"Tarcza Biedronki Antyinflacyjna" z zarzutami Prezesa UOKiK• Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stawia zarzuty właścicielowi sieci Biedronka.
• Przekazy reklamowe dotyczące akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” mogły wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie zasad skorzystania z promocji.
• Sieci dyskontów grozi kara do 10 proc. obrotu.Jeronimo Martins Polska,
właściciel sieci sklepów Biedronka, przyzwyczaił swoich klientów do rozmaitych
akcji promocyjnych. Przedsiębiorca
zobowiązał się w okresie od 12 kwietnia do końca czerwca do utrzymania stałej
ceny regularnej 150 najczęściej kupowanych produktów. Sieć reklamując tę
obniżkę zapewniała, że jeśli klienci znajdą te produkty w korzystniejszych
cenach w innych sklepach - Biedronka zwróci im różnicę.
Zasady akcji promocyjnej
„Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” klienci mogli doczytać w regulaminie.
Był on dostępny w internecie. Na próżno jednak, mimo deklaracji sieci, było
szukać go wywieszonego w sklepach Biedronka. Na życzenie zdeterminowanych
klientów pracownicy sklepu mogli go ewentualnie wydrukować (do sklepów trafił
wyłącznie w wersji elektronicznej). Tego też dotyczy jeden z zarzutów – braku
realnej dostępności regulaminu promocji w sklepach Biedronki.
Jeśli już klienci do
niego dotarli, dowiedzieli się, że nie
wystarczyło - zgodnie z hasłem reklamowym - znaleźć tańszy produkt w innym
sklepie. Regulamin wprost wskazywał, że produkt ten należało kupić i to nie
tylko w sklepie Biedronki, ale również u konkurencji, która została w
regulaminie ograniczona do najpopularniejszych sieci. By uzyskać zwrot
różnicy w cenach, warunków regulaminowych było dużo więcej i były
wymagające, a wręcz uciążliwe, co mogło uczynić skorzystanie z akcji
promocyjnej nieopłacalnym.
Zakupów należało dokonać w
tym samym tygodniu (liczonym od poniedziałku do niedzieli). Ponadto klienci
musieli również zrobić zdjęcia porównywanego produktu (wraz z etykietą ze składem)
i zachować nienaruszone paragony bądź faktury. Następnie konsumenci mieli w ciągu
7 dni od zakupów przesłać elektronicznie zgłoszenie. Gdy zostało ono przyjęte
dostawali numer zgłoszenia i zobowiązani byli do wysyłki pocztą tradycyjną
(opłacając koszty listu), również w terminie 7 dni, oryginałów dowodów zakupu i
zdjęć. Prezes UOKIK uznał, że hasła reklamowe w tym aspekcie mogły wprowadzać konsumentów
w błąd.
Ponadto, bazując na
przekazach reklamowych, klienci sieci mogli spodziewać się otrzymania zwrotu
różnicy cen w formie pieniężnej do dowolnego wykorzystania. Tymczasem
regulamin precyzował, że dostaną oni wyłącznie e-kod o wartości zgłaszanej
różnicy w cenie, do wykorzystania tylko
w sklepach sieci i tylko w terminie 7 dni od jego otrzymania.
- „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” - zasady wydawały się
proste, obietnica kusząca, ale rzeczywistość okazała się inna. Zweryfikowaliśmy
jak klientom przedstawiane były benefity wynikające z promocji oraz zasady
uczestnictwa i doszliśmy do wniosku, że przekazy reklamowe mogły wprowadzać
konsumentów w błąd w zakresie warunków promocji, co związane jest ze
skomplikowanym jej charakterem i w rezultacie z uciążliwością skorzystania z
niej przez klientów sieci. Dlatego postawiłem trzy zarzuty spółce Jeronimo
Martins Polska. Nie ulega bowiem wątpliwości, że informacje dotyczące zasad
skorzystania z promocji powinny być łatwo dostępne, a hasła reklamowe, ich
treść i sposób prezentowania, nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd.
Przedsiębiorcy muszą pamiętać o tym, że konsumenci mają prawo do rzetelnej,
jasnej i pełnej informacji, zaś próba wyróżnienia się na rynku spośród innych
przedsiębiorców nie może być prowadzona w oparciu o chwytliwe, lecz fałszywe
hasła reklamowe –
mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ogólnopolska
akcja promocyjna „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” trwała od 12 kwietnia do 30
czerwca. 26 kwietnia Prezes UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające, którego wynikiem są postawione trzy
zarzuty praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Jeronimo Martins
Polska grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.
Źródło: UOKiK
pełna lista aktualności
|