Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > Stanowiska > Legislacja żywnościowa > ARCHIWUM > ZNAKOWANIE > Skrócenie okresów przejściowych na wykorzystanie zapasów opakowań oraz sprzedaż wyrobów zgodnych z wcześniejszymi przepi

2009
2008
2007
2006
2005
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”

Warszawa, 11 lutego 2004

Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”
odnośnie
skrócenia okresów przejściowych na wykorzystanie zapasów opakowań oraz sprzedaż wyrobów zgodnych z wcześniejszymi przepisami
.

Obowiązujące rozporządzenie MRiRW z dn. 16 grudnia 2002 r. w sprawie znakowania środków spożywczych i dozwolonych substancji dodatkowych (Dz. U. Nr 220, poz. 1856) zezwala na wprowadzanie do obrotu żywności wyprodukowanej przed 1 maja 2004 oznakowanej zgodnie z wcześniejszymi przepisami oraz zużycia zapasów opakowań i etykiet po uzyskaniu członkostwa w UE. Zgodnie z § 32 „środki spożywcze i dozwolone substancje dodatkowe w opakowaniach jednostkowych oznakowane zgodnie z dotychczasowymi przepisami mogą być wprowadzane do obrotu w tych opakowaniach do czasu wyczerpania zapasów opakowań, jednak nie dłużej niż do dnia 1 stycznia 2005 r.”

Natomiast zgodnie z par. 2, ust. 2 wspomnianego projektu rozporządzenia „środki spożywcze w opakowaniach jednostkowych oznakowanych zgodnie z dotychczasowymi przepisami (...), mogą być wprowadzane do obrotu w tych opakowaniach do czasu wyczerpania zapasów opakowań, jednak nie dłużej niż do dnia 30 kwietnia 2004 r.” A zatem o 8 miesięcy skrócono możliwość wprowadzania ich do obrotu, powiadamiając o tym producentów zaledwie 4 miesiące przed ostateczną datą obowiązywania, związaną z akcesją do UE.

Ponad 2 miesiące temu, natychmiast po otrzymaniu informacji o planach Ministerstwa, Polska Federacja Producentów Żywności, wystąpiła do wiceministra Stanisława Kowalczyka z prośbą o interwencje w tej sprawie. Mimo zapewnień, że pismo dotarło do właściwych urzędników, do tej pory nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi, chociaż skala i powaga problemu była przez PFPŻ wielokrotnie sygnalizowana.

Chcąc zbadać faktyczne zagrożenie, PFPŻ wystąpiła do członków z prośbą o ocenę skutków ewentualnego wejścia w życie ww. rozporządzenia. Oprócz strat związanych z usunięciem tysięcy ton niewykorzystanych materiałów opakowaniowych, firmy podkreślały konieczność przygotowania nowych projektów znakowania oraz zakupu nowych opakowań, co będzie dokonywane w pośpiechu nie służącym dobremu oznakowaniu wyrobów. Oczywiście koszty zmiany opakowań dla tak licznych asortymentów są także kolosalne.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że zakres informacji wymaganych na opakowaniu wynika z wielu różnych przepisów, których wprowadzanie przez poszczególne resorty nie podlega koordynacji, co utrudnia planowanie przez producentów procesu projektowania i zakupu opakowań.

Wprowadzenie w życie wspomnianego przepisu doprowadzi również do konieczności wycofania z obrotu wielu produktów zgodnych z obowiązującymi wcześniej przepisami w zakresie znakowania. Oprócz miliardowych strat jakie z tego powodu poniesie sektor żywnościowy, należy uznać, że – ze względu na specyfikę krajowej dystrybucji - wycofanie z obrotu wielu produktów nie jest w ogóle możliwe, co oznaczać będzie, iż odpowiedzialność za nie poniosą dystrybutorzy i podmioty handlowe.

Mimo iż na wcześniejszym etapie projekt był konsultowany społecznie, to zmiana długości okresu przejściowego nie była formalnie uzgadniana z reprezentacją przemysłu żywnościowego. Stąd informacja podana w Uzasadnieniu do rozporządzenia nie jest całkowicie zgodna z prawdą. Trudno się też zgodzić z tezą o podwyższeniu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Przedstawione przez PFPŻ kwestie jednoznacznie wskazują na pogorszenie warunków ekonomicznych sektora. Nie jest wreszcie zgodne z prawdą twierdzenie, iż skrócenie okresu przejściowego dotyczy ograniczonej grupy wyrobów, ponieważ termin zawarty w obowiązującym rozporządzeniu dotyczy wyłącznie produktów znajdujących się w opakowaniach przed 12 stycznia 2003. Zdaniem PFPŻ taka interpretacja jest absolutnie nielogiczna i nie powinna być dokonywana wstecz, szczególnie w sytuacji, gdy wszystkie firmy rozumiały przepis inaczej niż obecnie tłumaczą go jego twórcy.

Znakowanie produktów stanowi bardzo istotny obszar prawa żywnościowego i jest elementem strategii każdej firmy. Zmiany przepisów dotyczących znakowania nie powinny być dokonywane w tak radykalny i niespodziewany sposób. Szczególnie w okresie przedakcesyjnym firmy ponoszą ogromny wysiłek, aby sprostać unijnym wymaganiom w zakresie jakości i konkurencyjności. Nie powinny być osłabiane działaniami polskiego rządu. Należy zapewnić odpowiednie okresy przejściowe, tak jak to miało miejsce na Węgrzech. Nowe przepisy w sprawie znakowania zostaną tam ogłoszone 1 maja 2004, ale będą obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2006. Jest to ponadto zgodne z przyjętą w UE praktyką wprowadzania nowych przepisów o znakowaniu z półtorarocznym okresem przejściowym.

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij