Przełom w PepsiCo - butelki Pepsi wykonane będą w 100% zrPET do końca 2021Jeden z największych producentów żywności i napojów na świecie, firma PepsiCo, w samym tylko 2021 roku zainwestuje 3,6 mln USD oraz 8 mln USD w każdym kolejnym roku na pozyskanie przetworzonego plastiku (rPET), który umożliwi produkcję w Polsce wszystkich butelek napojów Pepsi oraz Mirinda z surowca zawierającego tworzywo w 100% pochodzące z recyklingu. To kolejny ważny krok do realizacji wizji świata PepsiCo, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem – w lecie 2020 roku firma wprowadziła do obiegu butelki herbaty mrożonej Lipton Ice Tea w 100% wykonane z rPET. Efektem wprowadzanych zmian będzie ograniczenie emisji gazów cieplarnianych średnio o 40%.PepsiCo od lat realizuje działania zmierzające do
stworzenia bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego w ramach szerszej
wizji firmy na rzecz przyspieszonego, lecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tej
strategii PepsiCo dąży do uzyskiwania lepszych wyników przy uwzględnieniu celów
społecznych i środowiskowych, wspierając w ten sposób zrównoważone inicjatywy na
rzecz ludzi i środowiska. Dążąc do całkowitego wyeliminowania z produkcji
opakowań powstałych na bazie paliw kopalnych do roku 2030, PepsiCo zamierza
wyznaczać kierunki działań na drodze do tzw. zielonej odbudowy świata oraz
stworzenia gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).
– Przyjęliśmy
zobowiązanie, aby bezzwłocznie stawić czoła wyzwaniu, jakie stawia przed nami
zanieczyszczenie plastikiem. Nasze działania w tym obszarze na terenie Europy
zaczynamy od dziewięciu rynków, w tym Polski, a naszym celem jest produkcja
napojów w butelkach zawierających 100% plastiku pochodzącego z recyklingu –
rPET. W ten sposób chcemy ograniczyć do minimum wykorzystanie surowca
pierwotnego, produkowanego na bazie paliw kopalnych. W miarę możliwości zamierzamy
podążać tą drogą dalej i szybciej także na innych rynkach europejskich – powiedział Silviu Popovici, prezes PepsiCo
na Europę. – Kluczem do powodzenia naszego
przedsięwzięcia jest współpraca między wszystkimi interesariuszami na rynku
wspólnotowym. Projektujemy opakowania, które nadają się do ponownego przetworzenia,
redukujemy ilość stosowanych opakowań, a także ułatwiamy recykling konsumentom.
Współpracując z rządami krajów oraz podmiotami z branży przetwórstwa
surowcowego dążymy do tego, aby możliwa była zbiórka jeszcze większej ilości
butelek z tworzyw sztucznych, co pozwoli zrealizować naszą wizję świata, w
której plastik nigdy nie musiał stać się odpadem. Każdy może i powinien odegrać
swoją rolę w rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego – dodał Silviu Popovici.
–
Wprowadzenie 100% rPET do produkcji butelek plastikowych naszych flagowych
napojów, takich jak Pepsi, Mirinda czy Lipton Ice Tea to prawdziwie przełomowa
decyzja. W PepsiCo kładziemy szczególny nacisk na zaangażowanie firmy w
realizację celów, które pozwalają wdrażać zmiany prowadzące do zapewnienia
lepszego jutra dla wszystkich mieszkańców planety – powiedział Michał
Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska. – Bardzo
zależy nam na tym, aby nasze zobowiązania stały się inspiracją dla innych
podmiotów rynkowych oraz konsumentów. Liczymy, że dzięki temu angażować się oni
będą w inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz budowy gospodarki obiegu
zamkniętego, w tym poprzez promowanie prawidłowej segregacji odpadów. Głęboko
wierzymy, że nasza aktywność w tym obszarze to odpowiednie działanie na rzecz
przyszłości naszej planety – dodał Michał Jaszczyk.
W Polsce PepsiCo wraz z innymi podmiotami z branży bierze
udział m.in. w programie „Działaj z imPETem”, prowadzonym przez organizację
Rekopol, zajmującą się recyklingiem opakowań. Celem programu jest edukacja
dzieci i młodzieży w zakresie odpowiedniego segregowania odpadów, tak aby
zwiększyć ilość odzyskiwanego materiału i zmniejszyć emisję CO2. W
minionym roku projekt przyczynił się do wzrostu recyklingu butelek PET o 30%, a
działania edukacyjne objęły 120 tys. dzieci oraz 2000 szkół.
Mimo iż recykling jest ważnym procesem w dążeniu do
rozwiązania wyzwania związanego z odpadami plastikowymi, globalny producent
napojów i żywności postrzega to działanie jako jeden z elementów całości. Oparta
na trzech filarach strategia PepsiCo w tym obszarze obejmuje ponadto wdrażanie
innowacyjnych rozwiązań zmierzających do ograniczania ilości plastiku
stosowanego w funkcjonowaniu firmy, a także poszukiwanie sposobów tworzenia
nowych koncepcji opakowań. Obejmuje to m.in. badania nad opracowaniem nowych
materiałów, takich jak powstała we współpracy z konsorcjum Pulpex pierwsza na
świecie butelka z papieru w pełni nadająca się do ponownego przetworzenia, czy
rozwój oferty produktów wielokrotnego użytku, takich jak SodaStream, dzięki której
według szacunków możliwe będzie wyeliminowanie z obrotu 67 miliardów plastikowych
butelek jednorazowego użytku.
***
Co to
jest rPET (recycled PET)?
rPET (przetworzony politereftalan etylenu) to PET
(politereftalan etylenu) pochodzący w 100% z recyklingu, który jest popularnym,
wysokiej jakości plastikiem dostosowanym do kontaktu z żywnością i powszechnie
używanym do produkcji butelek i opakowań. PET jest materiałem opakowaniowym
powszechnie stosowanym w przemyśle spożywczym i kosmetycznym. Opakowania PET
stały się tak popularne, ponieważ są przezroczyste, termostabilne i wyjątkowo
trwałe. Ponadto są lekkie, dostępne cenowo, nie pękają, można je zamknąć
nakrętką, a przede wszystkim doskonale nadają się do ponownego przetworzenia,
lub inaczej – recyklingu.
Jak
powstaje rPET?
Zanim powstanie nowa butelka wykonana z rPET, należy
zebrać zużyte opakowania plastikowe. Ważne jest, aby butelki wykonane z PET
trafiały do odpowiednich, żółtych pojemników do selektywnej zbiórki. Po
zebraniu materiału przez podmiot zajmujący się zbiórką odpadów, materiał ten
poddawany jest segregacji, a następnie ściskany w prasach przemysłowych w duże
bale. Bale trafiają do maszyny, w której usuwane są inne frakcje. Plastiki są
segregowane według kolorów, a następnie zgniatane i rozdrabniane na mniejsze
kawałki – płatki. Ponieważ płatki zawierają elementy pochodzące z nakrętek i
etykiet, które są wykonane z innego rodzaju plastiku, należy je odseparować w
procesie kąpieli wodnej. Następnie następuje osuszenie płatków, podgrzanie do
wysokiej temperatury, a powstała masa poddawana jest ekstruzji w długie
elementy o okrągłym przekroju, które są następnie rozdrabniane w tzw. pelet.
Pelet jest przekształcany we włókno poliestrowe, z którego następnie można
wytworzyć wiele różnych produktów, w tym nowe opakowania. W ten sposób można
skutecznie zapewnić plastikowej butelce kolejny cykl życia.
Jaka
jest różnica pomiędzy PET a rPET?
Opakowania PET tworzone są z tzw. surowca pierwotnego,
czyli pozyskiwanego bezpośrednio z frakcji ropy naftowej w odpowiednim procesie
chemicznym. rPET różni się od plastiku pierwotnego tym, że pochodzi z PET,
który został wcześniej użyty jako opakowanie, przez co w produkcji nie wymaga
użycia nowej porcji ropy naftowej. Dzięki temu rPET cechuje się o wiele niższym
śladem węglowym.
O firmie PepsiCo
Konsumenci
w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy
PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze
sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów
oferowanych przez przedsiębiorstwa Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker
i Tropicana, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2019 roku ponad
67 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada
szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów oferowanych
pod wieloma markami, a każda z 23 najlepiej sprzedających się marek
generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów
amerykańskich.
W
swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją „Winning with Purpose”, która
wskazuje drogę do uzyskania statusu światowego lidera w obszarze wygodnych,
gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. „Winning with
Purpose” stanowi odzwierciedlenie aspiracji firmy, polegających na
zrównoważonym podejściu do realizacji zamierzeń rynkowych i uwzględnianiu
świadomie realizowanych celów we wszystkich aspektach naszej działalności.
Więcej
informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com
oraz na polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com.