|
AKTUALNOŚCI |
Nowelizacja ustawy kaucyjnejNa RCL został opublikowany nowy projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 lipca 2024 r.W projekcie uwzględniono m.in.:
- zwiększenie roli ministra jako organu nie tylko wydającego decyzję podmiotom reprezentującym, ale także jako nadzorującego realizację poszczególnych etapów prowadzących do uruchomienia systemu kaucyjnego. Planowane jest zwiększenie nadzoru ministra nad wydanymi zezwoleniami na prowadzenie systemu kaucyjnego m.in. przez wprowadzenie wymogu przedstawienia harmonogramu czynności planowanych do realizacji przez podmioty reprezentujące. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska będzie przeprowadzał kontrolę podmiotu reprezentującego przed i po uruchomieniu systemu
- uszczegółowienie obowiązujących warunków udzielania zezwolenia na prowadzenie systemu w formie dodatkowych wymagań w ramach składania wniosków, a także obowiązków informacyjnych i kontrolnych, co przyczyni się do uzyskania pełniejszego obrazu działań, które przedsiębiorcy tworzący system kaucyjny zamierzają podjąć
- definicję uruchomienia systemu kaucyjnego jako dzień, od którego system tworzony przez konkretnego operatora zapewnia w każdej gminie co najmniej jeden stacjonarny punkt zbiórki
- zamknięty obieg kaucji, co przyczyni się do uszczelnienia systemu i zapewnienia możliwości monitorowania przepływów kaucji
- zwolnienie z wymogu uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów w zakresie logistyki zwrotnej tj. zbierania odpadów opakowaniowych objętych ustawą, odebranych od prowadzących nieprofesjonalną zbiórkę
- wyłączenie obowiązku zbiórki opakowań po mleku i produktach mlecznych
- dokument DPR dla odpadów opakowaniowych pochodzących wyłącznie z systemu kaucyjnego będzie sporządzany przez recyklera na wniosek operatora
- od 2026 r. opłata produktowa, którą ponosić będą wprowadzający, którzy nie przystąpili do żadnego z systemów kaucyjnych, obliczana będzie jako potrójna stawka opłaty produktowej określonej dla danego rodzaju opakowania na napoje
- zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dot. opodatkowania nieodebranej kaucji podatkiem VAT
- wydłużenie okresu przejściowego dla już istniejących systemów
- nieodebrana kaucja oraz środki ze sprzedaży odpadów opakowaniowych zebranych w ramach systemu i sprzedaży materiałów pochodzących z przetwarzania tych odpadów przeznacza się na finansowanie systemu kaucyjnego
- minimalne poziomy selektywnej zbiórki na poziomie 77% dla lat 2025-2028 i 90% dla 2029 i kolejnych
- przekazywanie przez wprowadzającego pobranej kaucji podmiotowi reprezentującemu, z którym zawarł umowę, w terminie do piętnastego i do ostatniego dnia każdego miesiąca kalendarzowego.
Generalnie zaproponowane przez Panią Ministrę Anita Sowińska i jej zespół zmiany odpowiadają w dużej części na propozycje zgłaszane przez branżę napojową. To prawdziwa zmiana jakościowa ustawy i szansa, że system kaucyjny w Polsce będzie efektywny środowiskowo i w miarę racjonalny ekonomicznie - ocenia wiceprezes, dyrektor generalny PFPŻ ZP Andrzej Gantner.
Brakuje okresu przejściowego na zużycie zapasów opakowań i produktów bez znaku kaucji, a nie wprowadzonych do obrotu przed dniem podpisania umowy z operatorem systemu. Powinien wynosić minimum 2 miesiące. Tak jest w innych systemach kaucyjnych. Zapobiegnie to zmarnowaniu zarówno opakowań jak i gotowych produktów, co jest jak najbardziej prośrodowiskowe.
Brakuje też poprawki, która jasno wskaże, że ten operator który odbiera opakowania i odpady opakowaniowe musi bezwzględnie zwrócić kaucje sklepom, które je zebrały. Ustawa daje operatorowi prawo własności zebranych odpadów opakowaniowych i opakowań nawet jeżeli nie należą one do jego klientów. Nie może być żadnych wątpliwości kto za co płaci.
pełna lista aktualności
|
|
|
|