Bezalkoholowe „wódka”, „gin”, „whisky” – co na to prawo?W ostatnich latach na rynku zaczęły się pojawiać produkty reklamowane i znakowane jako „bezalkoholowa wódka”, „gin 0%” czy „whisky bez alkoholu”. Choć trend ten odpowiada na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na alternatywy dla napojów alkoholowych, stwarza on wiele wyzwań prawnych i regulacyjnych.Pojęcie „napój bezalkoholowy” nie zostało bowiem określone w przepisach
unijnego prawa żywnościowego, tak samo zresztą jak termin „napój alkoholowy”. W
unijnym kodeksie celnym wskazane zostało, że określenie „napoje bezalkoholowe”
oznacza napoje o objętościowej zawartości alkoholu nieprzekraczającej 0,5% objętości.
Analogicznie kwestia uregulowana jest na gruncie krajowej ustawy o
przeciwdziałaniu alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości. Należy jednak
podkreślić, że tego typu definicja nie została ustanowiona w prawie
żywnościowym np. na potrzeby przekazywania konsumentom informacji na temat
żywności.
Polecamy artykuł " Bezalkoholowe
„wódka”, „gin”, „whisky” – co na to prawo?", który dla czytelników
"Food-Lex" przygotowała Paulina Szczypkowska, radca prawny
specjalistka prawa żywnościowego i paszowego, KDCP Legal Rutkowski i Wspólnicy
sp. k.
W artykule: - bezalkoholowy,
czyli jaki?
- nazewnictwo
napojów spirytusowych
- stosowanie
nazw napojów spirytusowych w produktach z aromatami
- zakaz
wprowadzania w błąd
- etykieta
bezalkoholowych alternatyw
- polityka
wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi
Kwartalnik "Food-Lex" nr 3/2024:
pełna lista aktualności
|