Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > Stanowiska > Legislacja żywnościowa > PRAWO UNIJNE > Stanowisko Stowarzyszenia “Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie projektu rozporządzenia Parlament

2009
2008
2007
2006
2005
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”


Stanowisko Stowarzyszenia “Polska Federacja Producentów Żywności”
odnośnie
projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie dodawania witamin, składników mineralnych i niektórych innych substancji do żywności

Przemysł Żywnościowy z satysfakcją odnotowuje działania zmierzające do ujednolicenia wspólnotowych zasad w zakresie wzbogacania żywności. Kwestia ta jest w różny sposób uregulowana w przepisach poszczególnych państw członkowskich. W związku z tym, jej właściwe rozwiązanie polepszy funkcjonowanie polskiego i europejskiego sektora żywnościowego oraz zapewni konsumentom lepszy dostęp do tej istotnej grupy produktów.

Należy jednakże podkreślić, że propozycje niektórych przepisów zawarte w projekcie Komisji Europejskiej nie prowadzą zdaniem PFPŻ do osiągnięcia powyższych celów. Dlatego Federacja przedstawia poniżej następujące propozycje dotyczące zmian treści projektu:

  1. Usunięcie z p. 3 tekstu objaśnienia (Explanatory Memorandum) przykładu margaryn jako “żywności substytucyjnej’, z uwagi na fakt, że obecnie margaryny stanowią samodzielną grupę żywności i nie są traktowane wyłącznie jako zamiennik masła
  2. Dodanie w preambule rozporządzenia podpunktów regulujących zasady wprowadzania przez państwa członkowskie ograniczeń w wolnym przepływie towarów, wyłącznie w przypadku występowania zagrożenia popartego wynikami najnowszych badań naukowych tak, aby ograniczenia te mogły być zastosowane tylko w przypadkach realnych zagrożeń.
  3. Zmodyfikowanie art. 7.1 poprzez wprowadzenie zapisu o ustaleniu, w ciągu 6 miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia, maksymalnych poziomów witamin i składników mineralnych.
  4. Usunięcie art. 7.4c wprowadzającego profile żywieniowe decydujące o możliwości wzbogacania danego produktu. PFPŻ jest przeciwna odgórnemu określaniu, jakie produkty mogą podlegać wzbogacaniu, szczególnie w przypadku nie sprecyzowania do chwili obecnej zasad tworzenia profili.
  5. Wykreślenie paragrafu 8(6), który przewiduje zastosowanie procedury opisanej w art. 16(2) w odniesieniu do znakowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych, z uwagi na brak potrzeby stosowania ww. procedury (tj. decyzji rady UE 1999/468/EC, dotyczącej sposobu realizacji zadań właściwych dla Komisji), gdyż wytyczne zawarte w art. 8 są jasne i możliwe do realizacji przez podmioty gospodarcze.
  6. Zmodyfikowanie art. 9 w taki sposób, by upoważnić Komisję Europejską do udostępniania informacji odnośnie narodowych standardów w zakresie obowiązkowego wzbogacania żywności.
  7. Usunięcie art. 10 i art. 11 oraz aneksu III, ponieważ dotyczą one tzw. innych substancji, które powinny być oddzielnie uregulowane.
  8. Wprowadzenie poprawki do art. 17 zastrzegającej możliwość wymagania przez państwa członkowskie notyfikacji w sprawie nowego produktu wzbogacanego, wyłącznie na potrzeby efektywnego monitoringu produktów wzbogacanych.
  9. Zmodyfikowanie art. 19 w celu przedłużenia dopuszczalnego okresu obecności na rynku produktów nie spełniających wymagań rozporządzenia do 12 miesięcy od daty publikacji.
  10. Uzupełnienie aneksu II – dodanie siarczanu wapnia do wykazu witamin i substancji mineralnych, które mogą być dodawane do żywności. Siarczan wapnia uzyskał pozytywną ocenę WHO i SCF.

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij