Kobiety zmieniają świat produkcjiMondelez Polska od lat konsekwentnie realizuje działania z zakresu Różnorodności, Równości i Włączenia (DEI). Dla firmy DEI to nie tylko trend, lecz integralna część kultury organizacyjnej, a także świadomy wybór i codzienna praca, aby na każdym etapie działalności promować te wartości. Pracując nad inkluzywnością, firma aktywnie wspiera wszystkich pracowników, umożliwiając im realizację indywidualnego potencjału niezależnie od pełnionej funkcji. Jednym z obszarów, który się wyróżnia, jest równouprawnienie płciowe widoczne m.in.
w rosnącej liczbie kobiet na stanowiskach kierowniczych i produkcyjnych.Mondelēz
International, producent czekolad Milka, ciastek Oreo i Delicje,
rogalików 7Days oraz wafelków Prince Polo, podejmuje szereg działań, mających
na celu wsparcie kobiet zatrudnionych w firmie, zarówno w aspekcie równości, przeciwdziałania
dyskryminacji, jak i rozwoju kompetencji, w tym umiejętności technicznych. Mając
rozbudowaną sieć zakładów produkcyjnych w Polsce, w których pracuje niemal 2 300
kobiet, firma jest jednym z liderów we wdrażaniu w swoich fabrykach m.in.
programów rozwoju kompetencji technicznych w zakresie funkcjonowania maszyn
produkcyjnych i ich naprawy. Wiele kobiet biorących w nich udział, dziś z
sukcesem realizuje się na stanowiskach technicznych. Firma docenia wkład kobiet
w ulepszanie polskich fabryk, dlatego razem z całym zespołem celebruje Dzień
Kobiet i zachęca do dalszego rozwoju w obszarze produkcji.
– Mondelez
Polska ma wiele do zaoferowania i pomaga obrać odpowiednią ścieżkę kariery.
Nasza kadra zarządzająca, której ponad 50% stanowią kobiety, wspiera rozwój
kompetencji pracujących w firmie osób, m.in. poprzez liczne programy rozwojowe,
w tym te skupiające się na kobietach w organizacji – mówi Lucyna Probst,
Kierowniczka Fabryki w Cieszynie, która jest jedną z 4 kobiet zarządzających
fabrykami Mondelez w Polsce.
Dzięki dostępowi do szeregu platform bazujacych np.
na matrycach kompetencji, systemie ocen oraz planach rozwojowych, każda osoba może
obierać różne ścieżki kariery w dowolnym dziale fabryki i firmy.
Kiedy
pojawiła się okazja, aby wziąć udział w szkoleniach dla Operatorów i Operatorek
Pakowania, zgłosiłyśmy się bez wahania – mówią Małgorzata Piekarz i Magdalena Hoffa,
Operatorki Techniczne w zakładzie w Jankowicach, które
jako pierwsze zadeklarowały swój udział w inicjatywie związanej z rozwojem kompetencji
technicznych.
Po
intensywnym półrocznym szkoleniu zarówno na miejscu w fabryce, jak i w dedykowanym kiosku szkoleniowym w innym zakładzie produkcyjnym firmy w Skarbimierzu, obie przeszły wieloetapową kwalifikację na rolę Operatorki
Technicznej. Dziś z sukcesem przezbrajają
maszyny i dokonują napraw urządzeń. W ich ślady poszły kolejne panie.
Kobiety w przemyśle produkcyjnym
Zwiększanie
roli i odpowiedzialności w ramach całej organizacji oraz szansa na rozwój w licznych obszarach to tylko niektóre możliwości, jakie Mondelez Polska
oferuje zatrudnionym kobietom. Panie od lat są silnym filarem firmy i odgrywają
w niej ważną rolę – zdobywają liczne nagrody, budują doświadczenie oraz
poszerzają wiedzę. Można je spotkać na każdym szczeblu organizacyjnym: od pracownic
linii produkcyjnych, przez kierowniczki działów, stanowiska specjalistyczne w
zespole badawczo-rozwojowym, aż po dyrektorki fabryk i członkinie zarządu.
- W
firmie pracuję od niemal 16 lat. Kiedy zaczynałam jako inżynier procesu w
fabryce w Skarbimierzu, widziałam jak wiele zależy od zaangażowanego podejścia
do swojej pracy oraz wspierającego lidera. Dziś mając 21-osobowy zespół staram
się tak go prowadzić, aby wzmacniać i rozwijać mocne strony każdej z osób, w
tym kompetencje techniczne tak istotne w dziale R&D. Dzięki moim własnym
doświadczeniom oraz dbaniu o rozwój ludzi i relacji z nimi, możemy osiągać cele
zgodne z wizją firmy - mówi
Ewelina Bogdan-Śmigielska, Menadżerka ds. Rozwoju i Badań dla kategorii gum do
żucia, cukierków, serów.
W części produkcyjnej
Mondelez Polska oraz globalnym Centrum R&D we Wrocławiu pracuje ponad 4 300
osób, z czego blisko 60% załogi stanowią właśnie kobiety. Dla firmy
niezwykle ważne jest otoczenie opieką zatrudnionych pań i zachęcenie innych
kandydatek do wkraczania na rynek pracy w produkcji. Dlatego firma jest
inicjatorem wielu programów rozwoju talentów wśród kobiet oraz ich kariery.
– Do zespołu fabryki w Jarosławiu dołączyłam w 2006 roku i jak niemal każda
nowa osoba swoją pracę rozpoczęłam od zbierania ciastek przy taśmie, a
następnie wkładania gotowych paczek w kartony. Gdy zdobyłam wiedzę i rozwinęłam
swoje umiejętności, zostałam operatorką produkcji, a później kierowniczką linii.
Praca przy obsłudze automatów zawsze dawała mi ogromną przyjemność i tak
jest do dzisiaj. Moja historia jest dobrym przykładem tego, że Mondelez Polska
daje wiele możliwości rozwoju, szansę na realizację pomysłów i wprowadzanie
rozwiązań, dzięki którym moja fabryka może być liderem kategorii – Angelika
Zając, Kierowniczka Linii Produkcyjnej w zakładzie w Jarosławiu.
Różnorodność, która daje więcej
możliwości
Różnorodny
zespół analizuje sytuacje z wielu odmiennych perspektyw, co wzbogaca spojrzenie
na biznes i zapewnia elastyczność we wprowadzaniu pozytywnych zmian.
Organizacja rozwija potencjał wszystkich osób, niezależnie od płci, które mogą
znaleźć w niej nie tylko zatrudnienie na bardzo dobrych warunkach, ale także
doskonalić swoje umiejętności. W przypadku Mondelez wdrażanie założeń z zakresu
Różnorodności, Równości i Włączenia przynosi korzyści dla obu stron – zarówno dla
pracodawcy, jak i pracowników.
– Mondelez to nie tylko moja praca, ale także część życia. To miejsce, w którym organizowane są liczne
akcje charytatywne, wolontariaty i integracje. To także celebracje sukcesów i
możliwość rozwoju zawodowego oraz, co najważniejsze, pracy ze wspaniałymi
ludzi, którzy służą pomocą, dzielą się swoją wiedzą i z którymi lubię spędzać
czas, także poza pracą – Małgorzata
Węgrzyn, Kierowniczka Linii Produkcyjnej w zakładzie w Jarosławiu.
W tym
roku Dzień Kobiet stawia pytanie: jak możemy włączać kobiety w działanie?
W fabrykach Mondelez Polska dane mówią same za siebie. Ponad połowa osób
pracujących w fabrykach to kobiety, a w niektórych zakładach ta liczba sięga nawet
80%. To znak, że kobiety zajmują niezwykle ważne miejsce zarówno na poziomie
decyzyjnym, jak i w codziennej pracy. Jednak liczby to nie wszystko, potrzeba poczucia
przynależności i wpływu są kluczowe. Aby kształtować przyszłość branży
spożywczej, warto być otwartym na inne zdanie, bo każdy głos ma znaczenie.
– Różne doświadczenia, historie, zainteresowanie, osobowość.
Odmienny wzrost, wiek, fryzury, makijaże lub ich brak. Choć wiele nas różni,
łączy jeszcze więcej – wspólna pasja do przemysłu spożywczego. To dzięki niej,
oraz wzajemnym kobiecym wsparciu i zaufaniu, tworzymy takie miejsce pracy, w którym każdy czuje się dobrze – podsumowuje Kamila Czyżyk, Dyrektorka
Fabryki Ciastek w Płońsku.
O
Mondelez Polska
Mondelez Polska jest
wiodącą firmą branży spożywczej w Polsce, obecną na naszym rynku od 32 lat.
Zatrudnia ponad 5100 pracowników i jest liderem na rynku tabliczek czekolady,
ciastek, słodkich wypieków oraz rogalików w Polsce[1]. Bogata oferta firmy obejmuje
marki takie jak: czekolady Milka, Toblerone i Alpen Gold, wafelki Prince Polo,
batony 3BIT, ciastka Milka, OREO, belVita, Lubisie, Delicje, San, Łakotki,
rogaliki i przekąski 7Days oraz cukierki Halls. Mondelez Polska jest częścią
rodziny firm Mondelēz International, Inc., która posiada w Polsce siedem
zakładów produkcyjnych w: Jarosławiu, Cieszynie, Płońsku, Jankowicach,
Bielanach Wrocławskich, Skarbimierzu i Tomaszowie Mazowieckim.
O Mondelēz International
Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) jest globalnym liderem w kategorii czekolady i ciastek.
Firma z przychodami w wysokości około 36 miliardów USD w 2023 r., zachęca ludzi
w 150 krajach na całym świecie do spożywania przekąsek w sposób odpowiedzialny.
Jako właściciel kultowych marek, takich jak ciastka Oreo, belVita, LU i
Delicje, czekolady Cadbury Dairy Milk, Milka i Toblerone oraz wafelki Prince
Polo, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu rynku przekąsek na świecie. Mondelēz International jest członkiem Standard
and Poor's 500, Nasdaq 100 i Dow Jones Sustainability Index
[1] Źródło:
Nielsen, Total Polska, kategoria ciastka (z włączeniem ciastek miękkich) +
rogaliki oraz tabliczki czekoladowe, udziały wartościowe (z wyłączeniem marek
własnych), MAT listopad 2023 r