Branża napojowa apeluje do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o pilne i fundamentalne zmiany w ustawie regulującej system kaucyjny w PolsceUstawa jest dysfunkcyjna i nie gwarantuje efektywnego działania systemu. Dyskryminuje firmy napojowe i stwarza realne zagrożenie finansowe dla całej branży i handlu detalicznego.
Polska
Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców i Związek Pracodawców
Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie przekazały do Ministerstwa Klimatu i
Środowiska listę postulatów dotyczących niezbędnych zmian w ustawie regulującej
system kaucyjny na opakowania po napojach.
Organizacje
podkreślają, że system kaucyjny w Polsce powinien wspierać branżę napojową w
realizacji celów gospodarki odpadami opakowaniowymi w sposób efektywny
środowiskowo i racjonalny ekonomicznie. System kaucyjny powinien być
powszechny, przyjazny dla konsumentów i przedsiębiorstw. Powinien zapewnić spełnienie przez przedsiębiorstwa
wymagań UE w zakresie użycia surowców wtórnych w nowych opakowaniach w tym
dostępu do recyklatu PET. System kaucyjny nie powinien dyskryminować żadnej
grupy firm wprowadzających w możliwości utworzenia podmiotu reprezentującego.
Niestety obecny kształt ustawy nie realizuje żadnego z tych postulatów
mimo wielokrotnego wskazywania w procesie konsultacji i procedowania w
poprzedniej kadencji Sejmu niezbędnych poprawek przez organizacje
reprezentujące branżę napojową (w tym wody, napoje, soki, piwa). Ze względu na
fakt, że na zbudowanie systemu kaucyjnego przedsiębiorcy w Polsce mają już
mniej niż rok, dyskusje o niezbędnych zmianach i ich wdrażanie należy zacząć
jak najszybciej.
Oczekujemy, że obecna koalicja rządząca wywiąże się ze swoich obietnic,
składanych przed wyborami, że błędne i szkodliwe zapisy przeforsowane przez
poprzedni rząd zostaną jak najszybciej poprawione – stwierdza Andrzej Gantner - wiceprezes Polskiej
Federacji Producentów Żywności.
PFPŻ
ZP i ZPPP Browary Polskie postulują, aby w związku z opóźnieniami w procesie
legislacyjnym i dyskryminacją dużych firm napojowych w procesie tworzenia
operatorów, datę wprowadzenia obowiązków związanych z systemem kaucyjnym w
Polsce przesunięto o rok, czyli na 1 stycznia 2026. Pierwotny termin 1
stycznia 2025, należy uznać za nierealny ze względu na techniczne,
organizacyjne i prawne wymogi w tworzeniu podmiotów reprezentujących,
powszechności systemu i równych warunków dostępu do rynku.
W świetle obecnych zapisów ustawy mamy doczynienia z jawną dyskryminacją
firm napojowych w tworzeniu własnego operatora, gdyż firmy te chcą tworzyć
wspólnego dużego operatora i generują łącznie określone prawem wysokie poziomy
obrotów, przed rejestracją spółki muszą uzyskania zgodę na koncentrację od
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub nawet Komisji Europejskiej, co
znacząco wydłuża prace nad zbudowaniem systemu w stosunku do operatorów nie podlegającym tym
przepisom – podkreśla Andrzej Gantner.
Wśród
postulatów przedstawionych przez branżę znajduje się wskazanie, że najbardziej
racjonalnym ekonomicznie i środowiskowo rozwiązaniem byłoby wdrożenie systemu
zarządzanego przez jednego operatora. Obecne nieprecyzyjne zapisy ustawy przy
wielu operatorach stanowią realne zagrożenie finansowe dla wszystkich
uczestników systemu. Stwarzają również możliwość tworzenia operatorów przez
podmioty, w których faktyczny udział firm napojowych jest niewielki, co obecnie
można zaobserwować na rynku. To wprost przeczy założeniom ustawy, gdzie to
właśnie firmy napojowe powinny tworzyć operatorów, po to, żeby minimalizować
koszty systemu i zapewnić branży dostęp do recyklatu, a nie stać się źródłem
zysków dla podmiotów spoza branży.
Postulujemy, aby w przypadku funkcjonowania wielu operatorów znacząco
zaostrzyć przepisy dotyczące rozliczeń pomiędzy operatorami w zakresie zebranej
kaucji i opakowań, tak aby zapobiec defraudacjom finansowym, które mogą sięgać
setek milionów złotych i zagrozić płynności finansowej zarówno operatorów jak i
jednostek handlu detalicznego –
podkreśla Bartłomiej Morzycki z ZPPP Browary Polskie.
Żeby
zapobiec potencjalnym defraudacjom kaucji i umożliwić szybkie rozliczanie się z
pobranej i wydanej kaucji pomiędzy sklepami a operatorami, zaproponowano,
aby wzorem wszystkich innych systemów kaucyjnych w UE, kaucja podążała za
produktem w całym łańcuchu sprzedaży.
Taki system pobierania kaucji był zapisany w pierwszym projekcie ustawy.
Z nieznanych nam przyczyn i bez żadnego uzasadnienia oraz konsultacji rząd PiS
w ostatnim momencie usunął to rozwiązanie i zastąpił obecnie zapisanym w
ustawie dysfunkcyjnym rozwiązaniem, w którym kaucja pobierana jest wyłącznie na
etapie sprzedaży konsumentowi ostatecznemu. To otwarta droga do milionowych
defraudacji i potencjalnych bankructw zarówno sklepów jak i operatorów – alarmuje Andrzej Gantner.
Zaproponowano
także wyłączenie kaucji z opodatkowania VAT. System kaucyjny nie może być
pretekstem do kolejnego podatku nałożonego na konsumentów i przedsiębiorców.
Podatek VAT nie tylko zwiększa koszty systemu, ale powoduje również poważne
trudności w rozliczaniu się sklepów z pobranej kaucji oraz utrudnia bez
paragonowe oddawanie opakowań przez konsumentów.
Organizacje
postulują również zmiany w ustawie dotyczący butelek wielokrotnego użytku
mające na celu utrzymanie dotychczas bardzo dobrze funkcjonujących systemów
kaucyjnych na te opakowania.
Obecnie funkcjonujące systemy kaucyjne na butelki szklane wielokrotnego użytku
mają już długą praktykę, w ramach której został zoptymalizowany wpływ
środowiskowy opakowań wielokrotnego użytku oraz zmaksymalizowane korzyści
handlu detalicznego ze sprzedaży produktów w tych opakowaniach – przepisy nie
powinny więc ich niszczyć, wręcz przeciwnie powinny wzmacniać ich rozszerzanie,
co jest zgodne z hierarchą postępowania z odpadami – podkreśla Bartłomiej Morzycki.
Dodatkowo
wśród postulatów wskazano na potrzebę wprowadzenia okresu przejściowego na
wyprzedaż zapasów opakowań bez oznakowania systemem kaucyjnym. Zwrócono uwagę
na konieczność dostosowania minimalnych poziomów selektywnej zbiórki do
unijnych regulacji oraz na koniczność wyłączenia opakowań po produktach
mlecznych z systemu kaucyjnego.
Wszystkie zaproponowane przez nas zmiany do ustawy mają na celu
naprawienie błędnych zapisów, które stanowią realne zagrożenie dla uruchomienia
i efektywnego funkcjonowania systemu kaucyjnego w Polsce. Naszym celem jest,
aby od 1 stycznia 2026 r. w Polsce funkcjonował powszechny, efektywny
środowiskowo i ekonomicznie, przyjazny dla konsumentów system kaucyjny, a nie
system, który w sposób chaotyczny i wyrywkowy zbiera niewielkie ilości opakowań
po napojach nie gwarantując realizacji celów dotyczących poziomu zbiórki i
użycia recyklatu. Chcemy zapobiec chaosowi organizacyjnemu i komunikacyjnemu,
który zamiast zachęcać konsumentów do prośrodowiskowych zachowani skutecznie
ich do nich zniechęci – podkreśla Andrzej Gantner.
Kluczowe postulaty zmian PFPŻ ZP i ZPPP Browary Polskie w ustawie dot. systemu kaucyjnego>>