MKiŚ: Hałas - projekt zmiany ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustawMinisterstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji projekt zmiany ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.Projektowane zmiany są
następujące (wg oceny skutków regulacji): 1. Nadano
charakter fakultatywny obowiązkowi ministra właściwego do spraw klimatu, który
polega na uregulowaniu, w drodze rozporządzenia kwestii sposobu ustalania
bezpiecznej odległości w przypadku lokalizacji nowych zakładów stwarzających
zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej oraz nowych inwestycji w
sąsiedztwie zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii
przemysłowej(zgodnie z art. 73 ust. 4 i 5 POŚ), określenia rodzajów poważnych
awarii przemysłowych i parametrów granicznych oddziaływania potencjalnych
skutków poważnych awarii przemysłowych. Nie spowoduje to odstąpienia od
realizacji tego rozporządzenia, lecz wyłączy spod presji czasu proces
dochodzenia do ustalenia przedmiotowej regulacji w sposób w pełni
wykorzystujący wiedzę i doświadczenie krajowe oraz innych państw członkowskich.
2. W
celu transpozycji dyrektywy 2020/367 - nałożono na podmiot sporządzający
strategiczne mapy hałasu obowiązek stosowania metod oceny hałasu określonych w
załączniku do tej dyrektywy. W wyniku transpozycji dyrektywy 2020/367 organy
ochrony środowiska i podmioty zobowiązane do sporządzania strategicznych map
hałasu zostaną wyposażone w narzędzie umożliwiające, w odniesieniu do populacji
ludzkiej, dokonanie w jednorodny sposób oceny szkodliwych skutków hałasu
drogowego, kolejowego i lotniczego, a w szczególności ocenę wpływu tych hałasów
na powstawanie IHD, HA oraz HSD. Ustalenie tych szkodliwych skutków pozwoli na
podjęcie, między innymi w ramach sporządzania i realizacji programów ochrony
środowiska przed hałasem, racjonalnych działań naprawczych na rzecz
minimalizacji tych skutków.
3. Powierzono
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia obowiązek polegający na określaniu, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, dopuszczalnych poziomów
hałasu w środowisku. Obowiązek ten nie tylko pozostaje w zgodzie z przepisem
art. 33 ust.1 ustawy z dnia 4 września1994 r. o działach administracji
rządowej, w myśl którego dział zdrowie mieści się we właściwości ministra
właściwego do spraw zdrowia, ale przede wszystkim pozwoli na optymalne, z
medycznego punktu widzenia, ustalenie akustycznego standardu jakości
środowiska, który uwzględni interes człowieka postrzegany poprzez jego zdrowie
i dobrostan oraz zrównoważony rozwój.
4. Rozszerzono
właściwość marszałka województwa o możliwość nakładania na zarządzającego
drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe usytuowanymi w miastach na
prawach powiatu obowiązku, polegającego na sporządzeniu i przedłożeniu marszałkowi
województwa przeglądu ekologicznego. Przegląd ekologiczny służy usprawnieniu
działalności marszałka województwa, realizowanej w trybie art. 362 POŚ. Stanowi
bowiem istotny wyjściowy materiał do skonkretyzowania zakresu i rodzaju działań
naprawczych optymalnych, z punktu widzenia środowiska i zarządzającego
przedmiotową drogą.
5. Wprowadzono
w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
zmiany porządkujące brzmienie niektórych przepisów tej ustawy w związku ze
zmianą numeracji przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie
ustawy - Prawo ochrony środowiska odnoszących się do strategicznych map
hałasu i programów ochrony środowiska przed hałasem, usunięto przepisy
odnoszące się do przepisów już uchylonych przez inne ustawy a także dostosowano
przepisy tej ustawy do zmian wprowadzonych w innych ustawach.
6. Rozszerzono
listę organów egzekwowania prawa o organ dysponujący instrumentami zarządzania
zasobami wodnymi takimi, jak zgody wodnoprawne czy opłaty za usługi wodne.
PFPŻ ZP analizuje projekt ustawy ze szczególną oceną jego wpływu na sektor spożywczy.
pełna lista aktualności
|