Ewolucja i trendy w branży spożywczejW ciągu ostatnich 20 lat polski sektor spożywczy przeszedł znaczące przeobrażenia, a dzięki stałemu rozwojowi technicznemu, technologicznemu i organizacyjnemu, Polska jest ósmym eksporterem żywności spośród państw UE, a ponadto oferuje duży potencjał dla produkcji żywności ekologicznej. W 2019 r. wpływy z eksportu znacząco się zwiększyły o blisko 7 proc. do prawie 32 mld euro, wobec 29,7 mld euro w 2018r., jak podaje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Co daje taki rozpęd polskiej branży spożywczej i jakie zmiany może przynieść 2020 rok?Eksperckie raporty i analizy wskazują trendy, o których wielokrotnie
mówiono na kongresach, konferencjach i seminariach w poprzednim roku. Fachowcy
od handlu i marketingu skupiają się na szybkim dotarciu do konsumenta z coraz
bardziej oryginalnymi produktami pod hasłem „zdrowo, smacznie, tradycyjnie, w
opakowaniu ekologicznym, z krótkim składem na etykiecie”. Ale nie tylko jakość produktu jest ważna.
Ważny staje się sposób dotarcia i forma płatności - wygodne dla konsumenta - podkreśla
ekspert rynku, Andrzej Faliński z Forum Dialogu Gospodarczego i wskazuje na kilka czynników
zmieniających rynek, o których m.in. będziemy rozmawiać podczas WorldFood
Poland.
Gwałtowne przyspieszenie digitalizacji
Szacuje
się, że już ok 7% rynku detalicznego to różne formy e-commerce. Nastąpił gwałtowny
wzrost e-sprzedaży żywności, a spotęgowały to niedziele bez handlu i rozwój
oferty logistycznej. IT tworzy nową jakość uczestniczenia w rynku i poznawania
go poprzez uaktywnienie i stabilizację wirtualnego kanału sprzedaży i dostawy.
Procesowi digitalizacji działań służy narastająca intensywność konkurencji,
reorganizacji firm, procesy koncentracyjne w handlu i produkcji. IT rozwija się
na wszystkich typach powierzchni handlowych, stymulując strategie oparte o
automatyzację operacji handlowych.
Rozwój sprzedaży wielokanałowej
Na
tym gruncie wyrastają nieznane wcześniej modele handlu „sharingowego”,
subskrypcyjnego, kooperacyjnego. Najbardziej upowszechnia się proces hybrydyzacji handlu: firmy handlu off-linowego (fizycznego)
uruchamiają równoległy kanał internetowy i sklepy on-linowe poszukują terminali
sprzedaży fizycznej o funkcjach sklepowych i logistycznych. Zmienia to sposób
wykorzystania sklepów średniej wielkości czy małych oraz wymusza powstanie nowych
modeli sprzedaży i odbioru zakupionego towaru (rozwija się logistyka doręczeń i
odbioru zakupów).
Wiązanie oferty i motywacji zakupowej
z naturą i zdrowiem
Kreuje
się najbardziej widoczna motywacja zakupowa konsumentów, wiążąca zdrowotne
walory zakupów z różnorodnymi funkcjonalnościami żywności, opakowań, trybu
życia. Świadomość konsumencka sięga po prewencję zagrożeń i profilaktykę
zdrowotną. Jest to wiodący wątek przekazu marketingowego wielu kategorii i grup
produktów (żywnościowych i z żywnością związanych). Jego najwidoczniejszym
objawem jest wzrost segmentu produktów sklepów sygnowanych związkiem z naturą,
ekologią, zdrowiem (bio, organic czy eco).
Ekologia i odpowiedzialność społeczna jako elementy tożsamości i strategii firm handlowych
Firmy
wszystkich w zasadzie formatów handlowych podkreślają potrzebę troski o
środowisko naturalne, konieczność zapanowania nad zmianami klimatu,
pogorszeniem jakości życia, nowymi zjawiskami w zakresie epidemiologii chorób
cywilizacyjnych. Trend ten uwidocznia się w programach takich jak „zero waste”
i „zero plastic”, w nowym podejściu do opakowań itp. i będzie on kreował
strategie produkcyjne i sprzedażowe.
A co
na to HoReCa, nierozerwalnie związana z przemysłem spożywczym? Wartość rynku HoReCa w Polsce szacowana jest na
około 30 mld PLN i w ostatnich latach rośnie średnio o 5 – 6 % rocznie. Rosnąca gospodarka
i wynagrodzenia plus dodatkowe źródło dochodów, np. program „Rodzina
500 plus”, to główne powody solidnych wzrostów, jakie notuje rynek
gastronomiczny.
Choć branża nie powinna mieć powodów do
narzekania to zauważa, że tempo wzrostu wyhamowuje. Wpływ na lekkie
spowolnienie ma wysoka baza z poprzednich lat oraz rosnąca konkurencja.
Spowodowała ona, że firmy walczą ze sobą na ceny. Tłok w branży zmusza często
do balansowania na granicy opłacalności, a brak profesjonalnej kadry to kolejny
problem, który zauważa prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i
Cukierni Jarosław Uściński , właściciel restauracji i edukator kulinarny, od
kilku edycji WorldFood Poland szef Jury: Trendy - mamy dwa lekko skrajne. Jeden
to kucharze ceniący produkty sezonowe, wysoką jakość i możliwie niepowtarzalne
autorskie dania. Na drugim biegunie znak czasów czyli convenience food czy pół
produkty dedykowane cateringowi i szeroko pojętej gastronomii. Nie znaczy to że
jakość musi być zła, ale to wynik masowych oczekiwań konsumentów, wynik coraz
trudniejszego rynku dobrego pracownika, dobrego kucharza i dramatycznie
rosnących kosztów od wynagrodzeń pracowniczych po gigantyczne wzrosty cen
surowca. Dlatego wielu właścicieli kupuje kompromis jakości i ceny, wymagający
mniej "ogarniętych" zawodowo pracowników. Efekt - mniej czasu
pracy, mniej surowca na zapleczu, mniej wydanej energii i w efekcie mniejszy
procentowo zysk ale uzyskany znacznie mniejszymi kosztami pośrednimi. Prowadzić
to musi do obniżenia poziomu jakości. I kolejny problem - chcemy być obsłużeni możliwie dobrze.
Celowo nie używam słowa profesjonalnie, ale dobrze. Dziś zbliżamy się do rynku
pracy takiego jak USA czy kraje Europy Zachodniej. Proste sieciówki i miejsca
średniego poziomu bardzo często obsługiwane są przez ludzi którzy kompletnie
mają za nic jakość, sprawność, etykę, czystość czy profesjonalizm. Polska jest
jeszcze wzorem w porównaniu z Zachodem, ale system edukacji kompletnie
zapomniał o tych zawodach. Dlatego każdy widzący szansę dla siebie w tej branży
powinien szkolić się i edukować żeby godnie i sprawnie sprzedawać to czego
oczekuje od niego firma, pracodawca, a przede wszystkim klient. Może to dość radykalne, ale prawda jest dla
profesjonalistów najważniejsza, bo pozwala się w porę obudzić i zacząć dobrą
kontrrewolucję w sferze naszego świata Gastronomii, tej z której chcemy być
dumni i której ufają nasi Goście. Dlatego też zapraszam na WorldFood
Poland.
Targi WorldFood Poland
od siedmiu lat są platformą wymiany poglądów fachowców całej branży. Nie
zabraknie ich również w tym roku. Będziemy się dzielić wiedzą przy smakach i
zapachach z całego świata, będziemy kojarzyć najlepszych producentów żywności z
fachowcami od handlu i dystrybucji. Pokażemy także bogatą ofertę dla HoReCa,
produkty najwyższej jakości. Serdecznie zapraszamy w dniach 21-23 kwietnia do
Stolicy na największe wydarzenie biznesowe branży spożywczej.
Więcej informacji o
możliwościach uczestnictwa w wydarzeniu na stronie: www.worldfood.pl