„Liczenie i redukcja śladu węglowego nowym wymiarem konkurencyjności przedsiębiorstw sektora przetwórstwa spożywczego” - relacja z webinariumDlaczego temat śladu węglowego firmy to temat strategiczny, który znacząco wpłynie na prowadzenie biznesu? Dlaczego już dziś warto i trzeba liczyć ślad węglowy, jak się do tego zabrać, co zrobić z wynikami obliczeń i gdzie się spodziewać wyzwań - te zagadnienia poruszyli eksperci Fundacji Climate Strategies Poland (CSP) w trakcie webinarium zorganizowanego we współpracy z Polską Federacją Producentów Żywności Związkiem Pracodawców (PFPŻ ZP) i kwartalnikiem „Food-Lex” w dniu 28 stycznia 2022 r. |
Po dokonaniu
wprowadzenia do konferencji przez wiceprezesa, dyrektora generalnego PFPŻ ZP
Andrzeja Gantnera oraz przez doradcę Fundacji CSP ds. współpracy z sektorem
spożywczym Przemka Pohrybieniuka
dr Agnieszka Liszka-Dobrowolska z Zarządu Climate Strategies Poland przedstawiła
uczestnikom webinarium Fundację Climate Strategies Poland, która na co dzień
liczy ślad węglowy organizacji, produktów i usług, wspiera firmy w
budowaniu strategii redukcji emisji i komunikacji klimatycznej, prowadzi
działania edukacyjne. Ponadto, Ekspertka omówiła rolę firm w
dekarbonizacji gospodarki i redukcji emisji CO2 zwracając uwagę na istotność
tego zagadnienia dla polskich przedsiębiorców.
dr Agnieszka Liszka-Dobrowolska
Następnie
Łukasz Dobrowolski, dyrektor odpowiedzialny za Strategie Klimatyczne i Rynek
Energii w CSP wyjaśnił dlaczego ślad węglowy firmy staje się istotnym
wymiarem przewagi albo słabości konkurencyjnej oraz podkreślił, że ze względu
na presję wynikającą z nadchodzących regulacji, oczekiwania od sieci handlowych
oraz zmieniające się trendy konsumenckie, firmy, które do tej pory nie były
aktywne w tym obszarze, powinny rozważyć podjęcie zdecydowanych działań. Ekspert
dokonał przeglądu celów i ram prawnych unijnej polityki klimatycznej oraz
podsumował ślad węglowy wregulacjach, raportowaniu korporacyjnym i w relacjach
z instytucjami finansowymi, a także w łańcuchach dostaw i w relacjach z
klientami.
Łukasz Dobrowolski
Aleksandra
Drewko, wiodąca ekspertka CSP w obszarze obliczania śladu węglowego omówiła kolejną prezentację na temat podstaw metodologicznych liczenia śladu
węglowego. W trakcie swojego wystąpienia Prelegentka przywołała definicję śladu
węglowego, zdefiniowała zakresy 1, 2 i 3 śladu węglowego wraz z kategoriami
zakresu 3 oraz przywołała intersujące studia przypadku dotyczące struktury
śladu węglowego. Dzięki prezentacji uczestnicy webinarium zapoznali się także
ze standardami i typowym procesem mierzenia śladu węglowego.
Aleksandra Drewko
W kolejnej części Łukasz Dobrowolski,
dyrektor odpowiedzialny za Strategie Klimatyczne i Rynek Energii w CSP
omówił kolejny aspekt - obszary konkurencji w zakresie śladu węglowego - ryzyka
i szanse, wpływ na przychody i koszty firm. Podczas prezentacji Ekspert odniósł
się do najlepszych praktyk i wysokiej konkurencyjności w zakresie śladu
węglowego. Ponadto Prelegent podał przykłady najlepszych praktyk w zakresie
wyznaczania celów i uzyskiwania redukcji śladu węglowy w firmach branży
spożywczej oraz omówił mapę drogową dla firm w zakresie śladu węglowego i
budowania konkurencyjności klimatycznej.
Webinarium zamknęła sesja pytań i
odpowiedzi, a uczestnicy webinarium zostali zachęceni do zapoznania się z raportem przygotowanym przez Fundację Climate Strategies Poland pt.: „Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm”, który dostępny jest na stronie https://konkurencyjnoscklimatyczna.pl
Przemek Pohrybieniuk
pełna lista aktualności
|