Stanowisko PFPŻ ZP ws. projektu ustawy wdrażającej dyrektywę SUPZ dużą satysfakcją przyjęliśmy uwzględnienie części uwag PFPŻ ZP zgłaszanych w toku konsultacji pierwotnego projektu ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Jednak po zapoznaniu się z nową wersją projektu z dnia 6.12.2021 r. (opublikowaną na stronie RCL w dniu 30.12.2021 r.) Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców przekazała dalsze uwagi i zastrzeżenia odnoszące się do tego projektu, a także do projektu rozporządzenia wykonawczego określającego wysokość stawek za zbieranie odpadów z produktów jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego.Federacja zaapelowała o uwzględnienie w toku dalszych
prac legislacyjnych poniższych uwag i zastrzeżeń:
- Wysokość opłaty na
pokrycie kosztów zbierania, transportu i przetwarzania odpadów została ustalona w sposób nieuwzględniający wymogów
wynikających z dyrektywy SUP (art. 3k i 3l
zmienianej ustawy obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania
niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, dalej: „zmieniana ustawa”)
W
zmienionym projekcie ustawy nadal znajdują się przepisy dotyczące opłaty zryczałtowanej
przeznaczonej na pokrycie kosztów zbierania, transportu i przetwarzania, a także
sprzątania, odpadów, nieuwzględniające zasad określonych w dyrektywie nr 2019/904
ws. zmniejszenia wpływu niektórych
produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (dalej: „dyrektywa SUP”).
W
art. 8 ust. 4 dyrektywy SUP stwierdza się:
„Wskazane w ust. 2 i 3 koszty, które należy pokryć, nie przekraczają
kosztów niezbędnych do gospodarnego świadczenia wskazanych w tych przepisach
usług i są one ustalane z zachowaniem przejrzystości między zainteresowanymi
podmiotami. Koszty sprzątania odpadów są ograniczone do czynności podejmowanych
przez organy publiczne lub w ich imieniu. Metoda ich obliczania musi być
ustalona w taki sposób, aby koszty sprzątania odpadów mogły być ustalane w
proporcjonalny sposób. Z myślą o minimalizacji kosztów administracyjnych
państwa członkowskie mogą ustalić wkłady finansowe na rzecz kosztów sprzątania
odpadów poprzez ustanowienie odpowiednich, wieloletnich kwot zryczałtowanych.
Komisja, w konsultacji z państwami członkowskimi,
publikuje wytyczne odnośnie do kryteriów dotyczących kosztów sprzątania
odpadów, o których to kosztach mowa w ust. 2 i 3.”
Dyrektywa
przewiduje więc jednoznacznie ustalenie kosztów w sposób proporcjonalny,
przejrzysty i z uwzględnieniem
stanowiska zainteresowanych stron, w tym producentów wyrobów w opakowaniach,
a tak ustalone koszty nie powinny przekraczać poziomu kosztów niezbędnych dla
realizacji celów dyrektywy.
Tymczasem
stawka maksymalna opłaty wskazana w art. 3l ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej na
0,20 zł/kg została określona w sposób całkowicie arbitralny, bez rzeczywistego
oszacowania kosztów zbierania, transportu i recyklingu, w drodze
transparentnych ustaleń z producentami opakowań, przedsiębiorcami zajmującymi
się transportem i przetwarzaniem odpadów opakowaniowych oraz organami gmin.
W projekcie rozporządzenia w sprawie stawek
opłaty za zbieranie odpadów z produktów jednorazowego użytku z tworzywa
sztucznego ustalono stawkę opłaty w wysokości 0,01 zł (odpowiednio za kilogram
lub sztukę , w zależności od rodzaju odpadu), ale w Ocenie Skutków Regulacji sporządzonej
dla tego rozporządzenia stwierdzono: „Zakłada się, że
opłata w wysokości 1 gr za sztukę lub, odpowiednio, za kg produktu
jednorazowego użytku, o którym mowa w załączniku nr 9 do ustawy, pozwoli na
właściwe zagospodarowanie odpadów powstałych z tych produktów, a tym samym
ograniczenie zanieczyszczenia środowiska, w szczególności środowiska
morskiego. W przypadku
niewystarczającej wielkości zaproponowanej stawki corocznej opłaty na pokrycie
kosztów efektywnego zbierania i zagospodarowania odpadów powstałych z produktów
wymienionych w załączniku nr 9 do
ustawy, istnieje możliwość zwiększenia stawki tejże opłaty w ramach
maksymalnych stawek określonych w ustawie”. Z zapisów tych wynika, że
zakłada się, iż stawka opłaty będzie ustalana przez ustawodawcę niejako eksperymentalnie,
metodą prób i błędów, co jest całkowicie sprzeczne z zasadami ustalania jej
wysokości określonymi w art. 8 ust. 4 dyrektywy SUP”. Założenie braku
danych na temat kosztów potwierdza fakt, że podmioty odpowiedzialne za
zbieranie tych odpadów (samorządy gminne) nie zostały zobowiązane do
sprawozdawania ilości danych odpadów zbieranych w systemie publicznym czy
uprzątniętych z terenów publicznych, ani nie zostały zobowiązane do
sprawozdawania stosownych kosztów towarzyszących tym działaniom.
W
projekcie ustawy nie określono mechanizmu pozwalającego przedsiębiorcom
realizować uprawnienia nadane im przez dyrektywę. Projektowane stawki, w
oderwaniu od rzeczywistych kosztów, pozbawiają wprowadzających produkty jakiegokolwiek
wpływu na optymalizację tych kosztów. Dyrektywa stanowi zaś wyraźnie, że koszty
muszą być ustalane pomiędzy zainteresowanymi stronami, a więc także z udziałem
przedsiębiorców zobowiązanych do pokrywania tych kosztów. Ustalenie to należy
interpretować jako wspólne porozumienie się co do takich kosztów przez
zainteresowane strony, w związku z czym, projekt powinien uwzględniać taki
mechanizm.
Ponadto delegacja do wydania rozporządzenia
powinna być tak skonstruowana, aby pozwalać na określenie różnych stawek opłaty
w ramach poszczególnych kategorii przewidzianych w załączniku – w tym
uwzględniając odsetek tworzyw sztucznych zawarty w opakowaniu. Powinna być to
przy tym opłata pobierana ex post po publikacji stosownych,
rzeczywistych kosztów realizacji określonych działań przez gminy, a nie
pobierana z góry z założeniem, że każdy produkt (czy w sztukach, czy w
kilogramach) wprowadzony do obrotu staje się potencjalnie zanieczyszczeniem,
czyli odpadem gromadzonym na terenach publicznych lub te tereny
zanieczyszczającym. W takim bowiem przypadku ustanowione przez projektodawcę
rozwiązanie częściowo podważa ideę selektywnej zbiórki odpadów po produktach,
które mają zostać obciążone opłatą, gdyż wszelkie działania i rezultaty
związane z prowadzeniem tej selektywnej zbiórki nie będą miały żadnego wpływu
na zmniejszenie obciążenia projektowaną opłatą.
Pragniemy
przy tym zaznaczyć, że w żadnym razie nie powinno dojść do sytuacji, w
której producenci wyrobów w opakowaniach
jednorazowego użytku ponoszą na podstawie różnych aktów prawnych te same koszty
zbiórki i zagospodarowania odpadów opakowaniowych. Dotyczy to w szczególności producentów
napojów w butelkach z tworzyw sztucznych, które, jak należy oczekiwać, zostaną
w nieodległej przyszłości objęte selektywną zbiórką w ramach systemu depozytowego. Zakładając, że
będzie to system oparty na racjonalnych podstawach wypracowanych przez
producentów napojów w opakowaniach jednorazowego użytku, może on już w trzecim
roku funkcjonowania osiągnąć poziom zbiórki rzędu 86-92% (por. „System
depozytowy na opakowania jednorazowego użytku po napojach w Polsce. Proponowane
rozwiązania szczegółowe”, opracowanie PFPŻ i Browarów Polskich, Warszawa,
kwiecień 2021). W związku z powyższym
oczekujemy spójności systemu opłat wynikających
z implementacji dyrektywy SUP z kosztami ponoszonymi przez producentów
produktów w opakowaniach objętych systemem depozytowym. Dlatego też ustalenie wysokości opłaty, o której mowa w
art. 8 dyrektywy SUP i art. 3k ustawy zmienianej, powinno uwzględniać koszty
ponoszone na ten sam cel na podstawie innych przepisów o rozszerzonej
odpowiedzialności producentów, w szczególności w ramach systemu depozytowego, a
jeżeli system ten będzie ustanowiony w okresie późniejszym, niż wejście w życie
przepisów opiniowanej ustawy, powinna zostać dokonana przez ustawodawcę rewizja
wysokości opłaty i jej korekta celem zapewniania spójności w tym zakresie i
uniknięcia podwójnego obciążenia producentów wyrobów w opakowaniach
jednorazowego użytku kosztami zbiórki i
zagospodarowania odpadów.
- Termin wprowadzenia opłaty na pokrycie kosztów zbierania, transportu i przetwarzania odpadów został ustalony w sposób nieuwzględniający wymogów
wynikających z dyrektywy SUP (art. 3k i
3l zmienianej ustawy obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania
niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej)
Dyrektywa
SUP przewiduje wydanie przez KE wytycznych dotyczących
sprzątania odpadów, a transpozycja art. 8 dyrektywy do polskiego porządku
prawnego winna nastąpić do dnia 5 stycznia 2023 r. (art. 17 ust. 1
dyrektywy SUP). Prawo unijne nie wymaga zatem tak pospiesznej
i pochopnej implementacji art. 8 ust. 2-4 dyrektywy SUP, dokonanej bez
należytego ustalenia rzeczywistego poziomu kosztów pokrywanych opłatą.
W
tej sytuacji polski ustawodawca powinien ustalić wysokość opłat wynikających z
dyrektywy SUP w sposób rozważny, nie drenujący zasobów firm, z uwzględnieniem
zasad proporcjonalności, przejrzystości i koncyliarności, wynikających wprost z
przepisu dyrektywy, a także rozważyć odłożenie transpozycji tych przepisów
dyrektywy do czasu odpowiedniego ustalenia poziomu kosztów, które mają być
pokryte opłatą.
Pragniemy podkreślić, że pochopne i niekorzystne dla polskiej
gospodarki funkcjonującej w coraz trudniejszych warunkach, byłoby wprowadzenie
obowiązku ponoszenia ww. opłaty już w trakcie 2022 r. (14 dni od ogłoszenia
ustawy). Przewidziana w projekcie
opłata ma w istocie charakter fiskalny, parapodatkowy i stanowi dodatkowe
obciążenie dla przedsiębiorców, którzy muszą się obecnie borykać z ogólnie
trudną sytuacją gospodarczą, wysoką inflacją, skutkami ograniczeń
pandemicznych, gwałtownie rosnącymi kosztami paliw, energii elektrycznej i
surowców, a także z zakłóceniami łańcuchów dostaw skutkującymi opóźnieniami w
realizacji kontraktów i związanymi z tym dodatkowymi obciążeniami finansowymi.
Stale też rośnie stopa ponoszonych przez przedsiębiorców podatków i opłat
mających w istocie charakter podatkowy, jak np. podatek cukrowy, który ponoszą
producenci napojów.
Tego typu publicznoprawne obciążenia nie
powinny być w żadnym razie wprowadzane w toku roku kalendarzowego (tj. obrotowego dla większości firm), gdyż w takim
przypadku koszty te nie są już uwzględniane w budżetach przedsiębiorców na dany
rok. Budżetowanie kosztów działalności
przedsiębiorstw w dzisiejszej, trudnej
rzeczywistości gospodarczej, służy nie tylko wspomaganiu decyzji, ale
jest też niezbędnym wymogiem rzetelności zarządzania.
- Kolizja
terminów wejścia w życie przepisów
W uzupełnieniu powyższego argumentu dotyczącego terminu transpozycji przepisów
dyrektywy i zasady niewprowadzania obciążeń o charakterze fiskalnym w trakcie
roku obrotowego, wskazujemy, że zgodnie z projektem rozporządzenia w sprawie
stawek opłaty za zbieranie odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku
z tworzywa sztucznego, rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia
2023 r. , a tymczasem przepisy samej ustawy w zakresie obowiązku
ponoszenia przez przedsiębiorców tej opłaty obowiązywać mają 14 dni od ogłoszenia ustawy, a więc, jak
należy założyć, w trakcie 2022 r., co spowoduje stan braku
pewności co do sposobu wykonania ciążącego na przedsiębiorcy obowiązku w okresie
przed wejściem w życie rozporządzenia wykonawczego.
Jak wynika z art. 9 projektu ustawy,
przedsiębiorcy „składają roczne sprawozdania, o których mowa w art. 73
ustawy zmienianej w art. 4, za 2022 r. obejmujące okres od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2022 r.”. Zatem w intencji
projektodawcy, opłata ma zostać wniesiona na podstawie złożonych sprawozdań.
W
związku z powyższym, dla wyeliminowania w/w sprzeczności postulujemy wejście
w życie ustawy z dniem 1 stycznia 2023 r., oraz wykreślenie z projektu
ustawy przepisów epizodycznych ujętych w artykułach 8 i 9.
Zmiana ta pomoże też przedsiębiorcom,
zwłaszcza małym i średnim, lepiej się do nowych obowiązków przygotować bez
uszczerbku dla ich kondycji finansowej.
- Niezgodne z dyrektywą wyłączenia z zakazów
stosowania
Zgodnie z art. 10 projektu ustawy „zakaz,
o którym mowa w art. 3i ustawy zmienianej w art. 1, nie obowiązuje w stosunku
do produktów wymienionych w pkt 2 i 7 załącznika nr 7 do tej ustawy w okresie
obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z
powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu”.
Pragniemy zauważyć, iż wyłączenie z zakazu
stosowania danych wyrobów (w tym przypadku plastikowych sztućców oraz opakowań
ze ekspandowanego polistyrenu) na czas trwania pandemii COVID-19 oraz na 3
miesiące po jej odwołaniu jest niezgodny z art. 5 dyrektywy 2019/904.
Produkty objęte tym zakazem i wymienione w załączniku B do dyrektywy, podlegają
zakazowi wprowadzenia bez żadnych odstępstw czasowych, w tym samym momencie.
Dyrektywa nie pozwala więc ani różnicować terminu wprowadzenia zakazu ani nie
przewiduje żadnych wyjątków czy dodatkowych okresów wynikających nawet z
pandemii COVID-19.
Nasuwa się pytanie, dlaczego akurat te produkty
projektodawca chce wyłączyć z bezwzględnego zakazu stosowania, a nie dotyczy to
np. talerzy i mieszadełek z tworzywa sztucznego, czy pojemników na napoje z
ekspandowanego polistyrenu.
- Niezaktualizowane
Uzasadnienie w zakresie definicji "wprowadzenia do obrotu”
Projekt ustawy przewiduje w art. 6 ust. 1, iż
produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 7
do ustawy (…) wprowadzone do obrotu na terytorium kraju przed dniem wejścia w
życie ustawy mogą być sprzedawane nabywcom na terytorium kraju do czasu
wyczerpania zapasów tych produktów.
Natomiast Uzasadnienie do projektu ustawy – w
zakresie powyższego przepisu – wskazuje na dzień 3 lipca 2021 r. jako datę, do
której należało wprowadzić na rynek produkt, aby skorzystać z możliwości przewidzianych
powyższym przepisem.
Zwracamy się zatem z prośbą o ujednolicenie
Uzasadnienia zgodnie z przepisem projektu ustawy, który odwołuje się do terminu
wejścia w życie oznaczonego jako 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy.
- Nieaktualny zakres
załącznika nr 10 do ustawy
Załącznik nr 10 do projektu ustawy zawiera
katalog produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objętych
obowiązkiem upowszechniania wiedzy. Wersja projektu datowana na 6.12.2021 r.
nie przewiduje jednak żadnych wymagań w zakresie obowiązku upowszechniania
wiedzy dot. pojemników na posiłki, paczek i owijek, pojemników na napoje ani
kubków na napoje.
W związku z tym, proponujemy usunięcie z
załącznika nr 10 pozycji 1-4, jako nieodnoszących się do żadnych wymagań
przewidzianych w treści ustawy.
- Wątpliwości
interpretacyjne
Jednocześnie, zwracamy uwagę na zapisy w
projekcie ustawy pozostawiające wciąż niejasności i pole do rozmaitych
interpretacji:
- brak definicji jednostki handlu hurtowego lub odwołania
się do definicji tej jednostki określonej w innych przepisach przez co nie
wiadomo, czym jest taka jednostka;
- nieprecyzyjna definicja posiłku („produkt żywnościowy
potrawa, lub ich zestawy, przeznaczone do spożycia przez ludzi”), przez co za
posiłek może zostać uznany każdy artykuł spożywczy (żywność) sprzedawany w
opakowaniu.
Powyżej wskazane przepisy należy więc
doprecyzować, aby nie budziły żadnych wątpliwości prawnych.
1. Proponujemy
usunięcie z projektu ustawy przepisu art. 2a ust. 3 ustawy
zmienianej o treści:
„Ciężar udowodnienia, że wprowadzenie do
obrotu nie nastąpiło albo nastąpiło w innym dniu niż określony w ust. 1,
spoczywa na przedsiębiorcy wprowadzającym do obrotu produkty”.
Wskazujemy, że przepis ten jest obarczony
błędem logicznym, gdyż w ust. 1 artykułu 2a została w sposób enumeratywny
(wyczerpujący) określona definicja dnia
wprowadzenia do obrotu, a zatem dzień ten nie może być „inny niż określony w
ust. 1”. Ponadto zgodnie z ogólnie przyjętymi w porządku prawnym zasadami
dowodzenia, nie dowodzi się okoliczności, że jakieś zdarzenie nie zaszło,
a więc np. że nie nastąpiło wprowadzenie do obrotu. Trudno sobie
wyobrazić sytuację, w której przedsiębiorca mógłby udowodnić, że nie przekazał
niewyprodukowanego towaru osobie trzeciej itd.
2. Zwracamy
uwagę na rozbieżność pomiędzy rozwiązaniami przewidywanymi w omawianym
projekcie ustawy a zapisami projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce
opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (nr
UC81). Ten drugi projekt, w zakresie ustalania kosztów wynikających z art. 8a
znowelizowanej dyrektywy w sprawie odpadów (dyrektywa 2018/851), przewiduje
przynajmniej - choć mocno niedoskonały i mający cechy fasadowości - mechanizm
opiniowania stawek opłaty opakowaniowej przez radę z udziałem organizacji
reprezentujących wprowadzających produkty w opakowaniach. Tymczasem omawiany
projekt, nawet takiego rozwiązania nie przewiduje, pozostawiając absolutną
arbitralność przy ustalaniu wysokości stawek, stających się w ten sposób daniną
publiczną, nie mogącą pełnić motywującej roli na żadnym etapie łańcucha
wartości.