Konferencja prasowa ZPP o podatku od napojów słodzonychZwiązek Przedsiębiorców i Pracodawców o podatku od napojów słodzonych: nie ma dowodów na skuteczność takich regulacji, celem jest wyłącznie uzyskanie środków do budżetuW dniu dzisiejszym odbyła się konferencja prasowa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów.
– Tytuł projektu jest mylący, bo sugeruje że wspiera on jakkolwiek prozdrowotne wybory konsumentów – twierdzi Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP – Tymczasem
oczywiste jest, że chodzi tylko o zebranie kilku dodatkowych miliardów
złotych wpływów do budżetu. Używanie w treści projektu słowa „opłata”
nie zmienia faktu, że zakłada on wprowadzenie do polskiego systemu
trzech nowych podatków, i to trzeba z całą mocą podkreślić. Podatki
powinny bowiem wchodzić w życie 1 stycznia, a więc w tym przypadku
najwcześniej 1 stycznia 2021 roku.
Przedstawiony przez Ministerstwo Zdrowia projekt ustawy przewiduje
wprowadzenie dodatkowych obciążeń na sprzedaż napojów zawierających
cukier lub inne substancje słodzące lub substancje aktywne, reklamę
suplementów diety oraz sprzedaż napojów alkoholowych w opakowaniach o
niewielkiej pojemności. Najwięcej kontrowersji budzi pierwsza z
propozycji. Eksperci wskazują, że analogiczne rozwiązania zastosowane w
innych państwach nie przyniosły oczekiwanego efektu w postaci poprawy
stanu zdrowia społeczeństwa, w tym w szczególności zredukowaniu odsetka
osób otyłych.– Podobne podatki wprowadzono w niektórych państwach
europejskich, takich jak Wielka Brytania, a także na przykład w
niektórych miastach w Stanach Zjednoczonych – mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności – Są
badania wskazujące na minimalne zmniejszenie spożycia opodatkowanych
produktów, jednak regulacje okazują się nieskuteczne w sensie ich wpływu
na zdrowie publiczne. W Wielkiej Brytanii spożycie cukru wzrosło, mimo
wprowadzenia daniny, nie ma też udowodnionego wpływu regulacji na
zmniejszenie skali otyłości.
Niezależnie od merytorycznej oceny zawartości projektu, wątpliwości
budzi również tryb jego procedowania. Przedsiębiorcy zwracają uwagę
m.in. na krótki czas konsultacji, a także zaskakującą treść projektu.
– Tekst projektu został opublikowany zaraz przed Bożym
Narodzeniem, mimo że jeszcze kilka tygodni wcześniej zapowiedziano
wprowadzenie podatku cukrowego na 2022 rok – podkreśla Jakub Bińkowski, dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji ZPP – Na
konsultacje przeznaczono tylko 21 dni, obejmujących tradycyjnie
urlopowy okres świąteczny i noworoczny. Zakres regulacji również różni
się znacznie od tego, który był komunikowany jeszcze na początku
grudnia. Ostatecznie, wydaje się że projekt zawiera przepisy techniczne
podlegające obowiązkowi notyfikacji. Przedsiębiorcy mają pełne prawo
czuć się zaskoczeni tak gwałtownym działaniem ustawodawcy.
Podsumowanie konferencji prasowej dostępne jest na stronie ZPP: https://zpp.net.pl/zpp-o-podatku-od-napojow-slodzonych-nie-ma-dowodow-na-skutecznosc-takich-regulacji-celem-jest-wylacznie-uzyskanie-srodkow-do-budzetu/?fbclid=IwAR3m_tatBNlw2CBsMIso-YxpIGuNzv7o7ifS_5YE7uUFOz9N3b5ml4HgMMY
pełna lista aktualności
|