Ochrona określenia „nalewka”
W
przepisach Unii Europejskiej, które regulują kwestie znakowania napojów
spirytusowych nazwami prawnym, nie ma pojęcia „nalewka”. Nazwa ta jest
specyficzna dla naszego kraju, a konsumenci kojarzą ją ze szczególnym
rodzajem napoju alkoholowego. Nalewki należą do tradycyjnych polskich
trunków.
W Polsce określenie „nalewka” odnosi się
do napoju spirytusowego wytworzonego na bazie alkoholu etylowego
pochodzenia rolniczego. Ważnym etapem produkcji jest proces maceracji
części roślin, takich jak zioła, zielone orzechy włoskie, pędy sosny,
kwiaty (np. mniszka lekarskiego, czarnego bzu, lipy) lub owoców w
alkoholu etylowym, dzięki czemu napój spirytusowy uzyskuje specjalne
właściwości aromatyczne.
W celu ochrony renomy określenia
„nalewka” rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wprowadza
następujące warunki, po spełnieniu których można dodatkowo oznakować w
ten sposób napój spirytusowy:
- Z uwagi na tradycyjne praktyki
produkcyjne stosowane zwyczajowo przy wyrobie „nalewek”, przepisy
wykluczają możliwość barwienia, aromatyzowania czy też dodawania soków
owocowych, zagęszczonych soków owocowych oraz wyrobów winiarskich.
- Ze względu na różne okresy maceracji
poszczególnych składników w rozporządzeniu określono minimalny czas tego
etapu produkcji, który uwzględnia specyfikę poszczególnych surowców.
- Zgodnie z nowymi regulacjami określenie
„nalewka” będzie można uzupełnić o nazwę jej dominującego smaku
pochodzącego z produktów stosowanych w maceracji. Przykładowo, jeżeli do
wyrobu zastosowano wiśnie, które w wyniku odpowiedniego czasu maceracji
w alkoholu nadały produktowi gotowemu smak pochodzący z tego owocu, na
etykiecie będzie można umieścić określenie „nalewka wiśniowa”.
Napoje alkoholowe oferowane w restauracjach
Rozporządzenie wprowadza obowiązek
podawania rzeczywistej objętościowej zawartości alkoholu dla produktów
sprzedawanych w placówkach gastronomicznych. Wymóg przekazywania tej
informacji odnosi się do napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%
objętościowych oferowanych, np. w restauracji, pubie, barze. Umożliwi to
konsumentom dokonanie świadomego wyboru produktu ze względu na
zawartość alkoholu.
Co ważne – obowiązek wskazywania
zawartości alkoholu nie będzie dotyczył napojów alkoholowych w postaci
drinków lub koktajli, sporządzanych w miejscu sprzedaży na życzenie
konsumenta.
Okres przejściowy
Przepisy wchodzą w życie po upływie 6
miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw. Ten
półroczny okres pozwoli przedsiębiorcom na dostosowanie się do
zmienionych zasad etykietowania.
Napoje alkoholowe, które zostały
wprowadzone do obrotu przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i
zawierają w oznakowaniu określenie „nalewka”, a nie spełniają nowych
wymagań, mogą pozostawać w obrocie do wyczerpania ich zapasów.
Źródło: MRiRW