Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Handel detaliczny, a recesja
Pomimo globalnego kryzysu, największe sieci handlowe zwiększyły sprzedaż o 5,5 proc. - wynika z najnowszego raportu Global Powers of Retailing 2010 przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte

Wzrost sprzedaży to wynik agresywnej polityki promocyjno-sprzedażowej polegającej głównie na znaczącym zwiększeniu  ilości promocji cenowych. W efekcie spadły ich zyski. Rentowność 250 największych firm świata z branży detalicznej spadła z 3,7 proc. w 2007 r. do 2,4 proc. w 2008 r. Najwięcej straciły europejskie sieci handlowe. Ich rentowność spadła z 4,1 proc. w 2007 r. do 2,7 proc. w 2008 r. Amerykańskich zaś - z 3,6 proc. do 2,4 proc. Jedynie w Afryce i na Bliskim Wschodzie odnotowano wzrost rentowności.
"Globalna recesja zmieniła zwyczaje konsumentów" - piszą analitycy Deloitte. - Zakupy robią bardziej uważnie, do koszyka wkładają więcej tańszych tzw. marek własnych produkowanych pod nazwą i na zlecenie sieci, mniej chętnie jedzą poza domem.
Nic dziwnego, że sklepy odnotowały największą sprzedaż w sektorze FMCG: żywność, chemię domową itd.
Kryzys mocno zaś uderzył w dobra luksusowe - zarówno odzież, jak i droższą żywność.
Rośnie znaczenie sprzedaży przez internet. Ten kanał dystrybucji stanowił średnio 6,6 proc. całkowitych przychodów ze sprzedaży stu największych firm w światowej branży detalicznej.
Ranking największych światowych firm detalicznych nie uległ zmianie. Według analityków Deloitte, detaliści będą poszerzać pokrycie geograficzne swoich sieci, inwestując nie tylko w lokalizacje w dużych miastach, ale również w średnich i mniejszych miejscowościach. Jest to związane ze względnym nasyceniem rynku dużych miast i ograniczoną pulą nowych lokalizacji pod budowę punktów sprzedaży. Klienci także oczekują sklepów w pobliżu miejsc zamieszkania. Już w 2008 r. największy wzrost podaży powierzchni handlowych zanotowano w średnich miastach - ponad 230 tys. m kw. - co stanowi 36 proc. całkowitej wybudowanej w ówczesnym roku powierzchni handlowej.

(źródło: Deloitte, Gazeta Wyborcza, gazeta.pl)


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Komentarze

Dodaj komentarz


Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij