Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Dzień Bez Śmiecenia – 11 maja 2021: ODPADY TO NIE ŚMIECI – TO SUROWCE. #WidzęWięcej
Dzień Bez Śmiecenia – edukacyjna kampania społeczna, w której poruszany jest ważny temat świadomej segregacji odpadów i ekologicznego stylu życia – ma już 15 lat!

Od 15 lat organizatorzy pokazują, że segregacja naprawdę ma sens [i]. W tym roku, 11 maja, z okazji jubileuszu w ramach kampanii przeżyjemy małą retrospekcję - wrócimy do najważniejszych zasad i inspirujących ciekawostek, które upowszechnialiśmy na przestrzeni tych lat, by na koniec z pełną odpowiedzialnością stwierdzić #WidzęWięcej! Hasło tegorocznej kampanii „Odpady to nie śmieci - to surowce! #WidzęWięcej”, w pełni pokazuje najważniejsze, co organizatorzy kampanii starają się od 15 lat przekazać. 

 

Zaangażuj się!

  1. Pobierz tegoroczną wizytówkę akcji - kartkę elektroniczną Dnia Bez Śmiecenia, z FB www.facebook.com/dzienbezsmiecenia albo ze strony www.dzienbezsmiecenia.pl i przekazuj ją dalej – do przyjaciół, rodziny, znajomych i nieznajomych.
  2. Udostępnij kartkę u siebie na fanpage’u i zachęcaj do tego znajomych.
  3. Wejdź na fanpage na facebooku www.facebook.com/dzienbezsmieceniapolub go i dołącz do wydarzenia oraz zachęcaj do tego znajomych. Obserwuj profil na Instagramie.
  4. Wejdź na kanał na YouTube „Dzień Bez Śmiecenia”, skopiuj link do filmu na stronie głównej (lub wybierz dowolny z czterech najnowszych filmików, w zależności od swoich preferencji), przekaż go jak największej liczbie osób, udostępnij na swoim fanpage’u na facebooku, lub gdziekolwiek uznasz za słuszne.
  5. Zorganizuj w swoim miejscu pracy, wspólnie z przyjaciółmi w bezpiecznej formule działania (konkurs, aktywność), które będą związane z tematyką Dnia Bez Śmiecenia. Oznacz

je hasztagiem #WidzęWięcej i/lub #dzienbezsmiecenia lub wyślij do organizatorów kampanii. Jeżeli potrzebujesz wsparcia – napisz, a udzielone zostaną potrzebne informacje kontakt@dzienbezsmiecenia.pl

  1. Pobierz darmowe materiały edukacyjne ze strony www.dzienbezsmiecenia.pl
  2. Weź udział w konkursach!  Już od 11 maja zapraszamy do  udziału w konkursach z nagrodami, korzystania z praktycznej wiedzy i angażowania się we wspaniałą społeczność eko-świadomych.
  3. Wszystkie swoje aktywności oznacz hasztagiem #WidzęWięcej i/lub #dzienbezsmiecenia.
  4. A najważniejsze – zrób odpadowy rachunek sumienia! Czy zawsze wrzucasz odpady do odpowiedniego pojemnika? Czy segregacja jest dla Ciebie już nawykiem? Spójrz z boku i zobacz więcej!

 

„To, jak będzie wyglądało nasze środowisko za kilka, kilkanaście lat, ile odpadów zostanie wygenerowanych, a następnie poddanych recyklingowi, a ile wyląduje w rowach, czy na składowiskach; czy pozwolimy odpadom przeistoczyć się w przydatne lub atrakcyjne dla oka przedmioty, czy, przeciwnie, pozwolimy im zanieczyszczać powietrze i ląd – zależy tylko od nas i od tego, czy spojrzymy szerzej na otaczającą nas na co dzień przestrzeń” -  mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopolu, współtwórca kampanii.

 

W 2020 roku aż 37% Polaków uważało, że to my – ludzie, mamy najbardziej niszczący wpływ na środowisko[ii], a 40% z nas uznaje problem zanieczyszczenia środowiska odpadami za jedno z największych wyzwań środowiskowych we współczesnym świecie[iii].

 

Kiedy startowała kampania w 2007 roku w Polsce zebrano 10 083 tys. ton odpadów komunalnych, w 2019 roku - 12 753 tys.  ton, ale podczas kiedy w 2007 roku było to 513 tys. ton zebranych selektywnie to w 2019 już  3 977 tys. ton, co świadczy o wzroście jeszcze nie wystarczającym ale już zauważalnym, gdzie kampania Dzień Bez Śmiecenia  ma też swój udział [iiii].

 

Niemały wpływ na to, mają również działania gmin i przedsiębiorców, którzy ze względu na szczegółowe wytyczne legislacyjne są zobowiązani do osiągania rosnących poziomów recyklingu odpadów poszczególnych frakcji. Dlatego nie tylko owe obowiązki realizują, lecz także bardzo aktywnie włączają się w szerokie działania edukacyjne, takie jak Dzień bez Śmiecenia.

 

Od początku kampanii Dzień Bez Śmiecenia powstało, kilkadziesiąt przydatnych materiałów edukacyjnych, takich jak infografiki, tablice informacyjne, filmy, quizy, krzyżówki oraz 15 kartek elektronicznych, które dotarły do ponad 1 100 000 odbiorców, w działania zaangażowało się ponad 1 120 000 osób. W każdym roku o akcji dowiadywało się ponad 2 000 000 odbiorców, zebranych zostało prawie 5 300 fanów na Facebooku, a zasięg niektórych postów osiągał poziom nawet 40 600 użytkowników. Również Partnerzy kampanii podejmowali w tym dniu przeróżne działania: prowadzono warsztaty edukacyjne, szkolenia, konkursy, gry terenowe. sprzątano tereny, organizowano pikniki i ekofestyny. Współpracowali w ramach kampanii influenserzy i ambasadorzy.  

 

W tym roku szczególnie zachęcamy do pobierania bezpłatnych materiałów edukacyjnych ze strony www.dzienbezsmiecenia.pl, fanpage’a na facebooku  www.facebook.com/dzienbezsmiecenia i udostępniania ich jak najszerszemu gronu swoich przyjaciół i znajomych. Zajrzyjcie na  nasz profil na Instagramie  www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365/!

 

Wspólnie zachęcajmy do włączenia się do akcji i w efekcie do #WidzeniaWięcej. To, co powinniśmy robić na co dzień , naprawdę nie wymaga wiele wysiłku, a tylko wspólnie budując świadomość i wiedzę coraz większej liczby osób, uda nam się osiągnąć ostateczny cel. Segregując, wspólnie zamieńmy odpady

ze śmieci, w cenne surowce! 

Więcej informacji: www.dzienbezsmiecenia.plwww.facebook.com/dzienbezsmiecenia www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365/

 

 

size=1 width="33%" align=left>

[i] DZIEŃ BEZ ŚMIECENIA to kampania prowadzona od 2007 roku przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. Współorganizatorami akcji są Akcjonariusze firmy.

To pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE (organizację zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego Punktu organizacje odzysku).

Celem akcji jest propagowanie prawidłowych zasad segregowania odpadów opakowaniowych, promowanie proekologicznych postaw i ochrony środowiska. Uczymy przede wszystkim świadomej segregacji odpadów w gospodarstwach domowych i uświadamiamy, że nasze odpady to wartościowe surowce wtórne.

11 maja nie drukujemy ulotek i plakatów, zamiast tego tworzymy specjalnie na tę okazję kartkę elektroniczną, która informuje o akcji i zachęca do przeczytania informacji na temat segregowania odpadów i ciekawostek. Kartkę rozsyłamy do kontrahentów, partnerów, przedsiębiorców, znajomych.

  • co roku inna kartka (zamieszczana na stronach internetowych kilkuset gmin w Polsce, stronach firmowych, w mediach).
  • co roku nowe materiały edukacyjne do pobrania online: www.dzienbezsmiecenia.pl/edukacja/materialy-do-pobrania
  • co roku kilkadziesiąt tysięcy uczestników
  • co roku inne hasło
  • co roku wiele wydarzeń partnerskich i wspierających (organizowanych przez operatorów komunalnych, przedsiębiorców, szkoły, gminy) 
  • co roku duże zainteresowanie mediów

[ii] Raport „Ziemianie Ataktują” za 2020r., Global Compact, Kantar, Lata Dwudzieste, s.24

[iii] Raport „Ziemianie Ataktują” za 2020r., Global Compact, Kantar, Lata Dwudzieste, s.23

[iiii] Rocznik Statystyczny  Rzeczypospolitej_polskiej_2009 i 2020


1Kartka elektroniczna (002)

Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij