Projekt dyrektywy w sprawie uzasadniania oświadczeń środowiskowych - trilogTrwa uzgadnianie międzyinstytucjonalne (trilog) finalnego tekstu dyrektywy PE i Rady w sprawie uzasadniania wyraźnych oświadczeń środowiskowych i informowania o nich.Dyrektywa ta ma na celu walkę
z greenwashingiem, zapewnienie wiarygodności oświadczeń środowiskowych oraz
pomoc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych. Jednocześnie
zachęca firmy do podejmowania działań na rzecz realizacji celów środowiskowych.
Dyrektywa ma zapewnić wysoki
poziom ochrony konsumentów i środowiska i jednocześnie przyczyniać się do
właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez zbliżenie przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących
oświadczeń środowiskowych formułowanych na temat produktów lub w odniesieniu do
produktów udostępnianych na rynku lub w odniesieniu do przedsiębiorców
udostępniających produkty na rynku.
• Zakres dyrektywy: Obejmuje ona oświadczenia środowiskowe firm
dotyczące produktów, w tym sprzedaży internetowej, oraz samej działalności
firm, a także systemy oznakowania ekologicznego. Nie dotyczy ona roszczeń
regulowanych innymi przepisami UE.
• Uzasadnienie oświadczeń:
Oświadczenia muszą opierać się na niezależnych, recenzowanych i
weryfikowalnych dowodach naukowych. Muszą uwzględniać cały cykl życia
produktu, być istotne dla wpływu produktu na środowisko i nie przedstawiać
wymogów prawnych jako unikalnych cech.
• Zakaz greenwashingu:
Dyrektywa zabrania używania oświadczeń o neutralności klimatycznej lub
podobnych, opartych na kompensacji emisji. Jeśli kompensacja jest
stosowana, musi być przejrzysta, z wysokim stopniem integralności i odpowiednio
rozliczona.
• Dane do oświadczeń:
Wymagane są dane pierwotne dotyczące istotnych aspektów wpływu na
środowisko. Dane wtórne można wykorzystać, gdy pierwotne są niedostępne.
Oświadczenia powinny wskazywać, czy produkt lub firma osiągają wyniki znacznie
lepsze niż standardowa praktyka.
• Oświadczenia porównawcze:
Dane i metody porównań muszą być równoważne dla wszystkich porównywanych
produktów lub firm. Należy podać rok odniesienia dla porównania poprawy.
• Wymogi informacyjne:
Informacje wspierające oświadczenia muszą być publicznie dostępne, np. poprzez
kod QR. Powinny obejmować aspekty środowiskowe, sposób wprowadzenia ulepszeń,
certyfikat zgodności i dane weryfikatora.
• Przyszła efektywność
środowiskowa: Oświadczenia o przyszłej efektywności muszą opierać się na mierzalnych
zobowiązaniach do poprawy, a nie tylko na kompensacji. Firmy powinny
publicznie udostępniać informacje, w tym plany wdrożenia i wyniki weryfikacji
• Oznakowania ekologiczne: Muszą spełniać te same wymogi co inne
oświadczenia. Dyrektywa dąży do harmonizacji oznakowań w UE, zapewniając ich
wiarygodność. Prywatne oznakowania są dozwolone tylko, jeśli wnoszą znaczną
wartość dodaną.
• Weryfikacja i certyfikacja: Oświadczenia będą weryfikowane przez akredytowanego
zewnętrznego weryfikatora, który wyda certyfikat zgodności ważny w całej UE.
• Mikroprzedsiębiorstwa: Są zwolnione z wymagań dotyczących
uzasadniania i informacji, chyba że chcą uzyskać certyfikat
Państwa członkowskie będą
weryfikować zgodność z dyrektywą. Za naruszenia przewidziane są sankcje, w tym
kary finansowe, konfiskata dochodów i wykluczenie z zamówień publicznych. Minimalna
grzywna to 4% rocznego obrotu firmy.
pełna lista aktualności
|