Produkty mleczne jako żywność funkcjonalnaRynek produktów mlecznych w Polsce jest już dojrzały – po latach dynamicznego wzrostu wolumeny sprzedażowe ustabilizowały się, jednak rośnie wartość sprzedaży, którą napędzają nowe trendy konsumenckie. Wysokie zapotrzebowanie na tego typu produkty pozwoliło wykształcić się na polskim rynku liderom w zakresie produkcji i dystrybucji nabiału.Rynek nabiału jest bardzo perspektywiczny. W
Polsce można zauważyć duże zainteresowanie zarówno produktami krajowymi, jak i
importowanymi. Prognozy agencji badawczej Euromonitor zakładają jego
średnioroczny wzrost wartości na
poziomie 1,5 proc. w kolejnych
latach, aż do 2021 roku.
Produkty z
kategorii nabiału, to elementy codziennej diety, niezwykle lubiane, popularne i
co najważniejsze – zdrowe. Rynek produktów mlecznych wzrósł w skali roku o 6% w
przypadku całej kategorii, a jeśli chodzi o produkty skierowane do dzieci – o
4%. Sery twarde cieszą się niesłabnącym powodzeniem u najmłodszych, a dodatkowo
mają korzystny wpływ na prawidłowy wzrost organizmu oraz wzmocnienie kości i
zębów. Są one produktami, które trafiają do każdej grupy konsumenckiej.
Nabiał, oprócz tego, że jest smaczny, jest
niezwykle ważny w codziennej diecie każdego człowieka. Dzięki dużej zawartości wapnia mleko jest
doskonałym, naturalnym, czyli łatwo przyswajalnym źródłem tego pierwiastka,
który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Zawiera łatwo
przyswajalne przez organizm białko, tłuszcze, sole mineralne (fosfor, siarka,
magnez, chlor, jod) oraz witaminy takie, jak: A, B2, B12, D – dlatego odgrywa
tak istotną rolę w piramidzie zdrowego odżywiania. Niejednokrotnie udowodniono
korzystny wpływ mleka i przetworów na zdrowie i kondycję ludzi, dlatego uznano
je za żywność funkcjonalną.
„Dużą szansą dla branży mleczarskiej są nowe
trendy handlowe i poszukiwanie przez konsumentów wysokiej jakości produktów m.
in. bez GMO czy ekologicznych, dopasowanych do potrzeb nawet najbardziej
wymagających np. wegetarian, sportowców, czy po prostu osób otwartych na nowe
smaki i poszukujących specjalnych funkcji produktów np. wspomaganie odporności
czy witalności. Jest to
perspektywiczna kategoria produktów. Dlatego zachęcamy przedstawicieli branży
do rozmów B2B z zagranicznymi i krajowymi kupcami, którzy na targach szukają
nowej oferty dla konsumentów”- stwierdza Agnieszka
Szpaderska dyrektor WorldFood Poland.
Sery,
kefiry, jogurty, masło, desery mleczne – wszystkie z tych produktów można
zaliczyć do kategorii nabiału, który wg danych GUS za 2017 rok notuje wzrosty
cen na poziomie 5,9%, gdy żywność ogółem zdrożała o 4,6%. Podczas, gdy cena
nabiału winduje w górę nie spada popyt na tego typu produkty, które stanowią
ważny sektor w całym rynku spożywczym. Na polskim stole średnio 5 razy w
tygodniu goszczą serki białe i twarogi, serki śmietanowe do rozsmarowania na
pieczywie, oraz serki wiejskie.
Produkty
bez laktozy coraz bardziej znaczące
Jednym z ważniejszych obecnie trendów żywieniowych
jest spożywanie produktów mlecznych pozbawionych laktozy, a rynek tych
produktów cały czas rośnie.
Fermentowane napoje mleczne, czyli jogurty,
kefiry, zsiadłe mleko i maślanka, to smaczna alternatywa dla mleka oraz
doskonała propozycja dla osób cierpiących na nietolerancję laktozy, czyli cukru
mlecznego.
Szacuje się, że w niedalekiej przyszłości udział
produktów bezlaktozowych może sięgnąć nawet 10 % całego rynku mleczarskiego.
Rynek kefirów wart jest ponad 2 mld 286 mln złotych i w przeciągu
roku wzrósł wartościowo i ilościowo o 6,5%. Największą
popularnością wśród konsumentów cieszy się jogurt naturalny, któremu przypada
88,1% rynku w ujęciu wartościowym. Rynek jogurtów pitnych wart jest ponad 551 milionów złotych, a wielkość
sprzedaży to przeszło 72 miliony
kilogramów.
Spożycie kefiru ma pozytywny wpływ na regulację
procesów przemiany materii, odbudowuje florę bakteryjną przewodu pokarmowego, a
także łagodzi skutki zatruć pokarmowych. Usprawnia również procesy przyswajania
białka i wapnia, obniża ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu we krwi oraz
jest źródłem witaminy B.
Jogurt jest źródłem łatwo przyswajalnego białka,
a także wapnia, fosforu, potasu i witamin z grupy B. Warto pamiętać, że napoje mleczne dostępne są
nie tylko w odmianach naturalnych czy
owocowych, ale również warzywnych i ziołowych, których klienci coraz częściej
poszukują.
Świadomość
konsumentów rośnie, stąd coraz większe zainteresowanie sektorem nabiału. Jesteś
producentem produktów tej branży? A może chcesz nawiązać ciekawą współpracę lub
wymienić się doświadczeniami? Sprawdź swoje możliwości i dowiedz się jeszcze
więcej na Targach WorldFood Poland w dniach 07 – 09 marca 2019!
Więcej
informacji na www.worldfood.pl
Zgłoszenia
do udziału w Targach info@worldfood.pl