MKiŚ: Konsultacje projektu ustawy o zmianie ustawy o rynku mocyResort poinformował również, iż przekazał do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich zaktualizowany projekt ustawy o rynku mocy.Projekt wprowadza nowy mechanizm
naliczania opłaty mocowej oraz dostosowuje polskie regulacje do unijnego
rozporządzenia 2019/943, w szczególności, w zakresie limitów emisji CO2.
Proponowana w projekcie metoda naliczania opłaty
zakłada, że odbiorcy o odpowiednio małych wahaniach w zużyciu energii w ciągu
dnia zapłacą niższą opłatę mocową.
Zgodnie z nowym mechanizmem, dla odbiorców, których
średnie odchylenie w godzinach szczytowego zapotrzebowania od zużycia w
godzinach pozaszczytowych wyniesie mniej niż 15%, będzie ustalana niższa opłata
mocowa.
Zdaniem resortu proponowane rozwiązanie jest
odpowiedzią na wielokrotnie sygnalizowane potrzeby polskich przedsiębiorców
oraz ma charakter uniwersalny i niedyskryminujący, a z czasem będzie
miało zastosowanie do wszystkich uczestników rynku. Rozwiązanie powstało
w toku uzgodnień z Komisją Europejską i nie stanowi pomocy publicznej.
Projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy dostosowuje
również prawo polskie do Rozporządzenia 2019/943 Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) w zakresie obniżenia limitu emisji jednostek uczestniczących w rynku
mocy po 1 lipca 2025 r., a także wprowadza szereg zmian funkcjonalnych,
ulepszających praktyczne działanie rynku mocy.
Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia
2021 r. w zakresie energii elektrycznej zaczęła być pobierana opłata mocowa w
wysokości 76,20 zł za każdą MWh, która została zużyta w dni robocze w godzinach
od 7 do 22.
Zaproponowany projekt mechanizmu ulgi we
wspomnianej opłacie premiuje odbiorców o dość płaskim profilu zużycia energii
elektrycznej z uwagi na to, że nie wpływają oni w sposób znaczący na wzrost
zapotrzebowania szczytowego.
Ministerstwo Klimatu zaproponowało podział odbiorców na cztery grupy, które
oczywiście będą w różny sposób ponosić koszty opłaty mocowej. I tak zgodnie z
projektem ustawy wymienia się następujące grupy odbiorców:
- odbiorca końcowy K1 – jest to odbiorca, w
odniesieniu do którego wielkość różnicy średniego zużycia energii
elektrycznej pomiędzy godzinami objętymi opłatą mocową a godzinami, które
nie są objęte opłatą mocową wynosi mniej niż 5%. Ci odbiorcy będą
najmocniej premiowani pod względem poniesienia kosztów opłaty mocowej
albowiem zapłacą 17% kosztów całkowitych opłaty mocowej.
- odbiorca końcowy K2 – jest to odbiorca, w
odniesieniu do którego wielkość różnicy średniego zużycia energii
elektrycznej pomiędzy godzinami objętymi opłatą mocową a godzinami, które
nie są objęte opłatą mocową wynosi nie mniej niż 5% i mniej niż 10%. Ci
odbiorcy zapłacą 50% kosztów całkowitych opłaty mocowej.
- odbiorca końcowy K3 – jest to odbiorca, w
odniesieniu do którego wielkość różnicy średniego zużycia energii
elektrycznej pomiędzy godzinami objętymi opłatą mocową a godzinami, które
nie są objęte opłatą mocową wynosi nie mniej niż 10% i mniej niż 15%. Ci
odbiorcy zapłacą 83% kosztów całkowitych opłaty mocowej.
- odbiorca końcowy K4 - jest to odbiorca, w
odniesieniu do którego wielkość różnicy średniego zużycia energii
elektrycznej pomiędzy godzinami objętymi opłatą mocową a godzinami, które
nie są objęte opłatą mocową wynosi nie mniej niż 15%. W odniesieniu do
tych odbiorców wysokość opłaty mocowej pozostanie na obecnym poziomie.
Projekt ustawy ma wejść w
życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.
pełna lista aktualności
|