Mleczna czy deserowa? Polacy zjadają 52 tabliczki rocznie7 lipca obchodzimy Światowy Dzień Czekolady. Polacy spożywają średnio 5,2 kg czekolady rocznie na osobę, a najczęściej wybierają tą w wersji mlecznej, z coraz większym smakiem sięgają po praliny, a jeszcze częściej także po produkty wegańskie. Przy tej okazji warto przyjrzeć się temu ile dobrego wnosi czekolada do naszego życia i jak branża czekoladowa w Polsce oraz gusta Polaków zmieniły się w ostatnich latach.Dane te chyba nikogo nie
dziwią. Czekolada ma wiele korzyści dla naszego zdrowia: pozytywnie wpływa na
nastrój oraz
zmniejsza podatność na stres. Jednak, żeby czekolada spełniała te zadania,
ważne jest, aby wybierać produkty wysokiej jakości.
W czym tkwi sekret
najwyższej jakości?
Jakość czekolady zależy
przede wszystkim od surowców
używanych do jej produkcji oraz od procesu temperowania, który nadaje jej charakterystyczny połysk i
trzask przy przełamywaniu. Na opakowaniu znaleźć można także informacje na
temat procenta składników
pochodzących z ziarna kakaowego — im wyższy tym czekolada lepsza. Nie bez
znaczenia dla jakości są także innowacje, których wprowadzenie jest poprzedzone
długim procesem badań naukowych.
We
Wrocławskim Centrum Badań i Rozwoju Mondelez, we współpracy z działem badań
konsumenckich opracowujemy innowacyjne, czekoladowe rozwiązania takie
jak np. Prince Polo Black z ciemnym wafelkiem wypiekanym z dodatkiem proszku
kakaowego — mówi Krzysztof Podsiadły, kierownik
obszaru linii pilotażowych dla kategorii czekolady we Wrocławskim Centrum Badań
i Rozwoju Mondeléz Internationa. — Jako
jeden z kluczowych producentów
słodyczy, Mondelez ma wpływ na kształtowanie trendów na rynku, co przekłada się na ciągłe ulepszanie jakości oferowanych
produktów — dodaje.
Smakowite połączenia
W dziale badań i
rozwoju Mondelez każdego dnia blisko 300 technologów pracuje nad kolejnymi
udoskonaleniami, które
odpowiadają na zmieniające się
gusta i kubki smakowe konsumentów. Przykładem czego są tzw. chocobakery,
które
stanowią połączenie czekolady z wypiekami — ciastkami i wafelkami. Jak na
przykład Milka Choco Grain czy tabliczka Milka Lu, które dostarczają czekoladowych doznań, zawierając
składniki odżywcze z pełnego ziarna.
Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na skład
produktów,
poszukując tych o jak najkrótszej liście składników i naturalnym pochodzeniu — mówi Podsiadły. — W odpowiedzi na te oczekiwania, wprowadzamy
do oferty produkty o obniżonej zawartości cukru oraz zgodne z dietą wegetariańską i wegańską, a także dedykowane sportowcom batony proteinowe i energetyczne — dodaje.
Po czasie reglamentacji słodyczy polscy konsumenci
byli otwarci na wszelkie nowości wchodzące na rynek przez co nie mieli oni
mocna sprecyzowanych preferencji. Zawsze jednak rządziła czekolada i
tradycyjne, dobrze znane smaki. Aktualnie wśród konsumentów zwieksza się świadomość
spożywanych produktów, w tym także słodyczy, o jak najkrótszej liscie surowców
i zdrowsze (ciemne czekolady, pieczywo cukiernicze z pełnego ziarna).
Zbalansowana jak
czekolada
Kakao to delikatna roślina. Do jej wzrostu wymagane
są obfite opady deszczu i wysokie temperatury, a także drzewa lasu deszczowego,
które zapewniają cień i ochronę przed zbyt intensywnym światłem oraz
uszkodzeniami spowodowanymi przez wiatr. Ze względu na wrażliwość plantacji
kakao na tego rodzaju klimat, mogą one rozwijać się tylko w wąskim pasie krajów
pomiędzy 20 stopniem szerokości geograficznej na północ i południe od równika.
Mondelez jako jeden z największych producentów czekolady na świecie, ma udział
w ochronie tych regionów. Czyni to dzięki programowi Cocoa Life, który działa
we wszystkich głównych miejscach pochodzenia kakao, od Afryki, przez Azję, aż
po Amerykę.
Branża czekoladowa
coraz częściej podąża drogą zrównoważonego
rozwoju, stosując innowacje nie tylko na poziomie produktów, ale również procesów produkcyjnych.
Dzięki
ograniczeniu zużycia wody, redukcji strat surowcowych i odpadów opakowaniowych, firmy nie tylko
przyczyniają się do ochrony środowiska, ale także osiągają korzyści ekonomiczne — mówi Podsiadły. — Jednak Mondelez na tym nie poprzestaje. Równie istotne jest dla nas
pozyskiwanie składników w zrównoważony sposób, jak np. kakao do naszej
czekolady. Jest to możliwe dzięki programowi Cocoa Life, na który do 2030 roku
przeznaczymy miliard dolarów —
podkreśla.
Producenci czekolady
odpowiadają na aktualne potrzeby konsumentów, dostarczając nie tylko smacznych i
zdrowych produktów, ale
jednocześnie zwracając uwagę na zrównoważony
rozwój i
wpływ na środowisko, co przekłada się na korzyści dla wszystkich zaangażowanych
stron. Wszystko po to, by smak czekolady był jeszcze lepszy.
O Mondelēz
International
Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) jest globalnym
liderem w kategorii czekolady, ciastek, gum do żucia i cukierków. Firma z
przychodami w wysokości około 31 miliardów USD w 2022 r., zachęca ludzi w 150
krajach na całym świecie do spożywania przekąsek w sposób odpowiedzialny. Jako
właściciel kultowych marek, takich jak ciastka Oreo, belVita i LU, czekolady
Cadbury Dairy Milk, Milka i Toblerone, cukierki Sour Patch Kids oraz guma do
żucia Trident, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu rynku przekąsek na
świecie. Mondelēz International jest
członkiem Standard and Poor's 500, Nasdaq 100 i Dow Jones Sustainability Index.
Więcej
informacji dostępnych na stronie www.mondelezinternational.com oraz profilu
firmy na Twitterze www.twitter.com/MDLZ.
O Mondelez
Polska
Mondelez Polska jest wiodącą firmą branży
spożywczej w Polsce, obecną na naszym rynku od 31 lat. Zatrudnia ponad 5600
pracowników i jest liderem na rynku czekolady i ciastek markowych w Polsce.
Bogata oferta firmy obejmuje marki takie jak: czekolady Milka, Toblerone i
Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT, ciastka Milka, OREO, belVita,
Lubisie, Delicje, San, Łakotki, rogaliki i przekąski 7 Days oraz cukierki i
gumy Halls. Mondelez Polska jest częścią rodziny firm Mondelēz International,
Inc. Pod nazwą Mondelez funkcjonuje w Polsce od 2013 r.
O programie Cocoa Life
Cocoa Life to globalny
program Mondelēz International na rzecz zrównoważonego rozwoju upraw kakao.
Inicjatywa służy przede wszystkim kompleksowemu wsparciu plantatorów kakao i
ich społeczności w mierzeniu się z wyzwaniami takimi jak zmiana klimatu,
nierówność płci, ubóstwo i praca dzieci. Cocoa Life wspiera rolników z sześciu
krajów, gdzie uprawia się kakao: Ghanie, Wybrzeżu Kości Słoniowej, Indonezji,
Dominikanie, Indiach i Brazylii. Działania te są prowadzone we współpracy z
organizacjami pozarządowymi, rządami, partnerami, farmerami i innymi podmiotami.
Ich celem jest opracowanie systemowych rozwiązań, które przekształcą uprawę
kakao w bardziej zrównoważony biznes, wzmocnią społeczności oraz pozwolą
chronić lasy i przywracać je do stanu pierwotnego. Więcej informacji na
stronie: www.cocoalife.org.