Projekt ustawy o ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa oraz niektórych innych ustawW Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zamieszczono informację nt. projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw.Planowany termin
przyjęcia projektu przez RM to III kwartał 2024 r.
Cele projektu
oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie: Obowiązujące
przepisy ustawy z dnia 9 maja 2023 r. o Funduszu Ochrony Rolnictwa umożliwiają
wypłatę producentom rolnym rekompensat ze środków zgromadzonych na rachunku
Funduszu w przypadku braku zapłaty za sprzedane produkty rolne podmiotom
skupującym, które stały się niewypłacalne. Program pomocy w formie wypłat
rekompensat uzyskał notyfikację w Komisji Europejskiej do końca czerwca 2024 r.
Wydane do końca czerwca br. przez KOWR decyzje o przyznaniu rekompensat będą
pomocą publiczną udzieloną na podstawie notyfikacji Komisji Europejskiej. Od
dnia 1 lipca 2024 r. KOWR może wydawać decyzje wyłącznie przy równoczesnym
stosowaniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia
2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z
24.12.2013, str. 9, z późn. zm.).
Ponadto podmioty skupujące oraz ich zrzeszenia i organizacje zgłaszają swoje
niezadowolenie wobec nałożonych na nich ustawowych obowiązków dotyczących
deklarowania, naliczania i wpłacania na rachunek Funduszu Ochrony Rolnictwa
należności w kwocie 0,125% wartości skupionych produktów rolnych w cenach
netto. Istota
rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji: Rekomendowanym
rozwiązaniem jest wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 9 maja 2023 r. o Funduszu
Ochrony Rolnictwa umożliwiających:
1) wydawanie przez KOWR decyzji o rekompensatach z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w
sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9,
z późn. zm.)
2) zmniejszenie należności do kwoty wynikającej z pomnożenia
zmniejszonego współczynnika z 0,125 % do 0,07% wartości skupionych produktów
rolnych w cenach netto
3) ograniczenie składanych deklaracji i terminu wpłacania należności
na rachunek FOR do rocznych deklaracji i jednorazowych wpłat na rachunek do
dnia 31 stycznia roku następnego po roku rozliczeniowym
4) rezygnację z nakładania kar za brak złożenia deklaracji (przy
jednoczesnej abolicji dla kar za nieterminowe przekazanie deklaracji za I i II
kwartał 2024 r.). Sankcje w postaci kar administracyjnych będą dotyczyły
wyłącznie nieprzekazania w terminie wykazów, o których mowa w art. 11 ust. 1
ustawy z dnia 9 maja 2023 r. o Funduszu Ochrony Rolnictwa i nieinformowania w
terminie producentów rolnych ujętych w wykazach, o przekazaniu tych wykazów
5) uchylnie przesłanki uznania podmiotu skupującego za niewypłacalny w
postaci wykreślenia podmiotu będącego osobą fizyczną z Centralnej Ewidencji i
Informacji o Działalności Gospodarczej lub wydania względem niego decyzji o
zakazie wykonywania działalności regulowanej objętej wpisem. Jako przesłanki
uznania podmiotu skupującego za niewypłacalny w rozumieniu ustawy z dnia 9 maja
2023 r. o Funduszu Ochrony Rolnictwa pozostaną tylko sądowe postanowienia o
upadłości lub restrukturyzacji
6) podwojenie odpisu na rzecz KOWR z 2,5 % do 5 % z tytułu opłacenia kosztów
związanych z obsługą FOR.
Jednocześnie w związku z rocznym rozliczaniem deklaracji i dokonywanych wpłat
zmniejszono kwotę wolną od wpłat z dwudziestokrotności do pięciokrotności
wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ta
kwota należności zaliczana będzie się na poczet wpłat na Fundusz za kolejny
rok, w którym wysokość kwoty należnej przekroczy pięciokrotność wysokości
kosztów tego upomnienia.
pełna lista aktualności
|