Reforma celna UE: oparta na danych wizja prostszej, bardziej inteligentnej i bezpieczniejszej unii celnejW dniu 17.05.2023 r. Komisja Europejska przedstawiła projekt najbardziej ambitnej i kompleksowej reformy unii celnej UE od czasu jej utworzenia w 1968 r.Wnioski legislacyjne zawierają unikatową w skali
światowej wizję opartego na danych systemu celnego UE, który znacznie uprości
procesy celne dla firm, zwłaszcza dla najbardziej wiarygodnych przedsiębiorców.
W nurcie transformacji cyfrowej reforma ograniczy uciążliwe procedury celne
przez zastąpienie tradycyjnych zgłoszeń bardziej inteligentnym, opartym na
danych podejściem do nadzoru przywozu. Jednocześnie organy celne będą miały
narzędzia i zasoby niezbędne do właściwej oceny i powstrzymania przywozu, który
stanowi rzeczywiste zagrożenie dla UE, jej obywateli i gospodarki.
Ogłoszona właśnie reforma jest
odpowiedzią na presję, pod jaką działają dziś unijne służby celne, w tym na
ogromny wzrost wolumenu handlu, zwłaszcza elektronicznego, szybko rosnącą
liczbę norm UE, które należy sprawdzać na granicy, oraz na zmieniające się
geopolityczne realia i kryzysy. Dzięki niej ramy celne będą lepiej dostosowane
do dzisiejszych standardów ekologicznych i cyfrowych, a jednolity rynek będzie
bardziej bezpieczny i konkurencyjny. Reforma upraszcza i racjonalizuje
obowiązki sprawozdawcze spoczywające na przedsiębiorcach, na przykład dzięki
ograniczeniu czasu potrzebnego na przeprowadzenie procesów przywozowych.
Reforma zapewni również pojedynczy unijny interfejs i ułatwi ponowne
wykorzystywanie danych. W ten sposób przyczyni się do realizacji celu
przewodniczącej von
der Leyen, jakim jest zmniejszenie o jedną czwartą obciążenia
przedsiębiorców, bez kompromisów w zakresie powiązanych celów politycznych.
Nowy Urząd UE ds. Celnych będzie
nadzorował unijne
centrum danych celnych, siłę napędową nowego systemu. Z czasem
centrum danych zastąpi obecną celną infrastrukturę informatyczną w państwach
członkowskich UE, co pozwoli im zaoszczędzić nawet 2 mld euro rocznie na
kosztach operacyjnych. Nowy Urząd pomoże również w realizacji lepszego
podejścia Unii do zarządzania ryzykiem i kontroli celnych.
Nowe partnerstwo z przedsiębiorstwami
W zreformowanej unii celnej UE
przedsiębiorstwa, które chcą wprowadzić towary do UE, będą mogły rejestrować
wszystkie informacje na temat swoich produktów i łańcuchów dostaw w jednym
środowisku internetowym: nowym
unijnym centrum danych celnych. Ta nowoczesna technologia
pozwoli zestawiać dane dostarczane przez przedsiębiorstwa i – dzięki uczeniu
maszynowemu, sztucznej inteligencji i interwencji człowieka – zapewni organom
kompleksowy przegląd łańcuchów dostaw i przepływu towarów.
Jeśli chodzi o obowiązki
przedsiębiorstw, przy przekazywaniu informacji celnych wystarczy, że będą
kontaktować się z jednym portalem, a dla przesyłek wysyłanych wielokrotnie będą
musiały przekazywać dane tylko raz. W przypadkach, w których procesy biznesowe
i łańcuchy dostaw są całkowicie przejrzyste, najbardziej zaufani przedsiębiorcy
(przedsiębiorcy „Trust and Check” – „zaufanie i kontrola”) będą mogli dopuścić
swoje towary do obrotu w UE bez żadnej aktywnej interwencji celnej. Kategoria
Trust & Check wpisuje się w istniejący już program upoważnionych
przedsiębiorców (AEO) dla zaufanych przedsiębiorców.
Jest to
pierwsze tego rodzaju partnerstwo z przedsiębiorstwami na świecie. To nowe,
potężne narzędzie wspiera unijne przedsiębiorstwa, handel i otwartą strategiczną
autonomię UE. Unijne centrum danych celnych umożliwi przywóz towarów do UE przy
minimalnej interwencji organów celnych, bez kompromisów w zakresie wymogów
bezpieczeństwa, ochrony lub zwalczania nadużyć finansowych.
Zgodnie z przedstawionymi wnioskami
legislacyjnymi w 2028 r. centrum danych zostanie otwarte dla przesyłek w handlu
elektronicznym, a od 2032 r. będzie dostępne dla pozostałych importerów (na
zasadzie dobrowolności), co przyniesie natychmiastowe korzyści i uproszczenia.
Przedsiębiorcy „Trust & Check” (zaufanie i kontrola) będą również mogli
rozliczać cały przywóz z organami celnymi państwa członkowskiego, w którym mają
siedzibę, bez względu na to, gdzie towary są wprowadzane na obszar UE. O
ewentualnym rozszerzeniu tej opcji na wszystkich przedsiębiorców zdecyduje
przegląd w 2035 r., w związku z przewidywanym obowiązkowym stosowaniem centrum
od 2038 r.
Inteligentniejsze podejście do kontroli celnych
Proponowany nowy system da organom
celnym kompleksowy ogląd łańcuchów dostaw i procesów produkcyjnych towarów
wprowadzanych do UE. Wszystkie państwa członkowskie będą miały dostęp do danych
w czasie rzeczywistym i będą mogły gromadzić informacje, aby szybciej, spójniej
i skuteczniej reagować na zagrożenia.
Dane będą analizowane i
monitorowane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która będzie również
przewidywać problemy, jeszcze zanim towary zaczną swoją podróż do UE. Dzięki
temu organy celne UE będą koncentrować swoje wysiłki i zasoby tam, gdzie są one
najbardziej potrzebne: powstrzymywanie wprowadzania do Unii niebezpiecznych lub
nielegalnych towarów oraz utrzymanie w mocy coraz większej liczby przepisów UE
zakazujących przywozu niektórych towarów sprzecznych ze wspólnymi wartościami
UE, jak np. w obszarze zmiany klimatu, wylesiania lub pracy przymusowej.
Przyczyni się to również do zapewnienia właściwego poboru ceł i podatków, z
korzyścią dla budżetów krajowych i unijnego.
Aby pomóc państwom członkowskim w
priorytetowym traktowaniu właściwych zagrożeń oraz koordynowaniu kontroli i
inspekcji – zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych – nowy Urząd UE ds. Celnych pomoże
gromadzić i oceniać informacje i wiedzę fachową na szczeblu UE, wykorzystując
dane dostarczane przez unijne centrum danych celnych. Nowy system znacznie
poprawi współpracę między organami celnymi oraz organami nadzoru rynku i
organami ścigania na szczeblu unijnym i krajowym, w tym poprzez wymianę
informacji za pośrednictwem centrum danych celnych.
Bardziej nowoczesne podejście do handlu elektronicznego
Ogłoszona dziś reforma przewiduje kluczową rolę platform internetowych w zapewnianiu, by
towary sprzedawane przez internet do UE spełniały wszystkie obowiązki celne.
Jest to znaczne odejście od obecnego systemu celnego, w którym odpowiedzialność
ta spoczywa na konsumentach i przewoźnikach. Platformy będą dbały o to, aby
należności celne i VAT były płacone przy zakupie, tak aby konsumenci w momencie
odbierania paczki nie byli zaskakiwani ukrytymi opłatami lub nieoczekiwanymi
formalnościami. W sytuacji gdy platformy internetowe są oficjalnymi
importerami, unijni konsumenci mogą mieć pewność, że wszystkie cła zostały
uiszczone, a ich zakupy są bezpieczne i zgodne z unijnymi normami w zakresie
ochrony środowiska, bezpieczeństwa i etyki.
Jednocześnie reforma znosi obecnie
obowiązujący przepis, zgodnie z którym towary o wartości poniżej 150 euro
są zwolnione z cła, co jest często wykorzystywane przez oszustów. Nawet 65
proc. paczek przywożonych do Unii ma zaniżoną wartość, aby uniknąć przywozowych
należności celnych.
Reforma upraszcza również obliczanie
należności celnych w odniesieniu do najpowszechniejszych towarów o niskiej
wartości kupowanych poza UE, zastępując tysiące możliwych kategorii należności
celnych zaledwie czterema. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie obliczać
należności celne za małe paczki, co pomoże platformom i organom celnym lepiej
zarządzać ogromną liczbą zakupów internetowych przywożonych co roku do UE.
Wyeliminuje to również możliwość nadużyć finansowych. Oczekuje się, że nowy, dostosowany do potrzeb system
handlu elektronicznego przyniesie dodatkowe dochody z ceł w wysokości 1 mld
euro rocznie.
Kontekst
Reforma jest spełnieniem obietnicy
przewodniczącej Ursuli
von der Leyen dotyczącej wprowadzenia unii celnej na
kolejny poziom i opiera się w szczególności na zaleceniach grupy ekspertów ds. przyszłości służb celnych z
2022 r.
Wnioski ustawodawcze zostaną teraz przekazane Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej do zatwierdzenia oraz Europejskiemu
Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu do konsultacji.
Dalsze informacje: KE