Od 15 lat organizatorzy pokazują, że segregacja naprawdę ma
sens [i]. W
tym roku, 11 maja, z okazji jubileuszu w ramach kampanii przeżyjemy małą
retrospekcję - wrócimy do najważniejszych zasad i inspirujących ciekawostek,
które upowszechnialiśmy na przestrzeni tych lat, by na koniec z pełną
odpowiedzialnością stwierdzić #WidzęWięcej! Hasło tegorocznej kampanii „Odpady
to nie śmieci - to surowce! #WidzęWięcej”, w pełni pokazuje najważniejsze, co
organizatorzy kampanii starają się od 15 lat przekazać.
Zaangażuj się!
- Pobierz tegoroczną wizytówkę akcji - kartkę
elektroniczną Dnia Bez Śmiecenia, z FB www.facebook.com/dzienbezsmiecenia albo ze
strony www.dzienbezsmiecenia.pl i przekazuj
ją dalej – do przyjaciół, rodziny, znajomych
i nieznajomych.
- Udostępnij kartkę
u siebie na fanpage’u i zachęcaj do tego znajomych.
- Wejdź na fanpage na facebooku www.facebook.com/dzienbezsmiecenia, polub
go i dołącz do wydarzenia oraz zachęcaj do tego
znajomych. Obserwuj profil na Instagramie.
- Wejdź na kanał na YouTube „Dzień Bez Śmiecenia”,
skopiuj link do filmu na stronie głównej (lub wybierz dowolny z czterech
najnowszych filmików, w zależności od swoich preferencji), przekaż go jak
największej liczbie osób, udostępnij na swoim fanpage’u na facebooku,
lub gdziekolwiek uznasz za słuszne.
- Zorganizuj w swoim miejscu pracy, wspólnie z przyjaciółmi w
bezpiecznej formule działania (konkurs, aktywność), które będą związane z
tematyką Dnia Bez Śmiecenia. Oznacz
je hasztagiem #WidzęWięcej
i/lub #dzienbezsmiecenia lub wyślij do organizatorów kampanii. Jeżeli
potrzebujesz wsparcia – napisz, a udzielone zostaną potrzebne informacje kontakt@dzienbezsmiecenia.pl
- Pobierz darmowe materiały edukacyjne ze strony www.dzienbezsmiecenia.pl
- Weź udział w konkursach! Już od 11 maja zapraszamy do udziału
w konkursach z nagrodami, korzystania z praktycznej wiedzy
i angażowania się we wspaniałą społeczność eko-świadomych.
- Wszystkie swoje aktywności oznacz hasztagiem
#WidzęWięcej i/lub #dzienbezsmiecenia.
- A najważniejsze – zrób odpadowy rachunek sumienia! Czy
zawsze wrzucasz odpady do odpowiedniego pojemnika? Czy segregacja
jest dla Ciebie już nawykiem? Spójrz z boku i zobacz więcej!
„To, jak
będzie wyglądało nasze środowisko za kilka, kilkanaście lat, ile odpadów
zostanie wygenerowanych, a następnie poddanych recyklingowi, a ile wyląduje w
rowach, czy na składowiskach; czy pozwolimy odpadom przeistoczyć się
w przydatne lub atrakcyjne dla oka przedmioty, czy, przeciwnie, pozwolimy im
zanieczyszczać powietrze i ląd – zależy tylko od nas i od tego, czy
spojrzymy szerzej na otaczającą nas na co dzień przestrzeń” - mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopolu,
współtwórca kampanii.
W 2020 roku aż 37% Polaków uważało, że to my – ludzie, mamy
najbardziej niszczący wpływ na środowisko[ii], a 40% z nas uznaje problem zanieczyszczenia środowiska odpadami
za jedno z największych wyzwań środowiskowych we współczesnym świecie[iii].
Kiedy startowała kampania w 2007 roku w Polsce zebrano 10 083
tys. ton odpadów komunalnych, w 2019 roku - 12 753 tys. ton, ale
podczas kiedy w 2007 roku było to 513 tys. ton zebranych selektywnie to w 2019
już 3 977 tys. ton, co świadczy o wzroście jeszcze nie
wystarczającym ale już zauważalnym, gdzie kampania Dzień Bez Śmiecenia ma
też swój udział [iiii].
Niemały
wpływ na to, mają również działania gmin i przedsiębiorców, którzy ze względu
na szczegółowe wytyczne legislacyjne są zobowiązani do osiągania rosnących
poziomów recyklingu odpadów poszczególnych frakcji. Dlatego nie tylko owe
obowiązki realizują, lecz także bardzo aktywnie włączają się w szerokie
działania edukacyjne, takie jak Dzień bez Śmiecenia.
Od początku
kampanii Dzień Bez Śmiecenia powstało, kilkadziesiąt przydatnych materiałów
edukacyjnych, takich jak infografiki, tablice informacyjne, filmy, quizy,
krzyżówki oraz 15 kartek elektronicznych, które dotarły
do ponad 1 100 000 odbiorców, w działania zaangażowało
się ponad 1 120 000 osób. W każdym roku o akcji
dowiadywało się ponad 2 000 000 odbiorców,
zebranych zostało prawie 5 300 fanów na Facebooku,
a zasięg niektórych postów osiągał poziom nawet 40 600
użytkowników. Również Partnerzy kampanii podejmowali w tym dniu przeróżne
działania: prowadzono warsztaty edukacyjne, szkolenia, konkursy, gry terenowe.
sprzątano tereny, organizowano pikniki i ekofestyny. Współpracowali w
ramach kampanii influenserzy i ambasadorzy.
W tym roku
szczególnie zachęcamy do pobierania bezpłatnych materiałów edukacyjnych ze
strony www.dzienbezsmiecenia.pl, fanpage’a
na facebooku www.facebook.com/dzienbezsmiecenia i udostępniania
ich jak najszerszemu gronu swoich przyjaciół i znajomych. Zajrzyjcie na nasz profil
na Instagramie www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365/!
Wspólnie zachęcajmy do włączenia się do akcji i w
efekcie do #WidzeniaWięcej. To, co powinniśmy robić na co
dzień , naprawdę nie wymaga wiele wysiłku, a tylko wspólnie budując świadomość
i wiedzę coraz większej liczby osób, uda nam się osiągnąć ostateczny cel.
Segregując, wspólnie zamieńmy odpady
ze śmieci, w cenne surowce!
Więcej informacji: www.dzienbezsmiecenia.pl, www.facebook.com/dzienbezsmiecenia www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365/
size=1 width="33%" align=left>
[i] DZIEŃ BEZ
ŚMIECENIA to kampania prowadzona od 2007 roku przez Rekopol Organizację Odzysku
Opakowań S.A. Współorganizatorami akcji są Akcjonariusze firmy.
To pomysł wypracowany przez
młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego
programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego
przez PRO EUROPE (organizację zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego
Punktu organizacje odzysku).
Celem akcji jest propagowanie
prawidłowych zasad segregowania odpadów opakowaniowych, promowanie
proekologicznych postaw i ochrony środowiska. Uczymy przede wszystkim świadomej
segregacji odpadów w gospodarstwach domowych i uświadamiamy, że nasze odpady to
wartościowe surowce wtórne.
11 maja nie drukujemy ulotek i
plakatów, zamiast tego tworzymy specjalnie na tę okazję kartkę elektroniczną,
która informuje o akcji i zachęca do przeczytania informacji na temat
segregowania odpadów i ciekawostek. Kartkę rozsyłamy do kontrahentów,
partnerów, przedsiębiorców, znajomych.
- co roku inna
kartka (zamieszczana na stronach internetowych kilkuset gmin w Polsce,
stronach firmowych, w mediach).
- co roku nowe
materiały edukacyjne do pobrania online: www.dzienbezsmiecenia.pl/edukacja/materialy-do-pobrania
- co roku kilkadziesiąt
tysięcy uczestników
- co roku inne hasło
- co roku wiele
wydarzeń partnerskich i wspierających (organizowanych przez operatorów
komunalnych, przedsiębiorców, szkoły, gminy)
- co roku duże
zainteresowanie mediów
[ii] Raport „Ziemianie Ataktują” za 2020r., Global Compact,
Kantar, Lata Dwudzieste, s.24
[iii] Raport
„Ziemianie Ataktują” za 2020r., Global Compact, Kantar, Lata
Dwudzieste, s.23
[iiii] Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej_polskiej_2009 i 2020