Eksperci kancelarii CMS na EKG: firmy niespełniające wymogów ESG niebawem staną przed wyzwaniem utrzymania się na rynkuDla polskich firm, niezależnie od ich wielkości i branży, to już ostatni dzwonek, aby wsiąść do odjeżdżającego pociągu o nazwie ESG. Jak przekonywali podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego eksperci kancelarii prawnej CMS, dostosowanie się przedsiębiorstw do europejskich wymogów to nie chwilowa moda, ale konieczność, związana również z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów.ESG (ang. environmental, social and corporate governance, czyli
środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny) to obecnie „must have”
dla każdej firmy, która chce się liczyć na rynku. Inwestowanie w ESG buduje
długoterminową wartość marki w oczach klientów i inwestorów, którzy coraz
częściej wymagają od przedsiębiorców, by działali zgodnie z zasadami
zrównoważonego rozwoju.
Eksperci kancelarii prawnej CMS podczas Europejskiego Kongresu
Gospodarczego podkreślali, że ESG oznacza konieczność prowadzenia działalności
biznesowej z uwzględnieniem określonych wytycznych - coraz więcej firm będzie
musiało angażować się w osiąganie celów klimatycznych UE, prowadzić firmę w
sposób transparentny i przejrzysty oraz respektować interesy wszystkich
interesariuszy.
„ESG to nowa rzeczywistość, w której prędzej czy później
odnaleźć się będą musiały polskie firmy i instytucje. Oczywiście konieczność
raportowania ESG czy zmiany dotychczasowej strategii firmy oznaczają dodatkowe
koszty, ale finalnie rewolucja ta przyniesie widoczne podwyższenie standardu
pracy i jakości produktów, na czym skorzystają wszystkie podmioty na rynku -
właściciele firm, ich pracownicy, konsumenci” - powiedział Marcin Bejm, partner
kierujący praktyką Energetyki i Projektów Infrastrukturalnych, koordynator
zespołu ds. ESG w kancelarii CMS.
Zdaniem eksperta już w najbliższej przyszłości inwestorzy
kapitałowi będą współpracować jedynie z tymi podmiotami, które będą w stanie
wykazać, że działają zgodnie z wymogami ESG. Podobną praktykę stosować będą
banki, odmawiając finansowania przedsiębiorcom niespełniającym europejskich
standardów lub oferując im kredyty na znacznie gorszych warunkach.
„Istotną rolę w upowszechnianiu standardów EGS w polskim
biznesie odgrywają unijne dyrektywy i wymogi z nich wynikające, ale kluczowa
jest presja ze strony konsumentów i rynkowej konkurencji. Przez ostatnie dekady
jako społeczeństwo bardzo dojrzeliśmy - kupując produkty czy usługi, nie
kierujemy się jedynie ich ceną, ale wizerunkiem ich producenta oraz jego
wartościami” - zauważyła Agnieszka Skorupińska, partner i lider praktyki prawa
ochrony środowiska oraz koordynator zespołu ds. ESG w Polsce i Europie
Środkowo-Wschodniej w kancelarii CMS.
Jej zdaniem firmy będą wręcz prześcigać się w docieraniu do
potencjalnych klientów i partnerów biznesowych z przekazem, że spełniają
kryteria ESG. Stanowić to będzie bowiem niezbędny element w budowaniu
pozytywnego wizerunku i zaufania do konkretnych marek.
„W przypadku ESG nie pytamy czy, ale jak, kiedy i jak
efektywnie. A to od sprawności i szybkości w dostosowywaniu się do tych wymogów
naszych firm zależy konkurencyjność całej polskiej gospodarki” - zauważyła
Agnieszka Skorupińska.
Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to jedno z
najważniejszych wydarzeń ekonomiczno-biznesowych w Polsce. W dniach 25-27
kwietnia, podczas 150 sesji z udziałem tysiąca prelegentów, poruszane są
najbardziej aktualne tematy istotne dla rozwoju gospodarki kraju, regionu i
całego kontynentu.
Źródło: PAP MediaRoom
pełna lista aktualności
|