Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Analizy sensoryczne w ocenie jakości żywności
Słowo sensoryka (sense) oznacza zmysł, uczucie lub świadomość. Analiza sensoryczna to ocena dokonywana za pomocą zmysłów używanych jako aparat pomiarowy. Sensoryczne metody analityczne wykorzystuje się przede wszystkim do porównania jakości produktów konkurencyjnych, opracowania nowych produktów oraz zapewniania odpowiedniej jakości sensorycznej żywności.

Najczęściej wykorzystywanymi w J.S. Hamilton Poland Sp. z o.o. metodami laboratoryjnej analizy sensorycznej są metody: różnicowe, skalowania, szeregowania, określania zmian intensywności wrażeń sensorycznych w czasie oraz ilościowej analizy opisowej.


Zapoznaj się z krótkim opisem i wybierz najbardziej odpowiednią dla swoich potrzeb.


Metody różnicowe mają na względzie wykrycie różnic w jakości sensorycznej. Stosowane są najczęściej w momencie wprowadzenia zmian w produkcie (np. zmian receptury, opakowania, technologii wytwarzania.


Metody skalowania służą do ilościowego wyrażenia jakości i intensywności sensorycznej produktu pod względem wybranych cech. W metodach tych zakłada się, że każda liczba lub punkt na skali jest proporcjonalny do intensywności cechy jakościowej będącej obiektem oceny. Stosowane są jako narzędzie analityczne zarówno w badaniach laboratoryjnych, przemysłowej kontroli jakości oraz w badaniach konsumenckich.


Metody szeregowania mają charakter pośredni pomiędzy metodami różnicowymi, a metodami skalowania. Polegają na porządkowaniu próbek produktów ze względu na określoną cechę lub stopień jej pożądalności np. od najbardziej do najmniej słonej.


Metody określania zmian intensywności wrażeń sensorycznych w czasie pozwalają na monitorowanie zmian intensywności sensorycznej określonych cech produktu wraz z upływem czasu. Metoda ta dostarcza cennych informacji o jakości produktu spożywczego, niedostępnych przy zastosowaniu innych metod.


Metoda ilościowej analizy opisowej nazywana też metodami profilowania stanowi  jedną z najbardziej złożonych (kompleksowych), ale też dynamicznie rozwijających się i szeroko stosowanych metod analizy sensorycznej. Podstawowym ich założeniem jest stwierdzenie iż smakowitość, zapach lub tekstura, nie jest pojedynczą cechą jakości produktu, lecz kompleksem wielu cech jednostkowych, które można rozróżnić, zidentyfikować i określić ich intensywność.

 

Jesteś zainteresowany badaniami?

Skontaktuj się ze swoim opiekunem z Biura Obsługi Klienta lub z Działu Handlowego, aby poznać szczegóły.


Chcesz rozpocząć współpracę?

To proste! Prześlij swoje zapytanie na nasz adres e-mail:

oferty.food@jsh.com.pl

 

Zapraszamy do współpracy!

 

Badania żywności szablon post poziom(14) (002)


 



Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij