Kampania "Kawa i zdrowie"Wokół kawy krąży szereg mitów i niedopowiedzeń. Wątpliwości te zwykle związane są z wpływem kawy na zdrowie i na poszczególne funkcje organizmu. Są one większe w przypadku osób chorujących przewlekle, które spotykają się z wieloma sprzecznymi informacjami na temat kawy. Jednocześnie kawa to napój lubiany, którzy ma rzesze wielbicieli. Sięgają po nią dla smaku, aromatu, dla jej pobudzających właściwości oraz ze względu na pozytywny wpływ na koncentrację.Aby kawosze mogli w pełni delektować się
ulubionym napojem, bez obaw o konsekwencje dla zdrowia, Fundacja „Żywność,
Aktywność Fizyczna i Zdrowie” utworzyła w 2017 r. portal "Kawa i
zdrowie". Jest on częścią programu informacyjno-edukacyjnego, którego
celem jest przekazywanie obiektywnych i aktualnych informacji na temat kawy
oraz jej miejsca w codziennej diecie. Działania Fundacji w tym zakresie od
samego początku wspiera naukowa Rada Ekspertów. W bieżącym roku rozpoczęła się
kampania adresowana do konsumentów pod hasłem „Od 3 do 5 filiżanek kawy
dziennie. Codziennie. Dla zdrowia.” Zakłada ona zmianę sposobu postrzegania
kawy poprzez obalanie mitów i przedstawianie faktów opartych na badaniach
naukowych. Wspomniana w haśle kampanii rekomendacja wynika z opinii Europejskiego
Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), która mówi, że bezpieczne dla
zdrowia, dzienne spożycie kofeiny to ok. 400 mg, czyli mniej więcej od 3 do 5
filiżanek kawy. Warto także wspomnieć, iż filiżanka kawy została uznana przez
polskich ekspertów żywienia m.in. poprzez uwzględnienie jej w znowelizowanej w
2016 r. graficznej postaci zaleceń żywieniowych dla populacji polskiej,
tj. Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej
dla osób dorosłych.
Wpływ kawy na organizm jest szeroki, dlatego
też tematyka informacji kierowanych do konsumentów jest bardzo różnorodna. Picie
kawy może poprawiać sprawność fizyczną, może obniżać ryzyko zachorowania na choroby
układu sercowo-naczyniowego, zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na
niektóre nowotwory, choroby neurodegeneracyjne, cukrzycę typu 2 i kamicę
żółciową – to tylko przykładowe fakty, które organizatorzy kampanii chcą
przybliżyć miłośnikom kawy i nie tylko.
Program objęty jest Patronatem Narodowego
Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny, a ideę Programu
wspiera dr hab. n. o zdr. Grzegorz Juszczyk, Dyrektor Instytutu. Partnerem medialnym programu
jest Onet. Postępy kampanii można śledzić na stronie internetowej www.kawaizdrowie.pl.
pełna lista aktualności
|