Nowa propozycja Komisji Europejskiej dot. przytwierdzania nakrętek do butelek z tworzyw sztucznych spowoduje znaczące zwiększenie zużycia plastiku, większą emisję dwutlenku węgla oraz dodatkowe 2,7 miliarda euro kosztów produkcjiAnaliza przeprowadzona przez PwC wykazała, że zaproponowany przez Komisję Europejską obowiązek przytwierdzania nakrętek/wieczek do butelek z tworzyw sztucznych przeznaczonych do napojów (artykuł 6 projektu Dyrektywy w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko) może doprowadzić w skali UE do zużycia od 50 000 do 200 000 ton więcej plastiku, a także do wytworzenia dodatkowego ekwiwalentu CO2 w wysokości od 58 do 381 milionów kg i konieczności poniesienia kosztu ekonomicznego wynoszącego minimum 2,7 miliarda euro.Analiza
przeprowadzona przez PricewaterhouseCoopers nakreśliła znaczące koszty
środowiskowe i ekonomiczne wdrożenia proponowanego przez Komisję
Europejską obowiązkowego przytwierdzania
nakrętek/wieczek do butelek z tworzyw sztucznych przeznaczonych do napojów
(artykuł 6 projektu Dyrektywy PE i Rady w sprawie ograniczenia wpływu
niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko).
Badanie Komisji Europejskiej dotyczące
przedmiotowej Dyrektywy wskazuje, że najskuteczniejszym sposobem
ograniczenia zaśmiecenia środowiska nakrętkami i wieczkami jest zwiększenie
zbiórki butelek i ich zamknięć. Organizacje skupiające producentów napojów
i wód uważają, że cel Komisji można najlepiej osiągnąć poprzez odpowiednią
infrastrukturę gospodarowania odpadami i kampanie uświadamiające
konsumentów w okresie do 2025 r., a nie przez dodatkowy obowiązek
przytwierdzania nakrętek do butelek.
Raport PwC wskazuje na znaczące obciążenie dla środowiska, szacując, że przytwierdzanie
nakrętek/wieczek do butelek w skali Unii Europejskiej może wymagać od 50 000 do 200 000 ton
dodatkowego plastiku do produkcji butelek na napoje w zależności od
wymaganych zmian technicznych (tj. cięższa nakrętka lub cięższa nakrętka i
butelka). Spowodowałoby to zaprzepaszczenie ponad pięcioletniego postępu
przemysłu w zmniejszaniu wagi butelek z tworzyw sztucznych w celu ograniczenia
ilości zużywanego plastiku. Ponadto szacuje się, że przez wprowadzenie obowiązkowego przytwierdzania nakrętek/wieczek do butelek zostałaby wyemitowana równowartość 381
milionów kg ekwiwalentu CO2, co odpowiada 244 milionom
dodatkowych samochodów na ulicach.
W raporcie podkreślono skalę utrudnień dla przemysłu
wywołanych koniecznością modyfikacji ok.
1 350 linii rozlewowych w całej Unii Europejskiej, a także koniecznością poniesienia
dodatkowych kosztów w wysokości co najmniej 2,7 miliarda euro (nawet do 8,7 miliarda euro) w celu odpowiedniego
dostosowania linii butelkowania, przesuwając tym samym priorytet z doskonalenia
systemów zbiórki. Koszty oszacowane przez PwC obejmują koszty inwestycji
kapitałowych, jak również znaczące straty wydajności i koszty przestojów podczas
rekonfiguracji istniejących linii produkcyjnych.
Europejska
Organizacja Producentów Napojów Bezalkoholowych (UNESDA) i Europejska Federacja
Producentów Wody Butelkowanej (EFBW) stwierdzają, że: "Europejski przemysł rozlewniczy wykorzystuje nadające się do recyklingu
materiały opakowaniowe, które są wartościowe i powinny otrzymać „drugie życie”.
Jesteśmy głęboko zaangażowani w zwiększanie zbiórki opakowań i zahamowanie
zaśmiecenia środowiska plastikowymi butelkami i ich zakrętkami. Jednak wnioski
z raportu PwC budzą poważne obawy przedsiębiorców
związane z propozycją Komisji Europejskiej zawartą w artykule 6. Poza
brakiem wcześniejszego przeprowadzenia oceny wpływu przytwierdzania zamknięć do
butelek, raport PwC zidentyfikował również niezamierzone i znaczące koszty
środowiskowe i ekonomiczne związane ze zwiększonym zużyciem tworzyw sztucznych
i wynikającą z tego emisją gazów cieplarnianych. Jednocześnie zaproponowany
środek (przytwierdzanie zamknięć do butelek) może odciągnąć uwagę od najbardziej
palącego problemu - ulepszenia systemów
zbiórki”.
Obecnie nie istnieją żadne technologie, które
gwarantowałyby bezpieczeństwo konsumenta i jego akceptację, a także zapewniłyby,
że przytwierdzanie nakrętek/wieczek do butelek nie podważa integralności
naszych produktów. Kluczowa jest współpraca nad udoskonaleniem obecnych
systemów zbiórki odpadów, zarówno butelek, jak i ich zamknięć, aby osiągnąć wspólny
docelowy poziom zbiórki w wysokości 90%, oraz aby uniknąć kosztownych,
złożonych i nieskutecznych środków. Doświadczenie takich krajów jak Dania i
Niemcy dowiodło, że możliwe jest uzyskanie ponad 90% zbiórki butelek i nakrętek.
„W Polsce wraz z budową nowego systemu gospodarki odpadami wdrażającym
wymogi pakietu dyrektyw odpadowych należy wprowadzić od razu takie rozwiązania,
które zapewnią wysoki poziom zbiórki butelek po napojach wraz z nakrętkami. Polska
Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców reprezentująca kluczowe firmy
napojowe w Polsce stoi na stanowisku, że wszelkie rozwiązania w tym zakresie
powinny być wypracowywane na drodze merytorycznego dialogu, a nie narzucania
nierealnych zarówno z punktu widzenia technologicznego jak i ekonomicznego
rozwiązań. PFPŻ ZP deklaruje pełną wolę współpracy w opracowywaniu i wdrażaniu
efektywnych rozwiązań w tym zakresie” – komentuje Andrzej Gantner, dyrektor
generalny PFPŻ ZP.
pełna lista aktualności
|