Antyzdrowotny podatek uderzy w finanse PolakówW przeddzień Świąt Bożego Narodzenia – 20 grudnia ub. r. – Ministerstwo Zdrowia przekazało do konsultacji społecznych projekt ustawy dotyczący tzw. „podatku cukrowego”, który może podnieść ceny napojów w Polsce nawet o 40%. Argumentując nowy podatek troską o zdrowie Polaków, resort przekazał kontrowersyjny projekt, który wywołał dyskusję nie tylko wokół licznych zapisów, które branża uznała za antyzdrowotne i antygospodarcze, ale również trybu procedowania regulacji.Warszawa, 13 stycznia 2020
r.
INFORMACJA PRASOWA
Antyzdrowotny podatek
uderzy w finanse Polaków
W przeddzień Świąt Bożego Narodzenia – 20 grudnia ub. r. –
Ministerstwo Zdrowia przekazało do konsultacji społecznych projekt ustawy dotyczący
tzw. „podatku cukrowego”, który może podnieść ceny napojów w Polsce nawet o 40%.
Argumentując nowy podatek troską o zdrowie Polaków, resort przekazał
kontrowersyjny projekt, który wywołał dyskusję nie tylko wokół licznych zapisów,
które branża uznała za antyzdrowotne i antygospodarcze, ale również trybu
procedowania regulacji.
ZAPŁACIMY WSZYSCY Do krytycznych
głosów wokół projektu dołączyła Polska Federacja Producentów Żywności
merytorycznie argumentując swoje wątpliwości. Jak mówi Wiceprezes PFPZ ZP –
Andrzej Gantner: - „Za nowy podatek
zapłacimy wszyscy. Uderzy on w przedstawicieli całego łańcucha dostaw. Nie
tylko w producentów, ale również rolników oraz przede wszystkim w mniej zamożne
grupy konsumentów. Licząc siła nabywczą polski konsument zapłaci 3 krotnie
wyższy podatek niż np. konsument francuski”
WĄTPLIWOŚCI FORMALNE Od
razu rodzi się zasadnicze pytanie dot.
właściciela projektu, którym wbrew przepisom i przyjętej praktyce jest
Ministerstwo Zdrowia, a nie – jak być powinno zgodnie z art. 8 ust. 2 o
działach administracji rządowej – minister właściwy ds. finansów publicznych. Mimo,
że ministerstwo używa nazwy opłata, opinie prawne są jednoznaczne – jest to
nowy podatek.
Kolejną
wątpliwością jest krótkie vacatio legis:
„Zamiar wprowadzenia podatku od 1
kwietnia 2020 r. nie daje przedsiębiorcom w zasadzie żadnych szans na
przygotowanie się do nowego obciążenia fiskalnego. To jaskrawe zaprzeczenie
Konstytucji dla Biznesu promowanej przez obecny Rząd.” – podkreśla Andrzej
Gantner.
Eksperci
PFPŻ ZP zwracają również uwagę na liczne braki formalne takie jak brak
notyfikacji czy niepełna ocena skutków regulacji. Całkowicie brak oceny nowego
podatku na przedsiębiorców, rolników i konsumentów. Wątpliwości budzą także wewnętrzne sprzeczności czy zasadnicze
wątpliwości związane ze skutecznością rozwiązań fiskalnych we wspieraniu
prozdrowotnych wyborów konsumentów.
CZY NA PEWNO CHODZI O ZDROWIE? Wzrost cen, który uderzy bezpośrednio w konsumentów, jest
nieuchronnym następstwem nowelizacji. Konsumenci będą nabywać produkty tańsze, gorsze jakościowo
i często bardziej kaloryczne. Jest to tzw. efekt substytucji, którego
doświadczyły kraje, które podatek cukrowy wprowadziły.
Podatek
od zawartości cukru okazał się nieskuteczny w zakresie kształtowania nawyków
żywieniowych w większości państw, które go procedowały. Co prawda, rządy tych
państw osiągnęły efekt fiskalny, natomiast zabrakło efektu zdrowotnego.
Podobnych następstw należy spodziewać się w Polsce.
Aktualna
wiedza naukowa, dostępne badania oraz raporty ekspertów jasno wskazują, że tego
rodzaju regulacja nie doprowadzi do poprawy
zdrowia Polaków. Światowa
Organizacja Zdrowia, stwierdziła, że nie ma wystarczających dowodów na uznanie
tego typu podatków za skuteczne w kontekście poprawy stanu zdrowia obywateli.
STRATY DLA GOSPODARKI Spełniając
fiskalne cele prowadzonej polityki, w opinii PFPŻ, rząd pogorszy sytuacje
gospodarczą m.in. poprzez negatywny
wpływ na rynek pracy, strukturę przedsiębiorstw przetwórczych i handlu oraz
stan finansów poszczególnych gospodarstw domowych. Uderzy przede wszystkim w
małe i średnie polskie przedsiębiorstwa, które stanowią prawie 70% rynku
napojów. Polacy zaczną masowo kupować napoje w Niemczech, Czechach i Słowacji gdzie
nie ma takich podatków. To uderzy w polski tradycyjny handel detaliczny.
Zdaniem PFPŻ ZP obecny stan proponowanej regulacji znacząco
rozmija się z jakimkolwiek celem prozdrowotnym i wymaga rzetelnej odpowiedzi
przez Ministerstwo Zdrowia na wszystkie zgłoszone przez stronę społeczna i
samorząd gospodarczy zastrzeżenia i postulaty.
Pełne
stanowisko PFPŻ ZP znajdą Państwo pod linkiem: LINK
Kontakt: Andrzej Gantner – dyrektor generalny PFPŻ ZP biuro@pfpz.pl +48
22 830 70 55
pełna lista aktualności
|