Propozycja KE dot. opakowań obejmuje pozytywne aspekty, ale jednocześnie pozostawia wiele wątpliwościOpublikowany 30 listopada 2022 r. wniosek Komisji Europejskiej dotyczący nowego unijnego rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych będzie wymagał zmian, aby podmioty działające na rynku spożywczym mogły sprawnie realizować wspólne ambicje dotyczące zrównoważonych opakowań i gospodarki o obiegu zamkniętym.„Propozycja Komisji zawiera kilka pozytywnych
kwestii, w szczególności dążenie do harmonizacji w celu zwiększenia ilości opakowań
w zamkniętym obiegu w całej UE. Brakuje jednak narzędzi wspierających sektory
żywności, napojów i opakowań infrastrukturą i czynnikami umożliwiającymi
szybsze wdrażanie procesów w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów
opakowaniowych oraz wspierania ponownego użycia i recyklingu” – powiedział
Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny PFPŻ ZP.
„Wyznaczone cele i ramy czasowe, w
szczególności dotyczące ponownego użycia i ponownego napełniania, są
zamierzone w dobrych intencjach, ale niestety nierealne ze względu na brak
zapewnienia odpowiedniego wsparcia. Z tego względu propozycja Komisji nie
wzmocni, a wręcz może utrudnić osiągnięcie celów w zakresie zrównoważonych
opakowań”.
Zgodnie z ambicjami UE dotyczącymi gospodarki
o obiegu zamkniętym, zarówno europejski, jak i polski przemysł spożywczy i
napojów zainwestował środki w rozwój zrównoważonych opakowań. Jednak na
przestrzeni lat wysiłki przemysłu były hamowane przez brak odpowiedniej infrastruktury
do zbiórki i sortowania w wielu krajach w całej UE, opóźnione wydawanie
zezwoleń na innowacje w zakresie recyklingu oraz rosnący brak dostępnych
surowców wtórnych przeznaczonych do kontaktu z żywnością. W związku z tym, PFPŻ
ZP podkreśla, iż branża potrzebuje stabilnych i spójnych warunków do angażowania
się w długoterminowe inwestycje biznesowe umożliwiające zapewnienie obiegu
zamkniętego opakowań.
Z drugiej strony instrument prawny w postaci
rozporządzenia, a nie dyrektywy, powinien ułatwiać zharmonizowane podejście we
wszystkich państwach członkowskich UE, w tym zharmonizowane instrukcje
dotyczące sortowania, minimalne wymogi dotyczące systemów kaucyjnych oraz
eko-modulację opłat z tytułu rozszerzonej odpowiedzialności producentów (ROP).
Niemniej, w ocenie PFPŻ ZP propozycja Komisji
nadal pozostawia zbyt wiele miejsca na rozbieżne inicjatywy krajowe, które
jeszcze bardziej mogą podzielić jednolity rynek.
Ponadto wniosek daje Komisji Europejskiej
szerokie uprawnienia do rozszerzania środków, takich jak zakazy stosowania
wybranych rodzajów opakowań, co nie zapewnia przedsiębiorstwom w całej UE
przewidywalności ukierunkowania ich inwestycji w nadchodzących latach.
PFPŻ ZP jest również zaniepokojona
obciążeniami administracyjnymi i kosztami, jakie wniosek nakłada na firmy,
zwłaszcza 289 000 europejskich MŚP z branży spożywczej.
Reasumując, PFPŻ ZP uważa, że finalna regulacja
Komisji powinna uwzględnić poniższe kwestie:
- Zapewnienie jednoznacznych definicji i
terminowe wydanie niebudzących wątpliwości wytycznych dla branży
- Przyjęcie realistycznych celów i ram czasowych,
upewniając się, że cele te uwzględniają koszty, wpływ na środowisko, a także
jakość dostępnej infrastruktury i technologii
- Stosowanie w minimalnym stopniu prawa
wtórnego, które mogłoby spowodować znaczące i nieprzewidywalne zmiany
- Zapobieganie fragmentacji jednolitego rynku
- Przyspieszenie innowacji w nowych
technologiach i rozwiązaniach opakowaniowych.
Teraz do Parlamentu Europejskiego i Rady
Europejskiej należy zaproponowanie niezbędnych warunków, które wesprą przemysł
żywności i napojów w jego ambicjach związanych z realizacją gospodarki o obiegu
zamkniętym w zakresie opakowań do żywności i napojów.
pełna lista aktualności
|