Najbardziej zrównoważony środowiskowo zakład PepsiCo w UE produkujący przekąski został otwarty w Świętem k. Środy ŚląskiejPierwsze, wyprodukowane w Polsce przekąski Doritos opuszczą fabrykę już w czerwcu.Dziś PepsiCo
otworzyło w Świętem k. Środy Śląskiej piąty zakład produkcyjny w Polsce.
Inwestycja o wartości ponad 1 mld zł przyczyni się do rozszerzenia asortymentu oraz
zwiększenia skali produkcji skierowanej docelowo na 20 rynków europejskich.
Jest to najbardziej zrównoważony środowiskowo, zaawansowany technologicznie i
innowacyjny obiekt PepsiCo w Unii Europejskiej. Wartość rozwiązań
środowiskowych zastosowanych w zakładzie to 30,3 mln zł. Docelowo obiekt
zatrudni ok. 450 osób, głównie z regionu. W uroczystości otwarcia zakładu
wzięli udział przedstawiciele rządu, władz lokalnych, partnerzy projektu oraz
pracownicy PepsiCo.
Całkowita powierzchnia zabudowy obejmująca zakład produkcyjny
PepsiCo wraz z częścią
biurową, magazynem oraz nowoczesną oczyszczalnią wynosi 54 700 m2 (link do video).
Powierzchnię obiektu można porównać do siedmiu boisk do piłki nożnej. Sama hala
produkcyjna to 23 000 m2. W magazynie wysokiego składowania można pomieścić
nawet do 8 800 palet chipsów Lay’s i Doritos. Zakład dysponuje
najnowocześniejszym zapleczem technicznym i maszynowym, które sprawia, że jest
on modelowym na skalę Unii Europejskiej przykładem wykorzystania gospodarki
obiegu zamkniętego w procesie produkcji oraz w zakresie funkcjonowania całego
obiektu. Już na etapie projektowania i realizacji budowy wzięto pod uwagę
wszystkie aspekty środowiskowe, by obiekt osiągnął zerową emisję netto do roku
2035. Lokalizacja nowego zakładu właśnie w Świętem wpłynie na skrócenie tras
transportu o ponad 4,5 mln km rocznie oraz zredukuje emisję CO2 w całym
łańcuchu dostaw.
− Polska to strategiczny rynek o dużym potencjale rozwoju,
na którym inwestujemy od ponad 30 lat. Otwarcie tego nowego, zrównoważonego
środowiskowo zakładu przekąskowego to kamień milowy dla PepsiCo w Europie. Chciałbym
podziękować naszym interesariuszom i pracownikom za pomoc w realizacji założeń
dotyczących produkcji żywności zgodnie z naszą wizją PEP+. Jestem dumny, że w
tak krótkim czasie doszło do otwarcia tego obiektu” - powiedział Silviu
Popovici, Prezes PepsiCo na Europę.
− Nie mogło być lepszego przykładu naszego
wspólnego sukcesu we wzroście gospodarczym niż PepsiCo Polska! Ta kultowa
Amerykańska marka po raz pierwszy pojawiła się w Polsce w 1991 roku, następnie otworzyła
swój pierwszy zakład pod Warszawą w 1993. Wiele lat później PepsiCo nadal
inwestuje w Polsce i w jej mieszkańców, rozszerzając swoją obecność w znaczący
sposób. Nowy zakład produkcyjny to piąta i największa jak dotąd inwestycja
PepsiCo w Polsce – powiedział Mark F. Brzezinski, Ambasador Stanów
Zjednoczonych w Polsce.
|
W pierwszej fazie produkcji zakład dysponować będzie 3
zaawansowanymi technologicznie oraz energooszczędnymi liniami produkcyjnymi.
Dwie linie posłużą do produkcji chipsów ziemniaczanych Lay’s (PC), a trzecia
produkować będzie po raz pierwszy w Polsce nachosy Doritos (TC). W ciągu
godziny 2 linie PC wyprodukują 12,500 paczek, a jedna linia TC wyprodukuje 30
000 paczek Doritos. Ich wyróżnikami są użycie zielonej energii oraz wysoki
stopień robotyzacji procesu. Zakład stanowi wzorcowy przykład Gospodarki Obiegu
Zamkniętego (GOZ). Nowatorskim rozwiązaniem jest system odzysku ciepła z
procesu smażenia ziemniaków. Wygenerowana moc to 3 MW, co stanowi 60% ciepła
niezbędnego do ogrzania całego budynku. Procesy technologiczne zasilane są
wyłącznie z zielonych źródeł. Zakład korzysta z elektrycznego kotła parowego o
mocy 3,2 MW, co znacząco zmniejsza jego ślad węglowy. Wytwarzając produkty z
surowców naturalnych zakład spożywczy generuje duże ilości biogazu, który
pozyskiwany jest również w procesie oczyszczania ścieków. 100% tego biogazu
używane jest w zakładzie do ogrzania budynku oczyszczalni. Zgodnie z założeniami powtórnego użycia nawet skrobia z procesu obróbki ziemniaka będzie
odzyskiwana w wirówce i sprzedawana jako
surowiec np. do przerobienia na paszę dla zwierząt.
Nowy zakład wyróżnia się również szczególną dbałością o
zasoby wody. Ciepła woda do mycia (CIP – Cleaning In Place), pozyskiwana jest z
procesu chłodzenia oleju spożywczego. Prowadzony jest także odzysk wody z
procesu krojenia ziemniaków i zawracanie jej do ponownego wykorzystania na
wstępne płukanie ziemniaków. Na terenie kompleksu funkcjonuje podczyszczalnia ścieków.
Zastosowane w oczyszczalni rozwiązania są opatentowane i unikalne w skali
światowej. Istotnym rozwiązaniem prośrodowiskowym, które funkcjonuje w fabryce
jest zbieranie i odzysk wody deszczowej na potrzeby własne zakładu. System
wykorzystuje naziemny zbiornik do gromadzenia deszczówki. Następnie jest ona
oczyszczana i odsalana w procesie nanofiltracji, by znaleźć zastosowanie w
procesach technologicznych np. w cyklu chłodzenia. Na końcu jest zawracana do
atmosfery. W obliczu trwającego kryzysu klimatycznego i niedoborów wody
działanie to ma istotne znaczenie w dbaniu o jej zasoby. W
okresie letnim zakład będzie korzystał z urządzeń absorpcyjnych tzw. chillerów,
które pochłaniając ciepło ze środowiska będą je przekształcać w chłód do
wentylowania przestrzeni produkcyjnej. Na uwagę zasługuje także w pełni
zautomatyzowany magazyn wyrobów gotowych posiadający system autopaletyzacji,
automatycznego pakowania i mieszania produktów. Zakład osiągnie pełną
funkcjonalność w 2025 roku.
− Z dumą informujemy, że w niecałe 20
miesięcy od wmurowania kamienia węgielnego, w zakładzie PepsiCo w Świętem koło
Środy Śląskiej ruszyła produkcja chipsów ziemniaczanych oraz nachosów Doritos.
To bardzo ważny dzień dla wszystkich pracowników PepsiCo, w tym szczególnie dla
ponad 150 osobowego zespołu projektowego. Dziękuję naszemu generalnemu
wykonawcy firmie Budimex, biuru projektowemu ARUP, przedstawicielom LSSE, PAIH,
a także władzom lokalnym oraz samorządowym, bez których pomocy i wsparcia nie
udałoby nam się zrealizować tego projektu – powiedział Tomasz Grzelczyk,
Starszy Dyrektor E2E Supply Chain w PepsiCo.
PepsiCo od ponad 30 lat inwestuje na polskim rynku,
a otwarcie nowego obiektu jest przypieczętowaniem działalności organizacji w
naszym kraju. Od wielu lat funkcjonują w Polsce 4 zakłady, produkujące przekąski w Grodzisku Mazowieckim oraz
Tomaszowie Mazowieckim i rozlewające napoje w Michrowie oraz w Żninie. W 2020
roku firma otworzyła Centrum Usług Biznesowych w Krakowie. Tylko w 2022 roku
wysokość inwestycji PepsiCo w kraju wyniosła ok. 1,3 mld PLN. Obecnie PepsiCo zatrudnia w Polsce ponad 4000
osób, a podejmując współpracę z dostawcami i klientami, przyczynia się do utrzymania
ok. 33 000 miejsc pracy. Rozszerzenie działalności o nowy zakład produkujący
przekąski zwiększy zatrudnienie w organizacji docelowo o 450 osób i zasili
gospodarkę państwową.
Przychody wszystkich spółek Grupy Pepsico w Polsce
wyniosły 4,4 mld zł w 2021 roku. Tylko w 2022r. firma zainwestowała 46 mln
USD w zielone projekty takie jak
produkcja opakowań rPET nadających się do wielokrotnego przetworzenia, zbiórka
i recykling odpadów opakowaniowych po przekąskach w ramach projektu ReFlex,
zasilanie 4 zakładów oraz siedziby głównej firmy w Warszawie z odnawialnych
źródeł energii, czy własne farmy fotowoltaiczne. Od początku swojej obecności w
Polsce, PepsiCo współpracuje z lokalnymi społecznościami i rolnikami – łącznie
w programie agrarnym firmy uczestniczy już ponad 70 gospodarstw. Dzięki nowemu
zakładowi pojawią się kolejne możliwości współpracy w ramach dostaw ziemniaków.
Obecnie PepsiCo jest podmiotem skupującym największą ilość ziemniaków w Polsce
na potrzeby produkcji przekąsek. Tylko w minionym roku firma zakupiła od
polskich rolników ponad 200 000 ton
ziemniaków o wartości 220 mln PLN.
Rozbudowując swoje działania biznesowe, inwestując bezpośrednio na terenie kraju i angażując się w kształtowanie dobrobytu
lokalnych społeczności PepsiCo pokazuje, że Polska to niezwykle ważny
strategicznie rynek Europy. Otwarcie nowego zakładu w Świętem ma zatem wymiar
paneuropejski.
Kolejne etapy inwestycji przyniosą nowe
zrównoważone środowiskowo rozwiązania dla zakładu takie jak własne turbiny
wiatrowe, zdecentralizowana biogazownia wykorzystująca biomasę pozostałą po
procesie produkcyjnym, rozbudowa oczyszczalni, by mogła wytwarzać bionawóz.
Wirtualny spacer po nowym zakładzie można odbyć
tutaj: link.
O firmie PepsiCo
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie
sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód
netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych
i napojów oferowanych przez marki Lays, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola,
Mountain Dew, Quaker i SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł
w 2022 roku ponad 86 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio
PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów
oferowanych pod wieloma markami, a każda z legendarnych marek generuje w ciągu
roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.
W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją „Winning with
PepsiCo Positive (pep+)”, która wskazuje drogę do uzyskania pozycji światowego
lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i
napojów. pep+ to nowa, strategiczna transformacja PepsiCo w kierunku
zrównoważonego rozwoju, obejmująca wszystkie obszary działalności firmy, która
skupia się wokół dążenia do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i budowania
wartości w granicach stawianych przez planetę oraz inspirowania pozytywnych
zmian dla Ziemi i jej mieszkańców. Więcej informacji na temat PepsiCo jest
dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy www.pepsicopoland.com.