Senacie RP wersję projektu uchwaloną przez Sejm RP i apelują o nie przyjmowanie poprawek zgłoszonych w sprawozdaniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Rozwiązania przyjęte w trakcie trudnych i burzliwych prac w Sejmie (15 posiedzeń Podkomisji) oceniamy jako dobre i kompromisowe, o czym świadczy m.in. wynik głosowania w Sejmie - 381 posłów za, przy jedynie dwóch przeciwnych, bez głosów wstrzymujących się.
Pragniemy także zwrócić uwagę, że nad projektem pracowała senacka Komisja Ochrony Środowiska, która wniosła niewielkie poprawki (druk 1042a), a nasze daleko idące zaniepokojenie wzbudził fakt, że fundamentalne zmiany merytoryczne wprowadzone zostały w Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, w pracach której nawet nie mieliśmy okazji uczestniczyć.
Wypracowany projekt w trakcie prac sejmowych uznajemy za w pełni odpowiadający zarówno przedsiębiorcom z branży gospodarki odpadami, jak i przedstawicielom przemysłu. Propozycje są także korzystnie dla władz samorządowych, w tym zwłaszcza gmin, wprowadzają bowiem bardzo istotne zmiany w ustawodawstwie wzmacniając ich rolę w:
-
określaniu standardów postępowania z odpadami komunalnymi,
-
egzekwowaniu obowiązków właścicieli nieruchomości,
-
oraz w zakresie nadzoru nad działalnością firm z branży odpadami.
Zgłoszone przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poprawki są drastycznie niekorzystne, a ich wprowadzenie spowodowałoby negatywne konsekwencje dla całej gospodarki.
Apelujemy o odrzucenie poprawki nr 3 do art. 1 w pkt 10 (ustawa o odpadach)
UZASADNIENIE
Odpady opakowaniowe stanowią około 20-25% masy wszystkich odpadów komunalnych i aż 50-60% ich objętości. Pozyskanie ich z odpadów bytowych jest niezbędne do realizacji poziomów odzysku i recyklingu wymaganych Dyrektywą 94/62 o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Wyłączenie jednego z ogniw łańcucha opakowaniowego - gminy/województwa – oraz konieczność realizacji obowiązków przez przedsiębiorców we własnym zakresie spowoduje:
-
całkowitą demotywację samorządów do prowadzenia systemów selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych,
-
zwiększenie strumienia odpadów trafiających na wysypiska - wg “Krajowego Planu Gospodarki Odpadami Opakowaniowymi” na polski rynek w 2007 r. trafi ok. 4,7 mln ton opakowań, z których połowę będą musieli odzyskać przedsiębiorcy. Pozostałe 2,35 mln ton trafi na wysypiska w niewysegregowanym strumieniu odpadów komunalnych,
-
wzrost liczby “dzikich wysypisk” – dziś przedsiębiorcy dopłacają bezpośrednio gminom do zbiórki selektywnej, co obniża koszty utrzymania czystości w gminach, brak tej współpracy spowoduje podniesienie cen za odbiór odpadów od mieszkańców,
-
zaśmiecanie wsi i małych miasteczek – przedsiębiorcy zmuszeni do budowy własnego systemu będą pozyskiwać zużyte opakowania jak najtaniej, czyli w wielkich miastach, co zwiększy dysproporcje między tymi obszarami,
-
zdublowanie systemów i podwójne inwestycje – gminy będą budować np. system zbiórki makulatury gazetowo-książkowej (nie podlega obowiązkom), a przedsiębiorcy osobny system zbiórki makulatury opakowaniowej, by następnie te materiały wspólnie poddać procesowi recyklingu,
-
drastyczny wzrost kosztów funkcjonowania systemu – zbliżonego do niemieckiego - ok. 20 euro na mieszkańca wobec ok. 1 euro w Polsce, wiążący się z dodatkowymi, nieuzasadnionymi nakładami na inwestycje, co grozi ograniczeniem działalności przedsiębiorców, nawet bankructwami, zwiększeniem bezrobocia, mniejszymi wpływami do budżetu,
-
gwałtowny wzrost cen towarów – co obciąży budżety domowe polskich konsumentów i doprowadzi do wzrostu inflacji,
-
ryzyko niezrealizowania unijnych zobowiązań – wypełnienie postanowień dyrektywy opakowaniowej ma zasadnicze znaczenie dla możliwości spełnienia wymagań dyrektywy 99/31 zobowiązującej Polskę do ograniczenia ilości składowanych odpadów.
Apelujemy o odrzucenie poprawki nr 11 do art. 2 (ustawa o porządku i czystości w gminach) w pkt 6 Sprawozdania oraz poprawki nr 26 do art. 9
UZASADNIENIE
Przyjęte przez Komisję rozwiązania powrotu do pierwotnego przedłożenia projektu ustawy, czyli przyjęcie przedmiotowych poprawek spowodowałoby:
-
negatywne skutki dla środowiska, w związku z deklaracjami strony samorządowej budowy nowych składowisk, co stoi w sprzeczności z dyrektywą 99/31/WE o polityce w zakresie zmniejszania ilości składowanych odpadów.
-
brak ochrony praw nabytych przedsiębiorców aktualnie działających w branży, co stoi w sprzeczności z Konstytucją RP,
-
nie zabezpieczenie interesów mieszkańców, w związku z zapisami o ustalaniu opłaty na podstawie kosztów, bez żadnego mechanizmu ich weryfikacji.
Apelujemy o odrzucenie poprawki nr 21, 22, 25 do art. 6 Sprawozdania (ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej)
UZASADNIENIE
Propozycja wprowadzenia powyższych zapisów jest wyjątkowo niekorzystna dla polskich przedsiębiorców ponieważ::
-
spowoduje nałożenie na 2,5 mln przedsiębiorców w kraju biurokratycznego obowiązku ważenia wszystkich materiałów reklamowych oraz składania corocznego raportu do urzędów marszałkowskich, co spowoduje nieuzasadniony wzrost kosztów zarówno po stronie przedsiębiorstw, jak i administracji,
-
realizacja będzie niewykonalna i nieekonomiczna ze względu na konieczność tworzenia odrębnego systemu selektywnej zbiórki tych materiałów w celu oddzielenia np. ulotki reklamowej od gazety, pomimo, że materiały reklamowe są aktualnie zbierane z makulaturą i poddawane recyklingowi,
-
pogorszone zostaną warunki ekonomiczne i organizacyjne funkcjonowania polskich przedsiębiorstw, gdyż żadna dyrektywa unijna nie wprowadza obowiązku recyklingu zadrukowanego papieru.
Podsumowując nasze argumenty, w imieniu przedsiębiorców zrzeszonych w poniższych organizacjach, jeszcze raz zwracamy się z apelem o uwzględnienie naszych postulatów i nie przyjmowanie kontrowersyjnych poprawek zawartych we wspomnianym sprawozdaniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
|