Nieuczciwe praktyki handlowe w relacjach między przedsiębiorstwami w łańcuchu dostaw żywnościParlament Europejski przyjął w dniu 12 marca 2019 r. Rezolucję w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorstwami w łańcuchu dostaw żywności.W dniu 12
marca 2019 r. Parlament Europejski przyjął w I czytaniu tekst dyrektywy PE i
Rady (UE) 2019/… w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między
przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.
Nowy tekst Dyrektywy w znacznym stopniu odbiega od pierwotnej wersji, gdyż zmianie
uległ zakres podmiotowy i przedmiotowy Dyrektywy przez zastosowanie tzw. dynamicznego podejścia uzależnionego od obrotów.
Poprzedni
zapis art. 1:
1. Niniejsza
dyrektywa ustanawia minimalny wykaz zakazanych nieuczciwych praktyk handlowych
między nabywcami i dostawcami w łańcuchu dostaw żywności
i określa minimalne zasady dotyczące ich egzekwowania oraz ustalenia
dotyczące koordynacji między organami egzekwowania prawa.
2. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do niektórych nieuczciwych praktyk
handlowych, które występują w związku ze sprzedażą produktów spożywczych przez
dostawcę będącego małym i średnim przedsiębiorstwem na rzecz nabywcy,
który nie jest małym ani średnim przedsiębiorstwem.”
Obecne brzmienie art. 1:
1. W celu zwalczania praktyk, które rażąco odbiegają od dobrych
obyczajów w działalności gospodarczej, stoją w sprzeczności z zasadą dobrej
wiary i uczciwego obrotu i są jednostronnie narzucane przez jednego partnera
handlowego drugiemu, niniejsza dyrektywa ustanawia minimalny wykaz zakazanych
nieuczciwych praktyk handlowych w stosunkach między nabywcami a dostawcami w
łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz określa minimalne zasady
dotyczące egzekwowania tych zakazów, a także ustalenia dotyczące koordynacji
między organami egzekwowania prawa.
2.
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do niektórych nieuczciwych praktyk
handlowych, które występują w związku ze sprzedażą produktów rolnych i
spożywczych przez:
a)
dostawców, których roczny obrót nie przekracza 2 000 000 EUR, nabywcom, których
roczny obrót wynosi ponad 2 000 000 EUR;
b)
dostawców, których roczny obrót wynosi ponad 2 000 000 EUR lecz nie przekracza
10 000 000 EUR, nabywcom, których roczny obrót wynosi ponad 10 000 000 EUR;
c)
dostawców, których roczny obrót wynosi ponad 10 000 000 EUR lecz nie przekracza
50 000 000 EUR, nabywcom, których roczny obrót wynosi ponad 50 000 000 EUR;
d)
dostawcom, których roczny obrót wynosi ponad 50 000 000 EUR lecz nie przekracza
150 000 000 EUR, nabywcom, których roczny obrót wynosi ponad 150 000 000 EUR;
e)
dostawców, których roczny obrót wynosi ponad 150 000 000 EUR lecz nie
przekracza 350 000 000 EUR, nabywcom, których roczny obrót wynosi ponad 350 000
000 EUR.
Wysokość
rocznego obrotu dostawców i nabywców, o których mowa w lit. a)-e) akapitu
pierwszego, określa się zgodnie z odpowiednimi częściami załącznika do
zalecenia Komisji 2003/361/WE1, a w szczególności jego art. 3, 4 i 6, w tym
definicjami „przedsiębiorstwa samodzielnego”, „przedsiębiorstwa partnerskiego”
i „przedsiębiorstwa powiązanego”, a także innych kwestii dotyczących rocznego
obrotu.
W
drodze odstępstwa od akapitu pierwszego, niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do
sprzedaży produktów rolnych i spożywczych przez dostawców, których roczny obrót
nie przekracza 350 000 000 EUR wszystkim nabywcom, którzy są organami
publicznymi. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do transakcji sprzedaży, w
których dostawca lub nabywca, lub jeden i drugi, mają siedzibę lub miejsce
zamieszkania w Unii.
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie także do usług, o
ile są one wyraźnie wymienione w art. 3, świadczonych dostawcy przez nabywcę.
Nie ma ona zastosowania do umów między dostawcami a
konsumentami.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie przejrzystości na rynkach produktów rolnych i spożywczych
Parlament Europejski, Rada i Komisja podkreślają, że przejrzystość na rynkach produktów rolnych i spożywczych jest kluczowym elementem dobrze działającego łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych, pozwalającym podmiotom gospodarczym i organom publicznym dokonywać bardziej świadomych wyborów i ułatwiającym podmiotom zrozumienie rozwoju sytuacji na rynku. Komisję zachęca się do kontynuowania prac mających na celu poprawę przejrzystości na rynkach na szczeblu UE. Może to obejmować intensyfikację prac nad unijnymi centrami monitorowania rynków i lepsze gromadzenie danych statystycznych niezbędnych do analizowania mechanizmów kształtowania cen w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.