Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > Stanowiska > Legislacja żywnościowa > ARCHIWUM > INNE > Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie projektu rozporządzenia ministra

2009
2008
2007
2006
2005
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”

Warszawa, dn. 23 grudnia 2004

Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”
odnośnie
projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji i dla produktów mięsnych oraz innych produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku

Paragraf 1 p. 1 zmieniający paragraf 4 p. 9a – po słowach „handlowy dokument” zamiast „weterynaryjny” powinno być „identyfikacyjny”, zgodnie z określeniem zawartym w ustawie o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego.

Paragraf 1 p. 4 zmieniający brzmienie paragrafu 37 p.1 – Z uwagi na fakt, iż na opakowaniu produktów nie podaje się ich receptury, słowo „receptury” prosimy zmienić na „listy składników”.

Ponadto PFPŻ proponuje dokonanie zmian w definicjach tak, aby przy zachowaniu nadzoru weterynaryjnego, produkty z niewielką ilością "mięsa" (w szczególności zawierające przetworzone produkty z mięsa - pastę, proszek, ekstrakty mięsne, tłuszcze) nie były klasyfikowane jako inne produkty pochodzenia zwierzęcego i w konsekwencji nie musiały być znakowane znakiem weterynaryjnym. Proponujemy zmianę definicji zawartej w paragrafie 3 p. 18 obowiązującego rozporządzenia dodając po słowach "zgodnie z zaleceniami producenta" treść "z wyłączeniem produktów zawierających wysoko przetworzone produkty mięsne typu: proszek, granulat, ekstrakt, tłuszcz topiony”.

PFPŻ wyraża stanowisko, że o sklasyfikowaniu produktu powinien decydować jego skład, a nie rodzaj inspekcji nadzorującej jego wytwarzanie. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych oraz rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 w sprawie szczegółowych zasad higieny żywności pochodzenia zwierzęcego, produkt końcowy uzyskany ze zmieszania składników pochodzenia roślinnego i zwierzęcego nie jest klasyfikowany, jako produkt pochodzenia zwierzęcego i nie wymaga umieszczania znaku weterynaryjnego.

Pragniemy zaznaczyć, że jeśli Ministerstwo uzna naszą argumentację w zakresie klasyfikacji produktów mieszanych za niewystarczającą, prosimy o umieszczenie w rozporządzeniu okresów przejściowych na dokonanie zmian w ich znakowaniu:

  • 12-miesięczny - na produkcję i wprowadzanie do obrotu związany z koniecznością wykorzystania zapasów opakowań
  • 18-miesięczny - w obrocie uwzględniający okres do upłynięcia daty minimalnej trwałości wyrobów wyprodukowanych w zgromadzonych opakowaniach.

Ponadto zwracamy się z prośbą o uwzględnienie 12-miesięcznego okresu przejściowego na obowiązek wystawiania handlowego dokumentu identyfikacyjnego.

 

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij