W ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce odsetek nowości
produktowych w kategorii żywności z oświadczeniem „wegański” wzrósł z 7%
do 16%[2].
Wiodącymi europejskimi rynkami w tym segmencie są Wielka Brytania i Niemcy.
Polska zajmuje wysokie, szóste miejsce. Na rodzimym rynku nie brakuje już
alternatyw dla krowiego mleka, śmietany czy serów. W sklepach znajdziemy także bogatą ofertę
żywności, która może być spożywana zamiast mięsa.
Według najnowszych
danych, w ubiegłym roku sprzedaż roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału
pobiła kolejny rekord sprzedaży – mówi Marcin Tischner z Fundacji ProVeg, organizacji
zajmującej się transformacją systemu żywnościowego – To wyraźnie
wskazuje, że Polacy są coraz bardziej zainteresowani redukcją produktów
odzwierzęcych w swojej diecie i szukają rozwiązań, które ułatwią im zmianę
jadłospisu. Powody są różne. Niektórzy próbują
uniknąć chorób dietozależnych lub już się z nimi zmagają i zamierzają
zmienić swój dotychczasowy model żywienia. Inni decydują się na ograniczenie
lub całkowitą rezygnację z produktów odzwierzęcych, bo troszczą się właśnie o
zwierzęta, a także o kondycję planety.
Dieta roślinna określana jest mianem diety przyszłości. W
obliczu pogłębiającego się kryzysu klimatycznego i zaniku bioróżnorodności
powinniśmy poszukiwać bardziej zrównoważonych metod produkcji żywności. Obecny
model nie jest już wydajny. Z perspektywy globalnej produkcja mięsa i nabiału
pochłania 83% terenów uprawnych, a zapewnia zaledwie 18% globalnej podaży
kalorii. U podstaw rozwoju trendu roślinnego leży również dostarczanie
produktów dobrych dla zdrowia.
To, co jemy
wpływa na nasze samopoczucie i funkcjonowanie. Najważniejsze jest to, by dieta
była dobrze zbilansowana, kolorowa i smaczna oraz – jak zaleca WHO – pełna
warzyw, roślin strączkowych i owoców w możliwie jak najmniej przetworzonej
formie. Wtedy będzie ona dla nas zdrowa i pełna składników odżywczych – mówi Joanna Lotkowska, dietetyczka i edukatorka
żywieniowa, ProVeg Polska – Zmiana
w sposobie odżywiania nie musi wiązać się z radykalnym podejściem i rezygnacją
z ulubionych potraw. Ważniejsze jest to, by małymi krokami zastępować produkty
pochodzenia zwierzęcego roślinnymi. Warto również przetestować różne modele
odżywiania i wybrać ten, który odpowiada nam najbardziej.
To, jaki sposób żywienia jest nam najbliższy można
sprawdzić, dołączając do cieszącego się dużą popularnością, 30-dniowego,
darmowego wyzwania online Veggie Challenge. Każdy, kto weźmie w nim udział,
przez miesiąc będzie otrzymywał wsparcie w postaci wskazówek, ciekawostek,
porad i przepisów, które ułatwią ograniczenie spożywania produktów
odzwierzęcych lub rozpoczęcie przygody z dietą wegetariańską czy wegańską.
Dodatkiem jest dedykowana wyzwaniu
aplikacja, dzięki której każdy uczestnik może na bieżąco śledzić swoje postępy
i sprawdzać, jaki pozytywny wpływ na środowisko wywierają jego drobne zmiany.
Wiosna to doskonały moment, by o tym pomyśleć. Dostęp do świeżych, sezonowych
warzyw i owoców jest coraz większy, a my chętniej sięgamy po lekkie, roślinne
przekąski.
O ProVeg
ProVeg jest międzynarodową
organizacją podnoszącą świadomość żywieniową, która dąży do transformacji
światowego systemu żywnościowego, poprzez zastąpienie konwencjonalnych
produktów zwierzęcych, roślinnymi i komórkowymi alternatywami.
ProVeg współpracuje z
międzynarodowymi decydentami, rządami, producentami żywności, inwestorami,
mediami i opinią publiczną, aby pomóc światu przekształcić się w społeczeństwo
i gospodarkę mniej zależne od hodowli zwierząt, a bardziej zrównoważone dla
ludzi, zwierząt i planety.
ProVeg posiada status
stałego obserwatora w UNFCCC, jest akredytowany przez UNEA i otrzymał nagrodę
ONZ “Momentum for Change”.
ProVeg Polska realizuje
misję ProVeg International od 2017 r., poprzez upowszechnianie wśród polskiego
społeczeństwa wiedzy na temat wpływu wyborów żywieniowych na zdrowie,
środowisko, dobrostan zwierząt, a także jego roli w kontekście sprawiedliwości
społecznej. W lutym 2020 r. została zarejestrowana osobna jednostka
organizacyjna – “Fundacja ProVeg”, aby jeszcze skuteczniej realizować misję i
wizję ProVeg.
[1] Źródło: Mintel GNPD (Global New Products
Database)