Relacja z konferencji PFPŻ ZP pt.: „Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich dotyczących żywności”Dorota Karczewska, Wiceprezes UOKiK otworzyła konferencję pt.: „Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich dotyczących żywności” zorganizowaną w dniu 17 stycznia 2019 r. przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców (PFPŻ ZP) pod Honorowym Patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).Konferencja odbyła się w Centrum Konferencyjnym
UOKiK. Wydarzenie miało na celu przedstawienie możliwości polubownego
rozwiązywania sporów konsumenckich oraz zainaugurowanie Centrum Polubownego
Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności przy PFPŻ ZP.
W trakcie konferencji rolę i zadania polubownego
rozwiazywania sporów z perspektywy UOKiK przedstawili Izabela Szewczyk-Krzyżanowska, Dyrektor
Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKiK oraz Dariusz
Łomowski, Zastępca Dyrektora Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK. Podczas
wystąpienia Prelegenci podkreślili zalety polubownego rozwiązywania sporów
konsumenckich, w tym krótszy czas trwania spraw i niższy koszt postępowania. W trakcie
prezentacji została także wyjaśniona rola Prezesa UOKiK w systemie ADR, jak
również zasady postępowania rejestrowego podmiotu uprawnionego do pozasądowego
rozwiązywania sporów oraz obowiązki podmiotów ADR. Przedstawiono również pozytywne
aspekty korzystania przez przedsiębiorców z systemu polubownego rozwiązywania
sporów.
Andrzej Gantner, Wiceprezes PFPŻ ZP, przybliżył obecnym
motywy, którymi kierowała się PFPŻ ZP podejmując działania mające na celu
powołanie do życia ADR-u żywnościowego. Podczas swojego wystąpienia zaznaczył,
iż Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. Żywności (CPRSŻ) nie jest
dedykowane wyłącznie członkom Federacji i pozostaje otwarte dla wszystkich
zainteresowanych przedsiębiorców. Podkreślił również korzyści polubownego rozwiązywania sporów, w tym dotyczące podniesienia wiarygodności firmy, jego skuteczności,
dobrowolności i dostępności, bowiem całe postępowanie może być przeprowadzone
elektronicznie.
Mecenas Magdalena Osińska, Przewodnicząca CPRSŻ oraz
Dyrektor Działu Prawnego PFPŻ ZP omówiła zasady działania Centrum, w tym procedurę
składania wniosku o poddanie sporu pod rozstrzygniecie Centrum, rodzaje spraw
rozpatrywanych przez Centrum i zakres rozstrzygnięć. Przedstawiła także wszystkie
etapy postępowania oraz rolę przewodniczącego Centrum i jego mediatorów, koncyliatorów.
Wskazała przy tym podstawowe zasady korzystania przez przedsiębiorców z CPRSŻ oraz
przesłanki do odmowy rozpatrzenia sporu. Po prezentacji odbyła się dyskusja, a
zadawane pytania wskazywały na duże zainteresowania działalnością Centrum.
Należy podkreślić, iż Centrum Polubownego
Rozwiazywania Sporów dot. Żywności zostało utworzone w celu szybkiego, niezależnego
i bezstronnego pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich dotyczących
żywności. Centrum zajmuje się sporami dotyczącymi jakości handlowej produktów
spożywczych, wynikającymi z organizowanych konkursów i loterii promocyjnych
oraz szeroko rozumianej komunikacji z konsumentem związanych z żywnością.
Zasady prowadzenia postępowania określa regulamin
Centrum, przy czym sposoby rozwiązania sporów są niewiążące dla stron
postępowania, które mogą się z niego wycofać na każdym jego etapie.
Procedury są zgodne z wymaganiami ustawy o pozasądowym
rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Gwarantują zarówno przedsiębiorcy, jak i
konsumentowi szybszy i znacznie mniej uciążliwy sposób postępowania niż
prowadzony przed sądem powszechnym. Zasadą pozostaje, iż wynik postępowania
jest przedstawiany w terminie 90 dni od dnia doręczenia wniosku. W osiągnięciu
porozumienia pomagają niezależni i bezstronni mediatorzy lub kocyliatorzy.
Osoby prowadzące postępowanie w CPRSŻ posiadają
wysokie kwalifikacje i doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumenckich oraz
doskonałą znajomość prawa żywnościowego. Ponadto Centrum umożliwia skorzystanie
z opinii ekspertów np. technologów żywności.
Następnie odbył się panel dyskusyjny pt. „Praktyczne
aspekty pozasądowego rozpatrywania sporów”, w którym udział wzięli: prof. INP
PAN dr hab. Paweł Podrecki - adwokat, mediator Centrum Polubownego, dr
Aleksandra Kunkiel-Kryńska - radca prawny, mediator Centrum Polubownego, Olesia
Frączek - adwokat, mediator Centrum Polubownego, Leszek Mironiuk - Naczelnik
Wydziału Prawno-Organizacyjnego, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w
Białymstoku. Uczestnicy panelu podzielili się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami
w polubownym rozwiązywaniu sporów oraz wyjaśnili czym jest mediacja, a czym koncyliacja
w rozumieniu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Podniesiono
również kwestie zaufania do propozycji rozstrzygania sporów przez Centrum oraz podkreślono
elastyczność i powszechność tego systemu.
Po dyskusji i serii dodatkowych
pytań nastąpiło podsumowanie konferencji przez Dorotę Karczewską, Wiceprezesa
UOKiK, która niezwykle pozytywnie oceniła powołanie Centrum Polubownego i
wskazała na potrzebę tworzenia kolejnych podmiotów ADR obejmujących inne
branże.
Na tym zakończono konferencję.
Galeria zdjęć: | Dorota Karczewska, Wiceprezes UOKiK |
| | Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ ZP |
| | Prelegenci Konferencji |
| | Uczestnicy Konferencji |
| | Uczestnicy Konferencji |
|
| Uczestnicy Konferencji |
| | | | |
pełna lista aktualności
|