Projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznychDo konsultacji społecznych został przekazany projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznych.Projekt ustawy ma na celu doprecyzowanie przepisów i
uproszczenie obowiązku sprawozdawczego oraz poprawę efektywności postępowania w
sprawie nadmiernego opóźniania ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.
Najważniejsze propozycje:
1. uproszczenie obowiązku
sprawozdawczego o praktykach płatniczych:
- wyłączenie
ze sprawozdań świadczeń przedawnionych
- wyłączenie
ze sprawozdań świadczeń pomiędzy spółkami w ramach jednej grupy
kapitałowej,
- zwolnienie
z obowiązku sprawozdawczego spółek wchodzących w skład podatkowych grup
kapitałowych,
- wydłużenie
terminu na złożenie sprawozdania z 31 stycznia na 30 kwietnia;
2. doprecyzowanie i
uregulowanie kwestii dotyczących obowiązku sprawozdawczego o praktykach
płatniczych:
-
uregulowanie w ustawie, że w przypadku spółek komandytowych obowiązek
sprawozdawczy za spółkę ma komplementariusz prowadzący sprawy spółki,
-
uregulowanie kwestii składania korekty sprawozdania – proponuje się wskazać
wprost w przepisie, że w przypadku, gdy ujawniono błędy mające istotny wpływ na
ogólny obraz praktyk płatniczych podmiotu, sprawozdanie można skorygować
(korekty będzie można dokonać poprzez złożenie nowego sprawozdania. Wymagane
będzie również uzasadnienie przyczyny korekty. Poprawione sprawozdanie będzie
można przesłać w aplikacji do składania sprawozdań dostępnej na stronie www.biznes.gov.pl),
- wskazanie
wprost w ustawie kursu walutowego, po którym należy przeliczać świadczenia
spełnione/niespełnione otrzymane/nieotrzymane w walutach na potrzeby
sprawozdawczości oraz postępowania w sprawie nadmiernych opóźnień,
-
dookreślenie z jaką dokładnością należy wykazywać wartość świadczeń i udziałów
– proponuje się wskazać wprost w ustawie, że wartości w sprawozdaniu podaje się
z dokładnością odpowiednio do 1 grosza i setnych części procentu,
-
doprecyzowanie zasad składania pełnomocnictwa,
- zmiana
sposobu sprawozdawania świadczeń spełnionych i otrzymanych (wykazywanie w
sprawozdaniu wartości świadczeń pieniężnych otrzymanych/spełnionych w
odniesieniu do terminów umownych, a gdy termin umowny będzie niezgodny z
ustawowym w odniesieniu do maksymalnego terminu ustawowego, zamiast w terminach
liczonych od dnia wystawienia faktury),
- zmiana
sposobu raportowania wartości świadczeń pieniężnych nieotrzymanych i
niespełnionych - wykazywanie z podaniem terminu opóźnienia – w ramach
określonych przedziałów
- określenie
w ustawie terminu publikacji sprawozdań w BIP – proponuje się, aby minister
właściwy do spraw gospodarki publikował zbiorcze zestawienie sprawozdań
corocznie w terminie do 31 lipca;
3. poprawa efektywności
postępowania w sprawie nadmiernego opóźniania ze spełnianiem świadczeń
pieniężnych i uelastycznienie modelu karania:
- zmiana
zasad karania za nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych
przez wprowadzenie uznaniowości Prezesa UOKiK przy wymiarze kary, wraz ze
wskazaniem przesłanek/dyrektyw wymiaru kary oraz modyfikację wzoru, według
którego będzie liczona maksymalna kara za nadmierne opóźnienie ze spełnianiem
świadczeń pieniężnych (zaproponowana metoda obliczania kary umożliwi
przyspieszenie i uproszczenie prowadzonych postępowań. Jednocześnie maksymalna
wysokość wymierzanych kar nadal będzie uzależniona od wartości zatorów).
Dodatkowe informacje przedstawiono w uzasadnieniu do projektu ustawy,
-
wprowadzenie instytucji tzw. wezwań miękkich (na wzór art. 49a ustawy o ochronie
konkurencji i konsumentów): Prezes UOKiK, bez wszczynania postępowania, będzie
mógł wystąpić do przedsiębiorcy w sprawach z zakresu nadmiernego opóźniania się
ze spełnianiem świadczeń pieniężnych (prewencja, kształtowanie świadomości oraz
możliwość zmiany praktyki przedsiębiorcy bez konieczności wszczęcia
postępowania, co umożliwia szybsze podejmowanie działań przez Prezesa UOKIK),
- wyłączenie
opóźnień w ramach grup kapitałowych z zakresu postępowań w sprawie nadmiernych
opóźnień,
-
wprowadzenie zasad przewalutowania świadczeń pieniężnych wyrażonych w walutach
obcych;
4. pozostałe zmiany:
- nałożenie
obowiązku składania oświadczenia o swoim statusie na wszystkich dużych
przedsiębiorców - obecnie tylko duzi przedsiębiorcy będący dłużnikami mają obowiązek
składania drugiej stronie transakcji handlowej oświadczenia o swoim statusie. W
praktyce dochodzi do sytuacji kiedy ich duzi kontrahenci zatajają swój status,
żeby móc korzystać z odsetek ustawowych, lub po krótszym terminie - z odsetek
ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych. Ponadto proponuje się, aby
oświadczenie było składane raz w danej relacji biznesowej, a aktualizacja
byłaby wymagana w przypadku zmiany statusu - zgodnie z obowiązującymi
przepisami oświadczenie składa się w przypadku każdej transakcji handlowej,
-
wprowadzenie nieważności zastrzeżenia umownego zakazującego wierzycielowi
zbywania wierzytelności. Umowny zakaz cesji wierzytelności jest szczególnie
dotkliwy w relacjach asymetrycznych, w których występuje element przewagi
kontraktowej. Niemniej zaproponowane rozwiązanie odnosi się również do
transakcji symetrycznych. Nie ma bowiem uzasadnienia, aby podmiot, który nie
wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków umownych, jakim jest
regulowanie świadczenia pieniężnego w terminie, mógł jednocześnie powoływać się
na zastrzeżenie umowne o niedopuszczalności cesji. Jednocześnie ze względu na
szczególną sytuację podmiotów publicznych będących podmiotami leczniczymi,
zaproponowano wyłączenie z projektowanej regulacji transakcji handlowych, w
których podmioty te występują w roli dłużników.