Algorytmy decydują za nas?Dziś naukowy marketing nie daje konsumentom żadnych szans wolnego wyboru. Wnioski z konferencji "Reklamuję Etycznie. Etyka przekazów reklamowych w obliczu nowych wyzwań i zagrożeń" zorganizowanej przez Radę Reklamy.To umiarkowanie optymistyczny wniosek, podsumowujący
zorganizowaną przez Radę Reklamy konferencję w cyklu wydarzeń „Reklamuję Etycznie”
pod tytułem „Etyka przekazów reklamowych w obliczu nowych wyzwań i zagrożeń.”
Organizatorzy pozyskali znakomitą drużynę opiniotwórczych specjalistów i
specjalistek, wśród których znaleźli się otwierający wydarzenie Profesor Jan
Hartman i zamykający je Profesor Adam Bodnar. Wagę i merytoryczną rzetelność
dyskusji panelowych zapewnili panelistki i paneliści, praktycy i teoretycy w
osobach: Roberta Wielgo (Prezesa Rady Etyki Reklamy), Kamili Drzewickiej
(Client Earth Prawnicy dla Ziemi), Prof. Bogdana Chojnickiego (Uniwersytet
Przyrodniczy w Poznaniu), Arety Szpury (aktywistka ekologiczna), Prof. Bolesława
Roka (Akademia Leona Koźmińskiego), Rafała Rudzkiego (Żabka Polska), Krzysztofa
Lehmanna (UOKiK), Włodzimierza Schmidta (IAB Polska), Beaty Boruckiej (Influencerka
Mądra Babcia), Dr Emilii Zakrzewskiej (UW), Prof. Grzegorza Mazurka (Akademia
Leona Koźmińskiego), Magdaleny Sielakowicz – Nowakowskiej (Samsung Electronics),
Dr. Pauliny Sobiesiak – Penszko (Instytut Spraw Publicznych), Anny Wittenberg
(Dziennik Gazeta Prawna), Doroty Żurkowskiej (TVN Warner Bros. Discovery),
Witolda Kołodziejskiego (b. Przewodniczący KRRiT), Sebastiana Hejnowskiego (SEC
Newgate Central and Eastern Europe), Dr hab. Moniki Kaczmarek – Śliwińskiej
(UW), Piotra Mitraszewskiego (Lighthouse). Do grona moderatorów i moderatorek
organizatorzy zaprosili: red. Magdalenę Rigamonti, red. Elizę Michalik i red.
Karolinę Głowacką, Dariusza Dumę (Chiltern Consultancy), Olafa Krynickiego
(Komisja Etyki Reklamy), Martę Macke (Shortlist Consulting).
Elitarna stawka ekspertów zapewniła wydarzeniu
bardzo dobrą frekwencję i odbiór w portalach społecznościowych, o czym świadczy
liczba i jakość komentarzy i opinii. Okazało się, iż współczesne wyzwania
reklamy w takich obszarach jak: etyka komunikacji biznesowej, greenwashing,
marketing influencerski, zagrożenia ze strony inwazyjnych technologii i narastającej
dezinformacji skłaniają do zastanowienia i uświadamiają zarówno środowisku
reklamowemu, jak i reklamodawcom i odbiorcom konieczność natychmiastowych działań
prewencyjnych i naprawczych. Komunikat reklamowy w coraz większym stopniu jest
produktem na zamówienie. Zatraca nawet pozory niezależności i respekt dla
wartości. Coraz częściej zdarza się, że reklamowy biznes dla zysku podejmuje
się realizacji dezinformujących i nieuczciwych kampanii. System wartości zastępuje gra pozorów, a dominujący naukowy
marketing oparty o szczegółowe badania nie daje konsumentom żadnych szans
podejmowania samodzielnych i niepodlegających marketingowym manipulacjom
decyzji.
Trzeba mieć nadzieję,
że pierwsza konferencja Rady Reklamy w cyklu wydarzeń „Reklamuję Etycznie”
zmobilizuje środowiska reklamowe i marketingowe do skutecznego i prospołecznego
działania na rzecz przywrócenia reklamie odpowiedzialnego, czyli jasnego,
transparentnego i uczciwego oblicza.
Wysoka frekwencja,
ożywiona dyskusja na czacie, silny i zaangażowany odzew zarówno ze strony
reklamodawców, środowisk reklamowych jak i konsumentów pozwala wierzyć w to, że
inicjatywy Rady Reklamy, zaangażowanie Zarządu i działania Komisji Etyki
Reklamy to dobry i mądry krok na zapewne długiej i niełatwej drodze ku
niezależności i etyczności komunikacji marketingowej.
W cyklu wydarzeń Reklamuję
Etycznie w 2023 r. odbędą się warsztaty kontynuujące to wydarzenie i
konferencje podejmujące aktualne i ważne tematy dotyczące etyki w marketingu i
reklamie.
Obszerna relacja wideo Po konferencji Reklamuje Etycznie 2022 - Rada Reklamy
Relacja foto https://radareklamy.pl/fotorelacje/
Informacja o Radzie Reklamy https://radareklamy.pl/
pełna lista aktualności
|