Zasady karania za praktyki ograniczające konkurencję - nowe wyjaśnienia Prezesa UOKiKPrezes UOKiK przedstawił zaktualizowane wyjaśnienia w sprawie nakładania kar na przedsiębiorców za praktyki naruszające konkurencję.Zgodnie z ustawą
antymonopolową kara za stosowanie przez przedsiębiorców praktyk
ograniczających konkurencję wynosi do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku
poprzedzającym wydanie decyzji. Ustawa określa maksymalny wymiar kar oraz
ogólne przesłanki ich wysokości, ale Urząd dla zwiększenia przejrzystości
swoich działań dodatkowo objaśnia w swoich dokumentach metodologię nakładania
sankcji. W ramach realizacji tej polityki Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał zaktualizowane wyjaśnienia w
sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych w sprawach dotyczących
niedozwolonych porozumień oraz nadużywania pozycji dominującej przez
przedsiębiorców.
- Zdajemy
sobie sprawę, jak ważna dla przedsiębiorców jest przewidywalność nie tylko
przepisów, ale także działań instytucji państwowych. Dlatego stawiamy na
transparentność i przejrzystość. W tym celu publikujemy wyjaśnienia, w
których prezentujemy sposób ustalania sankcji finansowych dla przedsiębiorców,
którzy dopuścili się praktyk ograniczających konkurencję. Poprzedni dokument
został opracowany w 2015 r. i konieczna była jego aktualizacja. Obecna wersja
została dostosowana do bieżącej specyfiki spraw podejmowanych przez Urząd. Pod
uwagę wzięliśmy obrazu rynku, na którym widzimy coraz więcej spraw przeciwko
dużym podmiotom, a także postępowania w sprawie poważnych i długotrwałych
naruszeń – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Przy ustalaniu
wysokości kary Prezes UOKiK weźmie pod uwagę charakter naruszenia –
jego wagę, skutki, a także skalę. Na tej podstawie ustali kwotę bazową, która
będzie służyła dalszemu określeniu wysokości kary. Najdotkliwiej karane będą
zmowy między konkurentami oraz nadużywanie pozycji dominującej mające na celu
lub prowadzące do eliminacji konkurencji na rynku.
Kolejnymi ważnymi
przesłankami do ustalenia wysokości sankcji są specyfika rynku i skutki
naruszenia przepisów. Prezes Urzędu będzie m.in. sprawdzał czy produkt
jest nadzwyczaj istotny dla szczególnie wrażliwych odbiorców, a także jego
znaczenie dla innych sektorów gospodarki. Pod uwagę będą również brane m.in.
struktura rynku, bariery wejścia oraz potencjał ekonomiczny przedsiębiorcy. Na
wysokość kary będzie mieć wpływ w większym stopniu niż obecnie okres
naruszenia, za który odpowiada przedsiębiorca. W tym zakresie nastąpiła
zauważalna zmiana na rzecz prostszego mechanizmu określania wymiar sankcji,
zapewniającego jednocześnie proporcjonalność kary w odniesieniu do
długotrwałości naruszenia.
Prezes Urzędu będzie
również stosował okoliczności łagodzące i obciążające, które będą oceniane
łącznie. Kara ustalona na wcześniejszym etapie analizy może ulec zwiększeniu
lub obniżeniu maksymalnie o 50 proc. Na zmniejszenie sankcji wpływ może mieć
np. współpraca z Prezesem Urzędu w toku postępowania. Katalog okoliczności
łagodzących ma charakter otwarty.
Jako okoliczności
obciążające traktowane będą: rola lidera lub inicjatora porozumienia,
przymuszanie lub nakłanianie do udziału w nim innych podmiotów, dokonanie
wcześniej podobnego naruszenia oraz umyślność działania. Co ważne, katalog
okoliczności obciążających jest zamknięty.
Na koniec Prezes
UOKiK zbada, czy sankcja jest adekwatna w warunkach
konkretnej, badanej sprawy, tj. czy nie występują nadzwyczajne okoliczności
przemawiające za jej mniejszym wymiarem bądź czy charakter naruszenia nie
wymaga wyższej kary.
Wyjaśnienia nie mają
charakteru aktu prawnego - są wydawane w oparciu o kompetencję przyznaną
Prezesowi UOKiK w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, dotyczącą
publikowania wyjaśnień co do sposobu działania organu ochrony konkurencji.
Wyjaśnienia będą wykorzystywane przez Prezesa UOKiK przy ustalaniu wysokości
kary z zachowaniem indywidualnego podejścia. Nie jest to jedyny dokument, w
którym Urząd pokazuje, w jaki sposób nakłada sankcje za praktyki naruszające
reguły konkurencji. W 2020 r. zostały opublikowane wyjaśnienia dotyczące kar dla osób
zarządzających, bezpośrednio odpowiedzialnych za naruszenie prawa.
Źródło: UOKiK
pełna lista aktualności
|