Warszawa, 4 maja 2005
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie projektu par. 1, pkt. 4 projektu rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia w sprawie znakowania środków spożywczych i dozwolonych substancji dodatkowych
Dziękując za skierowanie do zaopiniowania przez przedsiębiorców projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie znakowania środków spożywczych i dozwolonych substancji dodatkowych, zwracam się z uprzejmą prośbą o przedłużenie okresu przejściowego w odniesieniu do przepisów par. 1, pkt. 4 (zmieniającego par. 25 ust. 2 obowiązującego rozporządzenia), dotyczącego podawania minimalnej zawartości masy kakaowej w produktach czekoladowych.
PFPŻ uważa, że na dostosowanie opakowań do tego przepisu, tzn. zużycie zapasów opakowań oraz sprzedaż wyrobów spełniających wymagania wcześniejszych przepisów potrzeba co najmniej 18 miesięcy.
Ponadto PFPŻ pragnie zwrócić uwagę, że uzasadnienie doprecyzowania brzmienia paragrafu 2 ust. 1 punkt 5 lit. a jest sprzeczne z proponowanym zapisem oraz definicją producenta zawartą w ustawie z dn. 21 grudnia 2000 o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. nr 5, poz. 44 z późn. poprawkami) oraz artykułem 3 dyrektywy 2000/13/WE w sprawie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych. Zgodnie z tymi przepisami środek spożywczy powinien być oznakowany poprzez podanie danych „co najmniej jednego z producentów środka spożywczego”, a więc wystarczające jest podanie danych jednego, odpowiedzialnego za produkt przedsiębiorcy zarejestrowanego w Unii Europejskiej, np. dystrybutora. W związku z powyższym stwierdzenie, że oznakowanie „musi obejmować wszystkich producentów, jeżeli np. inny podmiot wyprodukował środek spożywczy a inny wprowadził go do obrotu” nie jest dla PFPŻ zrozumiałe.
Uprzejmie prosimy o uwzględnienie przepisu o odpowiednio długim okresie przejściowym w treści wspomnianego rozporządzenia oraz o odniesienie się do naszego komentarza dotyczącego uzasadnienia.
Z poważaniem
Andrzej Gantner dyrektor generalny
|