Ekoprodukty mają przyszłośćZ szacunków czołowych przedstawicieli branży wynika, że polski rynek ekologiczny, którego wartość ocenia się na 350-600 mln zł, rósł w minionych latach 20-30 proc. rocznie. Osiągane ostatnio wyniki, mimo recesji niesprzyjającej zakupom produktów Premium wskazują, że będzie lepiej. Ostrożnie mówi się o 30-50-procentowym corocznym wzroście w tej dekadzie.Część producentów i dystrybutorów ekożywności uważa nawet, że sprzedaż ekoproduktów wzrośnie w Polsce w ciągu najbliższych trzech lat o 100 proc. Są też tacy, którzy twierdzą, że ze względu na to, że zapotrzebowanie na taką żywność rośnie lawinowo, w ciągu trzech lat polski rynek podskoczy nawet o 200 proc. W raporcie za 2008 r. spółki Organic Farma Zdrowia czytamy: Można z dużym prawdopodobieństwem policzyć, że rynek ten wzrośnie w Polsce z 250 mln zł obecnie do 2,5 mld zł w ciągu zaledwie pięciu lat! I będzie nadal stanowił tylko jeden proc. całego rynku sprzedaży spożywczej…
Na takie prognozy wpływają nie tylko realna produkcja i sprzedaż ekoproduktów, lecz przede wszystkim rosnące z roku na rok zainteresowanie konsumentów sięgających coraz częściej po wyroby ekologiczne. Pozwala to szacować, że takie produkty będą częściej kupowane. Świadomość konsumencka rośnie, a wraz z nią kierowanie się w stronę ekoproduktów. Stale rosnące zainteresowanie klientów produktami ekologicznymi potwierdza m.in. Daniel Skibiński ze spółki Free, która prowadzi sprzedaż tradycyjną takich produktów, a także za pośrednictwem internetu...
Produkcja ekologiczna Na tempo wzrostu rynku produktów ekologicznych wpływa rosnąca powierzchnia upraw ekologicznych i liczba ekogospodarstw, które dostarczają surowiec do bezpośredniej sprzedaży (płody rolne) oraz do dalszego przetworzenia (płody rolne, mięso, mleko), a także powiększająca się liczba przetwórców. Tych ostatnich zdecydowanie z roku na rok przybywa, choć wciąż jest ich zbyt mało w stosunku do potrzeb i zainteresowania konsumentów. Ponadto, co koniecznie trzeba podkreślić, mały rynek oznacza wysokie ceny...
Firmy ekologiczne Rynek żywności ekologicznej reprezentują dwie spółki giełdowe notowane na New Connect: Organic Farma Zdrowia S.A. - największa sieć samoobsługowych delikatesów z żywnością organiczną oraz Symbio Polska S.A. - czołowy producent i dystrybutor surowców oraz przetworzonych produktów ekologicznych. Są to zarazem liderzy branży: Organic Farma Zdrowia ma około siedmioprocentowy udział w krajowej sprzedaży produktów ekologicznych, Symbio Polska - około pięcioprocentowy udział w ich krajowej produkcji.
Działalność tych firm ma w pewnym sensie charakter prekursorski, wytyczają one kierunki rozwoju rynku i są zarazem motorem tego rozwoju...
Ekologicznie w sieciach Jak widać, sieci handlowe , które pilnie śledzą rynek, zabiegając o to, by wciąż wzbogacać asortyment o atrakcyjne produkty, uznały produkty ekologiczne za godne uwagi i specjalnego traktowania. Na przykład w Tesco zainaugurowano „ekologiczną półkę” w czerwcu 2007 r. W sklepach w 18 największych miastach umieszczono na niej 46 ekologicznych artykułów żywnościowych grupy producenckiej O!eko. We wrześniu tegoż roku wzbogacono ofertę ekologiczną o certyfikowane warzywa i owoce. Pod marką Tesco BIO sieć zaoferowała 19 rodzajów produktów rolnych. Natomiast w czerwcu 2008 r. pojawiła się nowa marka własna sieci - Organic w 62 sklepach - 58 rodzajów produktów...
Źródło: Fresh&Cool Market Tekst: Olga Andrzejewska, Jolanta Zientek-Varga Więcej w lutowym wydaniu "Fresh&Cool Market" branżowego miesięcznika o żywności
pełna lista aktualności
|