|
AKTUALNOŚCI |
Ponad 70% konsumentów negatywnie ocenia wzrost cen żywności w PolsceWyniki najnowszego Ogólnopolskiego badania sondażowego Omnibus zrealizowanego na zlecenie PFPŻ ZP przez firmę badawczą IPSOS dot. cen żywności w Polsce.Według
najnowszego Ogólnopolskiego
badania sondażowe Omnibus zrealizowanego na zlecenie Polskiej Federacji
Producentów Żywności Związku Pracodawców przez firmę badawczą IPSOS na
reprezentatywnej próbie ludności Polski powyżej piętnastego roku życia:
- Ponad 70% Polaków negatywnie ocenia wzrost cen żywności,
jaki miał miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
- Większość Polaków (72,9%) jest przeciwna tzw. podatkowi
cukrowemu oraz innym nowym podatkom
mogącym wpłynąć na wzrost cen żywności.
- Aż 77% osób o niższym statusie materialnym deklaruje, że w
przypadku podwyższenia ceny żywności będzie szukała tańszych zamienników, nawet
jeżeli będą one gorsze jakościowo.
Podsumowanie badania:
1. Ponad 70% konsumentów negatywnie
ocenia wzrost cen żywności w Polsce
71,6%
konsumentów potwierdza, że wzrost cen żywności w ciągu ostatnich 12 miesięcy
miał negatywny wpływ na ich budżet domowy:
- częściej tendencję
taką obserwowały kobiety (75,9%) co można tłumaczyć faktem, że to one są
częściej odpowiedzialne za zakupy spożywcze w gospodarstwach domowych;
- w szczególności częstsze
deklaracje dotyczące negatywnego wpływu wzrostu cen na ich budżety domowe składali
konsumenci o niższym poziomie wykształcenia (podstawowe i zawodowe -
odpowiednio 74,6% i 74,3%), a także konsumenci o najniższych
dochodach na osobę (w przedziale dochodów do 1000 zł/os było to aż 96%);
- przy uwzględnieniu
sytuacji zawodowej, najczęściej deklaracje o odczuwaniu negatywnych
skutków wzrostu cen składali bezrobotni (91,3%), renciści (80,3%) oraz
osoby zajmujące się domem (74,3%);
- częściej negatywne
skutki wzrostu cen dostrzegali również ludzie mieszkający w jedno-
lub dwuosobowych gospodarstwach domowych (odpowiednio 74,3% i 73,2%).
2.
Zdecydowana większość konsumentów jest przeciwna wprowadzaniu podatków, które
spowodowałyby wzrost cen żywności
78,1%
konsumentów jest przeciwna wprowadzeniu podatków, które spowodowałyby
podwyższenie cen żywności:
- w szczególności
propozycjom takim są przeciwni konsumenci ze średnim i wyższym
wykształceniem (odpowiednio 80,1% oraz 79,1%);
- wprowadzeniu
podatków są częściej przeciwne osoby w młodszych grupach wiekowych (15-19
lat – 88,1%, 20-24 lata – 85,9%);
- częściej przeciwni
dodatkowym podatkom są konsumenci mieszkający na wsi (81%) oraz w dużych
miastach (powyżej 200 tys. mieszkańców) – 82,3%;
- biorąc pod uwagę
aktywność zawodową, to najczęściej przeciwni wprowadzaniu dodatkowych
podatków byli konsumenci prowadzący gospodarstwo domowe (80,8%);
- propozycje
wprowadzenia dodatkowych podatków najczęściej wzbudzały sprzeciw wśród
osób zamieszkujących w gospodarstwach domowych trzy- i czteroosobowych
(odpowiednio 81% i 84,2%).
3.
Ponad 70% konsumentów jest przeciwna wprowadzeniu tzw. podatku od cukru.
72,9%
konsumentów jest przeciwna wprowadzeniu podatku od cukru dla takich produktów
jak napoje słodzone, słodycze czy wyroby cukiernicze:
- najczęściej
sprzeciw wobec takiego rozwiązania deklarowały osoby pracujące (74,9%)
oraz bezrobotni (83,4%);
- zdecydowanie
częściej tego typu propozycje wzbudzały sprzeciw wśród mężczyzn (76,7%);
- po uwzględnieniu
wieku respondentów, to najczęściej przeciwni tego typu rozwiązaniom byli
ludzie młodzi (20-24 lata – 82,9%, 15-19 lat – 74,4%) oraz w osoby w
średnim wieku (30-39 lat – 74%, 40-49 lat – 75,1%);
- częściej przeciwni
podatkom od cukru są konsumenci mieszkający na wsi (76,7%) oraz w dużych
miastach (powyżej 200 tys. mieszkańców) – 74%;
- czynnikiem
różnicującym odpowiedzi respondentów była również wysokość dochodów –
osoby o dochodach z przedziału 1500-2500 zł/os oraz konsumenci najniższych
dochodach (poniżej 1000 zł) odpowiednio w 74,2% oraz w 73,6% deklarowały
sprzeciw wobec takiej propozycji;
4.
Ponad połowa konsumentów będzie szukała tańszych zamienników ale gorszych
zamienników w przypadku wzrostu cen.
55,4%
konsumentów stwierdziło, że wzrost cen skłoniłby ich do poszukiwania tańszych,
ale gorszych zamienników produktów. Powyższe tendencje znacząco zależą od
czynników socjo-demograficznych, i tak:
- w kontekście
wykształcenia uwagę zwraca fakt, że aż 67,6% konsumentów
z wykształceniem podstawowym oraz 62,5% konsumentów z wykształceniem
zawodowym deklaruje, że w przypadku wzrostu cen żywności będą poszukiwać
tańszych zamienników;
- istnieje również
silna korelacja z wysokością zarobków respondentów. I tak osoby o niższych
dochodach znacznie częściej deklarują poszukiwanie tańszych zamienników –
przykładowo, dla osób o najniższych dochodach (do 1000 zł/os) było to aż
77%, dla osób o dochodach pomiędzy 1001 a 1500 zł/os – 63,6%;
- po uwzględnieniu
aktywności zawodowej, deklaracje szukania tańszych zamienników składali
najczęściej bezrobotni (79,7%), emeryci (60,4%), renciści (59,8) oraz
osoby zajmujące się domem (58%).
- częściej również
tańszych zamienników szukać będą osoby z małych gospodarstw domowych
(jedno- i dwuosobowych – odpowiednio 59,2% oraz 58,8%);
- po uwzględnieniu
miejsca zamieszkania, to nawet 67% konsumentów deklaruje poszukiwanie
tańszych, gorszej jakości zamienników (miasto pomiędzy 50 a 200 tys.
mieszkańców); mieszkańcy dużych miast (powyżej 200 tys. mieszkańców)
deklarują tendencję odwrotną (poszukiwanie zamienników deklaruje jedynie
46,4%, co oznacza że wzrost ceny nie wpłynie w aż takim stopniu na
zwyczaje zakupowe tych respondentów);
- ze względu na
wiek, najczęściej deklarację dotyczącą tego, że konsumenci nie będą
poszukiwać zamienników składali respondenci w wieku 20-24 lata (57%)
oraz 40-49 lat (50,2%).
Kontakt:
Andrzej Gantner
tel. +48 228307055
mail: biuro@pfpz.pl
pełna lista aktualności
|
|
|
|