Szanowny
Pan
Janusz
Wojciechowski
Komisarz
do spraw rolnictwa
Komisja
Europejska
Dot.: Przegląd przepisów dotyczących
opakowań i odpadów opakowaniowych – cele dotyczące wielokrotnego użytku
opakowań po napojach
Szanowny Panie Komisarzu,
W imieniu Krajowej Izby Gospodarczej
Przemysł Rozlewniczy, Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku
Pracodawców, Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków oraz Związku
Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, jako organizacji
reprezentujących producentów stanowiących łącznie znaczącą większość rynku
napojów, soków, wód i piw w Polsce (zarówno dużych jak i z sektora MŚP)
zwracamy się do Pana Komisarza w odniesieniu do spodziewanego przeglądu
przepisów dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych.
Uprzejmie informujemy, że sektor napojowy
ma wieloletnie doświadczenie w zakresie zrównoważonego rozwoju opakowań i
jest aktywnie zaangażowany w działania mające na celu utworzenie w Polsce
systemu kaucyjnego dla opakowań po napojach, który zapewni osiąganie niezwykle
wysokich wskaźników zbiórki i recyklingu, zwłaszcza w porównaniu z niektórymi
innymi opakowaniami produktów do użytku domowego. Gospodarka obiegu zamkniętego,
obejmująca recykling i wielokrotny użytek opakowań, jest już zapisana w naszych
codziennych działaniach. Mamy nadzieję, że nadchodząca rewizja unijnej
dyrektywy dotyczącej opakowań i odpadów opakowaniowych określi środki
umożliwiające producentom postęp na drodze do zrównoważonego rozwoju opakowań.
Chcielibyśmy jednak wyrazić
zaniepokojenie w związku z niedawno opublikowanymi informacjami o zamiarach
Komisji Europejskiej przyjęcia obowiązkowych krajowych celów wielokrotnego użytku
dla niektórych rodzajów opakowań do napojów na poziomie 20% do 2030 r. i 75% do
2040 r., które mają zostać nałożone na poszczególnych producentów/dystrybutorów
końcowych. Ograniczenie dotknęłoby zarówno producentów napojów, jak i
sprzedawców napojów: tj. on-trade i off-trade, z ograniczonymi włączeniami. Przyjęcie
nieproporcjonalnie i dyskryminująco wysokich celów dla opakowań wielokrotnego
użytku na napoje znacznie zwiększyłoby koszty operacyjne, wpływając na sektor
producentów napojów, soków, wód i piw, stanowiąc egzystencjalne zagrożenie dla
wielu firm z obszaru MŚP.
Wielu producentów napojów pracuje nad wdrożeniem
opakowań wielokrotnego użytku na swoje produkty, jednak proces ten stanowi systemową
zmianę w logistyce operacyjnej i wymaga znacznych inwestycji (m.in. w
nowe linie rozlewnicze, skrzynki i butelki, flotę, kanały dystrybucji).
Tymczasem kryzys Covid-19 i wojna na Ukrainie spowodowały, że wiele z planów
zostało wstrzymane z powodu braku wystarczających środków. Warto podkreślić, że
badanie PwC[i] przygotowane na zlecenie
europejskiej organizacji sektora napojowego UNESDA Soft Drinks Europe wykazało,
że koszty osiągnięcia w Europie w 2030 r. poziomu wykorzystania opakowań
wielokrotnego użytku w wysokości 20%, wyniosłyby prawie 19 miliardów euro. Koszt
ten uwzględnia tylko branżę napojów bezalkoholowych, a wymagane inwestycje
związane ze spełnieniem celu 75% byłyby odpowiednio większe, stanowiąc duże
obciążenie dla całego rynku.
Istnieje również duża niepewność co
do sukcesu opakowań wielokrotnego użytku na napoje wśród konsumentów, ponieważ
w niektórych częściach Europy na ich przyjęcie może być potrzebne więcej czasu
ze względu na niezależne od producentów czynniki kulturowe, odmienne w
poszczególnych państwach członkowskich.
Chcielibyśmy również zwrócić uwagę, że
konsultant Komisji nie przedstawił dowodów korzyści dla środowiska wynikających
z obecnie rozważanych unijnych celów. Chętnie poznamy wszelkie wyjaśnienia w
tej sprawie.
W ostatnich latach wysiłki i inwestycje producentów
napojów oraz łańcucha wartości opakowań ukierunkowane były na zapewnienie
obiegu zamkniętego opakowań. Przyjęcie dyrektywy w sprawie produktów
jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i uruchomienie organizacji EU
Circular Plastic Alliance łącznie z wprowadzeniem obowiązkowych i dobrowolnych
celów w zakresie zbiórki, recyklingu i udziału w opakowaniach plastiku
pochodzącego z recyklingu wysłało silny sygnał wspierający w tym kierunku. Co
więcej, inne łańcuchy wartości materiałów opakowaniowych również wprowadziły
inicjatywy zmierzające w tym samym kierunku. Zobowiązania te, wraz z
naszym wsparciem dla systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta,
wprowadzeniem systemu kaucyjnego oraz ustanowieniem dobrowolnych podejść do kwestii
ponownego użycia opakowań, gwarantują, że do 2030 roku pokonsumpcyjne
opakowania po napojach nie będą już odpadem, ale zasobem.
Wielokrotne użycie opakowań jest ważnym
środkiem zapobiegającym powstawaniu odpadów, ale należy nie tylko spojrzeć na
odpady pokonsumpcyjne w sposób wycinkowy, ale także wziąć pod uwagę, w jakim stopniu
takie odpady poddawane są recyklingowi.
Wprowadzenie zbyt wysokich celów
dotyczących wielokrotnego użytku w przypadku niektórych kategorii napojów
stanowiłoby niespójny sygnał i groziłoby unicestwieniem europejskiego przemysłu
recyklingu i różnych rodzajów opakowań o wysokim obiegu zamkniętym w czasie,
gdy odgrywają one kluczową rolę w poprawie oszczędności zasobów w Europie
i w Polsce.
Cele określone w Europejskim Zielonym
Ładzie i planie działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym są jasne: w
odniesieniu do opakowań Unia Europejska wyraźnie ogłosiła swoje zobowiązanie do
tego, aby wszystkie opakowania nadawały się do ponownego użycia lub recyklingu
w opłacalny ekonomicznie sposób do 2030 r. Wielokrotne użycie należy
postrzegać jako uzupełnienie recyklingu a nie jako substytut; te pierwsze
nie powinny zagrażać przetrwaniu tych drugich. Powinniśmy dążyć do
optymalizacji wydajności obu rozwiązań opakowaniowych (nadających się do
recyklingu lub wielokrotnego użytku), tak aby razem przyczyniały się do zerowej
emisji netto zgodnie z celami Komisji.
Biorąc powyższe argumenty
pod uwagę, przyłączamy się do apelu europejskich organizacji producentów
napojów oraz łańcucha wartości opakowań[ii]
wzywającego Komisję Europejską do wyznaczenia ambitnych, ale realistycznych
celów dotyczących opakowań wielokrotnego użytku dla napojów na poziomie UE, a
nie na poziomie poszczególnych producentów, wraz ze skutecznymi
i znaczącymi zabezpieczeniami, w tym wystarczającymi okresami
przejściowymi.
Z poważaniem w imieniu organizacji:
Andrzej Gantner
Wiceprezes Zarządu
Dyrektor Generalny
Dariusz Lizak
|
Krajowa Izba Gospodarcza
Przemysł Rozlewniczy
|
Andrzej Gantner
|
Polska Federacja Producentów
Żywności Związek Pracodawców
|
Barbara Groele
|
Stowarzyszenie Krajowa Unia
Producentów Soków
|
Bartłomiej Morzycki
|
Związek Pracodawców
Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie
|
[i] Analiza
PwC (2002) – Wnioski z badań dostępne tutaj: www.unesda.eu/reusable-packaging
|