SPORY O ŻYWNOŚĆ - NOWE ROZWIĄZANIA• Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów.
• Już działa pierwsze w Polsce i jedyne w Europie dedykowane wyłącznie żywności Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów.
• Masz problem z reklamacją zakupionych produktów – sprawdź: cprsz.pl.Produkty żywnościowe to najczęściej kupowane dobra
konsumpcyjne. Na żywność polska rodzina wydaje ok. 24 proc. budżetu domowego1.
Średnio co roku zjadamy ok. 1 tonę produktów2, czyli ok. 3 kg pożywienia
dziennie. Na tak dużym rynku zdarzają się sytuacje, w których kupiony produkt
żywnościowy nie spełnia oczekiwań konsumenta. Wsparciem w rozwiązywaniu sporów
powstałych wokół reklamacji artykułów spożywczych jest Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności (CPRSŻ). To pierwszy w Polsce i jedyny w Europie
podmiot uprawniony, który specjalizuje się wyłącznie w rozwiązywaniu sporów dot.
żywności. CPRSŻ powstało przy Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku
Pracodawców.
- Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu
pewnie zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli
Inspekcji Handlowej. W 2017 r. skontrolowaliśmy 125 tys. partii produktów spożywczych. Z tego zakwestionowaliśmy 23
proc., głównie: nieprawidłowe oznakowanie - brak ważnych dla konsumenta
informacji, np. o składzie czy pochodzeniu produktu. Dzięki centrum spory
dotyczące zakupu żywności mają szanse na szybkie i sprawne zakończenie zarówno
dla konsumentów, jak i przedsiębiorców - tłumaczy Marek Niechciał, Prezes Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Sytuacja konfliktowa może dotyczyć: jakości handlowej,
przekazywanych informacji lub oznakowania produktów spożywczych. Polubownie
będzie można również rozwiązać problem dotyczący konkursów i loterii
promocyjnych w sytuacji, gdy wcześniejsza próba bezpośredniego rozwiązania
sporu zawiodła.
- Powstanie
Centrum, to wyraz odpowiedzialności społecznej producentów żywności. Mam
nadzieję, że większość producentów wskaże Centrum jako alternatywny dla
postępowań sądowych sposób rozwiązywania sporów – stwierdził wiceprezes PFPŻ ZP
Andrzej Gantner.
Zasady prowadzenia postępowania przez CPRSŻ są
odformalizowane, tak aby maksymalnie ułatwić konsumentom korzystanie z tego
rozwiązania. Cały spór może zostać rozwiązany przy użyciu platformy
internetowej, przez którą można złożyć wniosek i przedstawić swoje racje.
Strony sporu po zarejestrowaniu sprawy otrzymują kod, który umożliwia im
komunikację elektroniczną, w tym dostęp do przekazanych dokumentów. Bez
wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, konsument może szybko dojść do
porozumienia z przedsiębiorcą.
- Cieszymy się, że powstał wyspecjalizowany
podmiot, który zajmie się polubownym rozwiązywaniem sporów o żywność. Artykuły
spożywcze są stosunkowo tanie, więc klient przeważnie nie ma motywacji, żeby
dochodzić swoich racji na drodze sądowej. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są
postępowania mediacyjne. Zachęcamy konsumentów i przedsiębiorców, aby z nich
korzystali. UOKiK będzie się przyglądał działalności Centrum. Zachęcamy też
przedsiębiorców z innych branż do rozwijania tego typu projektów – mówi
Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zespół
Centrum stanowią profesjonaliści: prawnicy, adwokaci i radcowie prawni
posiadający doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumenckich oraz doskonałą
znajomość prawa żywnościowego. CPRSŻ zapewnia przy tym niezależność i
bezstronność osób prowadzących postępowanie. W sprawach wymagających
specjalistycznej wiedzy z zakresu jakości produktów, technologii żywności lub
reklamy Centrum umożliwia skorzystanie z opinii eksperta.
- Samo rozstrzygnięcie sporu przez
CPRSŻ nie jest wiążące, a strony mogą wycofać się z postępowania na każdym jego
etapie. Zatem w przypadku gdy konsument lub przedsiębiorca uzna, że sprawę
należy skierować na drogę postępowania sądowego ma do tego prawo, bowiem
terminy przedawnienia nie biegną do czasu zakończenia sporu – wyjaśnia przewodnicząca CPRSŻ
mecenas Magdalena Osińska.
CPRSŻ
zostało wpisane do rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania
w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzonego przez
Prezesa UOKiK pod numerem 10. Znajduje się także w wykazie podmiotów ADR (ang.
Alternative Dispute Resolution – polubowne rozwiązywanie sporów) Komisji
Europejskiej i zostało zarejestrowane na platformie
ODR prowadzonej przez KE. Oznacza
to, że może pośredniczyć zarówno w rozwiązywaniu sporów krajowych, jak i
transgranicznych w UE.
Szczegółowe
zasady działania Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności
znajdziesz pod adresem: www.cprsz.pl. Kontakt do Centrum: tel. +48 22
830 70 55, tel. mob. +48 532 465 184, e-mail: centrum@cprsz.pl.
1 Na podstawie danych GUS z 2017 r.
2 Dane Polskiej Federacji Producentów
Żywności
Dodatkowe
informacje:
Małgorzata Cieloch – UOKiK, mail:
malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl tel. 603 124 154
Andrzej Gantner – PFPŻ ZP,
mail: biuro@pfpz.pl, tel.
22 830 70 55
pełna lista aktualności
|