Trzonem samoregulacji Nadawców są Kryteria Żywieniowe reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12 opracowane przez PFPŻ ZP na podstawie White Paper EU Pledge. To właśnie kryteria żywieniowe stanowią wytyczne ustalające
podział produktów żywnościowych na kategorie z uwzględnieniem zawartości poszczególnych składników odżywczych oraz energii.
Kryteria
żywieniowe opracowane zostały w celu doprecyzowania kryteriów, według
których produkty żywnościowe będą mogły być reklamowane do dzieci do lat
12. Pozwoli to zarówno reklamodawcom, jak i nadawcom, na łatwą ocenę
produktów pod kątem spełniania przez nie wymogów samoregulacji. Depozytariuszem Kryteriów jest PFPŻ
ZP. Kryteria żywieniowe oparte są na zestawie „składników odżywczych wymagających ograniczenia” (sód, kwasy tłuszczowe nasycone oraz cukry ogółem) oraz „składników, których obecność należy promować”
(składników odżywczych i kategorii żywności). System uwzględniający oba
kryteria umożliwia promowanie innowacyjności, zmian receptur i
konkurencji w celu doprowadzenia do zmiany ukierunkowanej na
reklamowanie produktów "zdrowszej opcji".
Co ważne - w przyjętych
kryteriach żywieniowych „składniki, których obecność należy promować”
nie stanowią przeciwwagi dla „składników odżywczych wymagających
ograniczenia”: aby móc reklamować dany produkt do dzieci poniżej
dwunastego roku życia, produkt musi zawierać wymaganą ilość „składników,
których obecność należy promować”, a także niższe od progowych wartości
„składników odżywczych wymagających ograniczenia” oraz posiadać wartość
energetyczną niższą od wartości maksymalnej ustalonej dla każdej z
kategorii.
W ramach opracowanych wytycznych, wyodrębniono
kategorie produktów żywnościowych, dla których nie przewidziano żadnych
kryteriów pozwalających na reklamę do dzieci poniżej 12 roku życia. Dotyczy to następujących kategorii produktów żywnościowych:
1. cukier i produkty na bazie cukru, obejmujące: - czekoladę i wyroby czekoladowe, - dżem lub marmoladę, - nieczekoladowe słodycze i inne produkty cukrowe, 2. napoje bezalkoholowe; 3. chipsy ziemniaczane i przekąski na bazie ziemniaków, w tym produkty z ciasta.
Odzwierciedla
to istniejące dobrowolne zobowiązania przemysłu żywnościowego
prowadzących działalność w ww. branżach i stanowi potwierdzenie, że tego
typu produkty nie będą reklamowane do dzieci poniżej 12 roku życia.
Pierwotnie przyjęte kryteria w 2015 r. uzyskały
akceptację Instytutu Żywności i Żywienia – wiodącej w Polsce instytucji naukowo-badawczej, w której zakres
kompetencji obejmuje między innymi zagadnienia dotyczące żywność,
żywienie i ich wpływu na zdrowie. Zostały również zatwierdzone przez Ministerstwo Zdrowia. Zdaniem Instytutu Żywności i Żywienia, niezbędne jest
podejmowanie działań na rzecz zmniejszenia spożycia tłuszczu, kwasów
tłuszczowych nasyconych, izomerów trans kwasów tłuszczowych, cukrów i soli
m.in. poprzez ograniczenie reklamy niektórych produktów spożywczych
skierowanych do dzieci poniżej 12 roku życia oraz promowanie reformulacji
składu żywności.
Jednocześnie Instytut Żywności i Żywienia wyraził opinię,
że kryteria żywieniowe ustalone na potrzeby oceny produktów spożywczych w
aspekcie możliwości ich reklamowania wśród dzieci poniżej 12 roku życia, jako
dobrowolnej inicjatywy producentów żywności, są cenną inicjatywą, która wpisuje
się doskonale w nurt działań na rzecz ograniczania nadwagi i otyłości wśród
najmłodszej części polskiego społeczeństwa oraz promowanie zasad prawidłowego
żywienia.
Do pobrania - stanowisko Instytutu Żywności i Żywienia w sprawie Kryteriów Żywieniowych
Biorąc pod uwagę zmieniające się otoczenie rynkowe, postępy w zakresie zmiany i udoskonalania receptur produktów żywnościowych, w 2023 r. PFPŻ ZP przeprowadziło aktualizację kryteriów żywieniowych, obejmującą m.in. uwzględnienie kategorii produktów, które nie były w nich wcześniej reprezentowane. W wielu kategoriach produktów zmodyfikowano również limity dla zawartości poszczególnych składników, co odzwierciedla nieustannie podejmowane działania firm żywnościowych mające na celu poprawę jakości odżywczej produktów. Ponadto, do kategorii produktów żywnościowych, które bez względu na wartość odżywczą nie będą reklamowane do dzieci poniżej 12 roku życia dodane zostały lody jadalne.
Zaktualizowane Kryteria żywieniowe zostały przekazane do akceptacji przez Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW w Warszawie. Instytut przychylił się do treści tego dokumentu. Na podkreślenie zasługuje fakt, że w
opinii Instytutu: […] dokument jest ważnym krokiem w zakresie edukacji
żywieniowej dzieci. W opinii SGGW, działania tego rodzaju mają niebagatelny
wpływ na kształtowanie korzystnego środowiska żywnościowego w naszym kraju, jak
również na kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród najmłodszych konsumentów.
Do pobrania - stanowisko Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW w Warszawie w sprawie nowelizacji Kryteriów żywieniowych
|