Światowy Dzień Gumy do Żucia. Poznajcie historię kultowych gumowych marekGuma do żucia skradła serca milionów ludzi na całym świecie. To nie tylko odświeżający smakołyk, ale również doskonały towarzysz chwil, które chcemy mieć tylko dla siebie, pragnąc małej przerwy od codzienności. 1 lutego obchodzimy Światowy Dzień Gumy do Żucia. Z tej okazji przedstawiamy historię tej popularnej przekąski.W dzisiejszych czasach w Polsce gumę do żucia można kupić
niemal wszędzie – w sklepach, na stacji benzynowej, czy w salonikach prasowych.
Chociaż np. w Singapurze jej sprzedaż jest ściśle uregulowana – można ją
kupować tylko ze względu na wskazania medyczne w specjalnych punktach. Skąd
jednak wzięła się guma do żucia? Jak się okazuje, ta odświeżająca przekąska
pojawiła się już w latach pięćdziesiątych XIX wieku, a prawdziwą popularność
zyskała zaledwie dwadzieścia lat później. Sama potrzeba żucia pojawiła się jednak
dużo wcześniej – w wielu krajach możemy spotkać różne tradycje, praktyki, czy
nawet przesądy z nią związane.
Początki najsłynniejszej gumy do żucia
Wiosną
1891 roku do Chicago, z 32 dolarami w kieszeni i wielkim talentem do sprzedaży,
przybył 29-letni William Wirgley jr. Wpadł on na pomysł, aby do każdej puszki
sprzedawanego przez siebie proszku do pieczenia oferować darmową gumę do żucia,
dając tym samym początek marce Juicy Fruit®, która trafiła na rynek w 1893 r. Zaledwie
kilka miesięcy później w sprzedaży pojawiła się kultowa Wrigley's Spearmint®, a niedługo potem Doublemint®, czyli
produkt o nietypowych właściwościach: podwójnej mocy smaku mięty pieprzowej i
podwójnych opakowaniach, dzięki którym guma miała być zawsze „świeża i czysta”.
Guma zapisała się w historii wyrazistą kampanią reklamową z udziałem tzw. bliźniąt
Doublemint®, które umocniły wizerunek marki w wyobraźni amerykańskich
odbiorców.
Wraz z rokiem 1974 nadeszło nowe opakowanie kultowej gumy
Wrigley's Juicy Fruit®, które zostało pierwszym produktem zeskanowanym za
pomocą kodu kreskowego. To wydarzenie zwiastowało erę wygodnych zakupów w
supermarkecie. Od tej chwili czarno-białe kody kreskowe, które teraz wszyscy
znamy, stały się narzędziem do monitorowania sprzedaży miliardów opakowań gum
do żucia. 10 lat po tym wydarzeniu Wrigley prezentuje pierwszą gumę bez cukru w
Stanach Zjednoczonych.
Jeden z czterech kroków dla zdrowych i
czystych zębów
W 1989 r. Wrigley’s inicjuje „Program zdrowia jamy
ustnej", tworzony we współpracy ze stomatologami na całym świecie. Jego
filozofia opiera się na prostej zasadzie: żucie bezcukrowej gumy po posiłku i
piciu płynów wspiera opiekę stomatologiczną.
Rok 2001 roku na rynek amerykański wkracza popularna w
Europie marka gum bezcukrowych Orbit®, a sześć lat później Amerykańskie
Stowarzyszenie Stomatologiczne (ADA) pierwszy raz uznaje gumy bez cukru:
Orbit®, Extra® i Eclipse® za korzystne dla zdrowia jamy ustnej. Obecnie
organizacje stomatologiczne na całym świecie podkreślają korzyści płynące z
żucia gum bezcukrowych.
Dwanaście lat później – w 2013 r. – Mars Polska we
współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem oraz przy wsparciu merytorycznym
Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii
Dziecięcej inicjuje program edukacyjny Orbit® „Dziel się Uśmiechem”. Ma on na
celu jest przekazanie uczniom z klas 1-3 (a od 11. edycji programu również z
zerówek szkolnych oraz przedszkolnych) wiedzy niezbędnej do prawidłowego dbania
o higienę jamy ustnej. Impulsem do rozpoczęcia programu były dane Ministerstwa
Zdrowia, według których nawet 82% sześciolatków choruje na próchnicę.
W 2017 roku Mars Wrigley Foundation obchodzi 30. rocznicę
działalności. Podczas wydarzenia firma przekazała ponad 70 milionów dolarów na
cele związane z zdrowiem jamy ustnej, zarządzaniem środowiskiem i lokalnymi
potrzebami.
Dziś guma do żucia jest postrzegana jako jedna z ulubionych
przekąsek. W wariancie bezcukrowym jest ona również świetnym wyborem w
przypadku dbania o higienę jamy ustnej, a jej żucie stanowi jeden z czterech
kroków dla zdrowych i czystych zębów.
Również w 2024 r - żuje się dobrze
Wraz z początkiem 2024 r. Orbit® wystartowało z nową
kampanią pod hasłem „Żuje się dobrze”. W swojej komunikacji marka pokazuje, jak
ważne jest, aby w natłoku codziennych zajęć znaleźć małe chwile tylko dla
siebie i poczuć, że jest się „tu i teraz”. Tym bardziej, że dzisiejszy świat i
jego intensywne tempo obfitują w mikrostresy, czyli drobne chwile stresu, które
występują regularnie w najrozmaitszych momentach dnia – w szkole, pracy czy
życiu codziennym, a w efekcie wpływają na nasze samopoczucie.
O
firmie Mars, Incorporated
Mars
Incorporated to prywatna firma rodzinna z ponad stuletnią tradycją, która
produkuje znane i lubiane przez naszych konsumentów produkty: wyroby
czekoladowe (m.in. M&M’S®, SNICKERS®, TWIX® i BOUNTY®,), gumy do żucia i
miętusy (ORBIT®, AIRWAVES®) oraz jedzenie dla zwierząt (PEDIGREE®, CHAPPI®,
ROYAL CANIN®, SHEBA®, WHISKAS®, PERFECT FIT®). Obecnie w 80 krajach na całym
świecie Mars, Inc. zatrudnia ponad 140 000 pełnych entuzjazmu Współpracowników,
których łączy i którym przyświeca Pięć Zasad. Każda z nich – Jakość,
Odpowiedzialność, Wzajemność, Wydajność i Wolność – inspiruje w codziennej
pracy. Wszystkich Współpracowników łączy również przekonanie, że świat, jakiego
pragniemy jutro, zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj.
Więcej informacji o Mars publikujemy na stronie www.mars.pl