Obostrzenia KE dla importu PET z krajów trzecich pogorszą warunki funkcjonowania polskich przedsiębiorstwW związku z prowadzonym postępowaniem antydumpingowym dotyczącym importu PET, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaapelowała do Ministra Gospodraki Waldemara Pawlaka o odrzucenie przez stronę polską wniosku Komisji o wprowadzenie tymczasowych środków antydumpingowych/antysubsydyjnych dla importu PET z Iranu, Pakistanu oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich, jako wyraźnie pogarszających warunki funkcjonowania i konkurencyjność polskiego przemysłu żywnościowego.
Zaproponowane przez Komisje Europejską wprowadzenie tymczasowych środków antydumpingowych/antysubsydyjnych, będą miały znaczący negatywny wpływ na kondycję finansową i konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Zaproponowane rozwiązania doprowadzą do kolejnych podwyżek płatków PET na rynku Unii Europejskiej, a w konsekwencji znacząco zwiększą koszty operacyjne producentów napojów w opakowaniach, a co za tym idzie najprawdopodobniej wpłyną na ceny produktów w tych opakowaniach dla konsumentów, tym samym negatywnie wpływając na popyt w tej kategorii produktów.
Ponadto, wprowadzenie wspomnianych powyżej planowanych środków antydumpingowych/antysubsydyjnych doprowadzi do sztucznych niedoborów płatków PET do wytwarzania butelek PET w nadchodzącym okresie letnim, czyli okresie szczytowej konsumpcji napojów w roku, czego wynikiem będzie podniesienie cen przez producentów tych surowców i opakowań. Znana, ciesząca się uznaniem przemysłowa publikacja „PCI PET Packaging Report” w marcu ostrzegała przemysł, że „W drugim kwartale relacja popytu do podaży w Europie Zachodniej wygląda problematycznie, ponieważ istnieje niedobór w dostawach, mogący mieć znaczący wpływ na dostępność surowca i cenę”. W kwietniu PCI ponownie potwierdziła tę tendencję, podkreślając że „Większość producentów surowca raportuje, że praktycznie wyprzedało towar na ten miesiąc, a kilku ma już duże obciążenie nawet na maj. Wielu producentów PET potwierdza, że zwracają się do nich nowi klienci rozpaczliwie poszukujący surowca”. PFPŻ ZP zwraca uwagę, że Artykuł 7.1 Podstawowego Rozporządzenia Antydumpingowego oraz Artykuł 12.1 Podstawowego Rozporządzenia Antysubsydyjnego określają, że tymczasowe środki mogą być wprowadzone przez Komisję, gdy interesy Unii wymagają interwencji, by zapobiec szkodzie dla jej przemysłu. Obecnie środki antydumpingowe zostały już wprowadzone przeciwko importowi tego surowca z Chin, Indii, Indonezji, Malezji, Korei, Tajlandii i Tajwanu. Analizy wpływu zastosowanych rozwiązań pokazują, że negatywne ich skutki negatywne skutki względem unijnych użytkowników materiału PET i konsumentów wyraźnie przewyższają korzyść, jakie wynikają z sztucznego regulowania rynku jakie zostały zapewnione producentom PET we Unii Europejskiej.
pełna lista aktualności
|