Ponad 2200 szkół wzięło udział w projekcie edukacyjnym Re_kologia współorganizowanym przez PepsiCo2 276 szkół podstawowych, 13 214 klas i ponad 300 tysięcy dzieci objętych działaniami – to łączny wynik trzech lat funkcjonowania ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Re_kologia. Przedsięwzięcie mające na celu edukację w zakresie segregowania odpadów i recyklingu, realizowane było przez PepsiCo Polska oraz Rekopol Organizację Odzysku Opakowań od 2021 roku. O popularności projektu świadczy ponad 74 000 wyświetleń strony internetowej programu Drużyna SIR PET-ERA prowadzonego w jego ramach.W czerwcu 2023 r.
zakończyła się trzecia już edycja programu edukacyjnego „Drużyna SIR PET-ERA”
realizowanego w ramach projektu Re_kologia zamykając tym samym edukację uczniów
szkół podstawowych i ich rodzin na temat segregowania odpadów. Projekt trwał od
2021 roku i finansowany był przez Fundację PepsiCo.
Poprzez bohaterów − brand heros akcji, czyli Drużynę Obrońców Środowiska z Sir
PET-EREm na czele, organizatorzy zachęcali mieszkańców Polski do podjęcia
działań na rzecz środowiska naturalnego. Bajkowe postacie z programu pojawiały się
w przestrzeni on-line (fanpage w serwisie Facebook, audiobajkach, kartach pracy
dla szkół tp.), ale także towarzyszyli najmłodszym w trakcie wydarzeń
organizowanych z Miecią (centrum edukacyjnym zaaranżowanym wewnątrz śmieciarki).
Rzucali oni najmłodszym wyzwania lub zachęcali ich do rozwiazywania zagadek
znajdujących się w licznych materiałach edukacyjnych przekazywanych szkołom.
Akcja edukacyjna 2021
Pierwsza edycja akcji
edukacyjnej w roku 2021 skierowana była do szkół podstawowych z województw, w
których znajdują się zakłady PepsiCo. Zgromadziła 103 szkoły (594 klasy 1-3),
czyli 11 105 uczniów, którzy razem z Drużyną rozwiązywali przygotowane
zadania i uczyli się najważniejszych zasad segregacji i recyklingu odpadów.
Szkoły, które zgłosiły się do programu otrzymały pakiety edukacyjne w postaci
m.in. scenariuszy zajęć, kompletów kart pracy, plakatów, puzzli edukacyjnych
oraz zgniatarek do puszek i butelek.
Podsumowaniem akcji
był konkurs plastyczny „Przyjaciele Drużyny SIR PET-ERA”, w którym dzieci
tworzyły wizerunek i nazwę nowej postaci, która miałaby dołączyć do programu. W
konkursie wzięło udział 30 szkół, które łącznie wysłały ponad 650 prac
konkursowych!
Wyłoniono 30
indywidualnych zwycięzców oraz 5 szkół. A szkołę w Radzyminie, z której
pochodziła największa liczba wygranych prac, odwiedziła Miecia – czyli żółta
śmieciarka wewnątrz której kryje się mobilna i interaktywna strefa
edukacyjna.
Miecia, dzięki
współpracy z Mazowieckim Oddziałem Polskiego Czerwonego Krzyża pojawiła się
także na charytatywnym biegu – „Krwiobiegu w Warszawie”, edukując uczestników
na temat recyklingu butelek PETpracownicy PepsiCo zaangażowali się w sprzątanie
brzegu Wisły w ramach akcji „Operacja Czysta Rzeka”. Drużyna Obrońców Środowiska
wspierało także stowarzyszenie „Czysta Polska”, edukując i uczestnicząc w akcji
sprzątania polskich gór i nadmorskich plaż z pozostawionych odpadów.
98% ankietowanych
nauczycieli uznało program za wartościowy, a 97% zadeklarowało chęć
uczestniczenia w jego kolejnej edycji, podkreślając również atrakcyjność
otrzymanych materiałów.
Program edukacyjny
2021/2022
Do drugiej edycji
programu zaproszone zostały szkoły podstawowe z całej Polski. Wzięły w niej
udział 982 placówki szkolne (2964 klasy 1-3 oraz 3241 klasy 4-8), które
otrzymały pakiety materiałów drukowanych. Prócz rozbudowanego scenariusza zajęć
na szkoły uczestniczące w projekcie czekało nie lada wyzwanie - „Doniesienia z
PETrylandii”. Konkurs składał się z dwóch etapów: przygotowania stacji edukacyjnych
dot. szeroko rozumianego recyklingu, a następnie nakręcenia reportażu
dziennikarskiego. Od tej edycji placówki miały możliwość dodawania
ekologicznych działań na Mapie PETrylandii. W ten sposób mogły chwalić się
swoimi realizacjami zadań ze scenariusza oraz dodawać zdjęcia przygotowanych
stacji edukacyjnych. Przygotowany został również Quiz on-line, który służył do
sprawdzania pozyskanej wiedzy. W konkursie wzięło udział 66 placówek,
zgłaszając ponad 5,5 godziny niesamowitych reportaży oraz 1850 zdjęć!
Nauczyciele po raz
kolejny podzielili się opiniami na temat programu: 99% ankietowanych uznało
program za atrakcyjny zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów, a 72% przyznało,
że korzystało także z dodatkowych materiałów online.
Program edukacyjny
2022/2023
3 edycja programu
uzyskała Honorowe Patronaty pięciu Wojewódzkich Kuratoriów Oświaty:
świętokrzyskiego, lubuskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińskiego- mazurskiego
oraz dolnośląskiego. Do udziału w programie zgłosiło się 1191 szkół (3646 klas
1-3 oraz 2769 klas 4-8). Nauczyciele jak co roku otrzymali pakiet materiałów
edukacyjnych, który dodatkowo został poszerzony o Zagadki Drużyny SIR PET-ERA.
Był to zbiór zadań logicznych, których rozwiązanie wymagało nie tylko wiedzy,
ale także współpracy. Również tym razem placówki mogły dodawać swoje
eko-działania na Mapie PETrylandii. Łącznie zamieszczono ich 248.
Przeprowadzony został również konkurs plastyczny „Plastik, papier, szkło i bio,
segregacja to jest to!”, którego przedmiotem było przygotowanie ekologicznej
gry planszowej. Zgłoszonych zostało 85 prac. Jak zawsze w konkursie, poza
nagrodami multimedialnymi dla szkól, na zdobywcę głównej nagrody czekał
przyjazd śmieciarki Mieci. Wizyta w „zwycięskiej” szkole zaplanowana jest na
wrzesień br.
Wszystkie 3 edycje
programu cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony nauczycieli oraz
uczniów. Organizatorzy wysłali ponad 4 tysiące pakietów edukacyjnych do
placówek, a na mapie PETrylandii zostało zamieszczonych ponad 3 300 zdjęć
z ekologicznymi działaniami. Zgodnie z wynikami ankiety ewaluacyjnej
odbywającej się po każdej edycji programu, projekt przyczynił się do
zwiększenia wiedzy na temat recyklingu i segregacji odpadów wśród dzieci, ich
rodzin oraz wszystkich koordynatorów biorących udział w przedsięwzięciu.
Wszystkie stworzone w
ramach programu materiały zostały udostępnione do bezpłatnego wykorzystywania
przez szkoły i uczniów na stronie projektu www.rekologia.pl, a także na stronie
programu dla szkół www.druzynasirpetera.pl.
O firmie PepsiCo
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach
na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie.
Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty
produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez marki Lays, Doritos,
Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker i SodaStream, wchodzące w
skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2020 roku ponad 70 mld dolarów amerykańskich.
W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę
produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z
legendarnych marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda
dolarów amerykańskich.
W swoich działaniach PepsiCo kieruje się
wizją „Winning with PepsiCo Positive (pep+)”, która wskazuje drogę do uzyskania
pozycji światowego lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów
żywnościowych i napojów. pep+ to nowa, strategiczna transformacja PepsiCo w
kierunku zrównoważonego rozwoju, obejmująca wszystkie obszary działalności
firmy, która skupia się wokół dążenia do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i
budowania wartości w granicach stawianych przez planetę oraz inspirowania
pozytywnych zmian dla Ziemi i jej mieszkańców. Więcej informacji na temat
PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com.