Stanowisko Stowarzyszenia “Polska Federacja Producentów Żywności” w sprawie decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej krajowego planu rozdziału uprawnień (KPRU) do emisji CO2 w ramach systemu handlu emisjami UE
Obawy przedsiębiorstw branży spożywczej w związku z warunkami zatwierdzenia przez Komisję Europejską Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień (KPRU) do emisji CO2. 1. Zmniejszenie liczby uprawnień KPRU o 16,5 %.
Część przedsiębiorstw branży spożywczej została zakwalifikowana do KPRU oraz zobowiązana do udziału w handlu emisjami ze względu na eksploatację kotłowni, ciepłowni lub elektrociepłowni o mocy powyżej 20 MW. Obowiązek ten spoczął na firmach dużych lub średnich mających ambitne plany rozwojowe na przyszłe lata. Limity emisji na lata 2005 - 2007 dla instalacji spożywczych (poza instalacjami przemysłu cukrowniczego) zostały określone w oparciu o dane historyczne - często za okres inicjacji produkcji, rozruchu linii, a często zmniejszenia produkcji w latach 2001 i 2002 spowodowany spowolnieniem rozwoju gospodarczego Polski i innych krajów. W związku z tym w wielu przypadkach wielkość przyznanych uprawnień w ramach KPRU wydaje się niewystarczająca dla realizacji planów dalszego rozwoju produkcji.
Wobec powyższych faktów zmniejszenie KPRU o 16,5 % - co zapewne spowodowałoby zmniejszenie limitów emisji CO2 dla poszczególnych instalacji, w tym instalacji z przemysłu spożywczego - może stworzyć kolejną barierę dla rozwoju produkcji również poprzez podniesienie jej kosztów. Niedobory limitów emisji dla poszczególnych instalacji mogą sięgać kilku tysięcy ton, co po przemnożeniu przez aktualne ceny zakupu uprawnień emisji na wolnym rynku daje kwoty w wysokości kilkudziesięciu tysięcy euro w skali roku. Są to znaczące obciążenia finansowe i muszą być brane pod uwagę w kalkulacjach dotyczących opłacalności przyszłych inwestycji.
Wnioskujemy zatem o:
-
weryfikację wielkości uprawnień przyznanych przedsiębiorstwom na podstawie danych historycznych, uwzględniającą plany rozwojowe przedsiębiorstw.
-
podjęcie stosownych kroków w celu unieważnienia bądź zmiany decyzji Komisji Europejskiej odnośnie zmniejszenia limitów uprawnień do emisji CO2 przyznanych polskim przedsiębiorstwom.
2. Nakaz likwidacji specjalnych rezerw uprawnień emisji CO2.
O ile przygotowany przez Polskę KPRU zawierał możliwość zwiększenia limitów uprawnień dla "instalacji rozwojowych" tzn. takich, które zwiększą emisję CO2 w związku z dynamicznym wzrostem produkcji, o tyle nakaz Komisji Europejskiej dotyczący likwidacji specjalnych rezerw uprawnień emisji CO2 stanowi zagrożenie dla tego rozwiązania.
Prosimy zatem o informację jak decyzja Komisji Europejskiej wpłynie na możliwość uzyskania dodatkowych uprawnień do emisji CO2 przez przedsiębiorstwa zwiększające wielkość emisji, w związku ze zwiększeniem produkcji w latach 2005 - 2007.
|