25 lat Programu Agro kluczem do sukcesu PepsiCo w PolsceW zakładzie w Grodzisku Mazowieckim odbyła się uroczystość podsumowująca 25 lat Programu Agrarnego PepsiCo w Polsce. W ciągu minionego ćwierćwiecza, dzięki znaczącym inwestycjom PepsiCo, areał upraw wzrósł do 7000 ha, a wielkość kontraktowanych zamówień, pochodzących w 100% od polskich rolników, sięgnęła ok. 230 tys. ton ziemniaków rocznie. Tym samym PepsiCo umocniło pozycję największego odbiorcy ziemniaka chipsowego w Polsce. Wielomilionowe inwestycje przekształciły zakład w Grodzisku, w jeden z największych i najbardziej nowoczesnych ośrodków produkcyjnych PepsiCo w Europie. Aż 50% produkcji przeznaczane jest na eksport do 13 krajów w Europie. W planach jest zwiększenie liczby współpracujących gospodarstw o 30% do 2025 roku oraz znaczące inwestycje w rozwijanie nowych odmian ziemniaków, programu sadzeniakowego opartego w 100% o polskie firmy nasienne, jak również poszerzenie przestrzeni komór przechowalniczych o 25 000 ton.W uroczystości zorganizowanej w dniu 22 listopada 2018 r.udział wzięli: Zofia Krzyżanowska, Radca
Generalny w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Czesław Siekierski, szef
komisji rolnictwa w Parlamencie Europejskim, Grzegorz Benedykciński, burmistrz
Grodziska Mazowieckiego, Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ ZP, a także grupa ok. 70 rolników uczestniczących w
Programie.
W ramach Programu Agrarnego PepsiCo współpracuje z 67 gospodarstwami
rolnymi z całego kraju, które na stałe zatrudniają ok. 1200 pracowników i ok. 2200 w
sezonie. Suma areałów przeznaczonych na pozyskanie surowca dla PepsiCo wynosi
7000 ha (880 ha na początku Programu), zapewniając łączną produkcję ziemniaków
na poziomie około 230 tys. ton rocznie. W 2017 roku wartość zakupionych polskich
płodów rolnych wyniosła 120 mln zł. W związku z rosnącym
zapotrzebowaniem na wysokiej jakości przekąski ziemniaczane priorytetem firmy w
najbliższych latach będzie pozyskiwanie kolejnych partnerów – 20 gospodarstw
rolnych do roku 2025 (wzrost o 30%) oraz systematyczne wdrażanie Inicjatywy
Zrównoważonego Rolnictwa, której celem jest zapewnienie ekologicznych warunków
uprawy przy jednoczesnym zwiększaniu wydajności produkcji.
„Działalność PepsiCo w Polsce generuje roczny obrót na poziomie 2,5 mld
zł, a wartość inwestycji w latach 2013-2017 przekroczyła 500 mln zł. Nasze analizy wskazują, że wsparcie,
jakiego PepsiCo udziela rolnikom, producentom i detalistom przełożyło się na powstanie ponad 32 tys. miejsc pracy, w tym
ponad 10 tysięcy w sektorze rolnictwa” – powiedział Michał Jaszczyk, Prezes
PepsiCo Polska. „W ramach strategii „Działanie
ze świadomością celu” PepsiCo buduje i pielęgnuje długofalowe relacje nie tylko
z lokalnymi dostawcami, ale też społecznościami. Jestem dumny z rezultatów
jakie osiągnął Program Agrarny przez minione 25 lat i wkładu naszej firmy w rozwój
polskiego rolnictwa i polskiej gospodarki” – dodał Michał Jaszczyk.
Zakład w Grodzisku Mazowieckim to jeden z największych i
najbardziej nowoczesnych ośrodków produkcyjnych w strukturach PepsiCo w Europie. Każdego dnia w zakładzie
przerabianych jest 750 ton polskich ziemniaków. Obecnie 100% pozyskiwanego do produkcji chipsów surowca pochodzi
od polskich rolników.
„Zakład w Grodzisku Mazowieckim
to największy odbiorcą ziemniaka chipsowego w Polsce. To jednocześnie ceniony
na rynku pracodawca, który zapewnia
stabilne miejsca pracy. Z 550 osób na stałe zatrudnionych w naszym zakładzie
ponad 50% może pochwalić się stażem pracy wynoszącym ponad 10 lat - powiedział Krzysztof
Dudziński, Dyrektor zakładu Frito-Lay w Grodzisku Mazowieckim.
Przez 25 lat PepsiCo w znaczący sposób
przyczyniało się do rozwoju i modernizacji polskiego rolnictwa. Wraz z otwarciem zakładu produkcyjnego Frito-Lay w
Grodzisku Mazowieckim w 1993 roku PepsiCo zainicjowało Program Agrarny,
który miał służyć zapewnieniu trwałego źródła dostaw do produkcji chipsów
ziemniaczanych.
„W całym okresie współpracy PepsiCo udzielało rolnikom wsparcia finansowego
i edukacyjnego, przekazywało know-how dotyczący prawidłowej uprawy
pełnowartościowego ziemniaka przemysłowego, a także organizowało szereg szkoleń
i wizyt poglądowych w gospodarstwach w Europie Zachodniej oraz USA” – powiedział Jan Borowski-Komenda, dyrektor
Programu Agrarnego PepsiCo w Polsce. „Przyczyniło
się to do zmiany podejścia wśród
rolników do stosowanych wcześniej metod produkcji, przez co zaczęli oni
postrzegać swoje gospodarstwa jako przedsiębiorstwa, które wymagają rozwoju,
inwestycji i zaangażowania, ale zapewniają też ogromną satysfakcję – w tym
finansową. Dziękujemy wszystkim naszym partnerom za wkład w rozwój Programu,
ponieważ dzięki nim z optymizmem patrzymy dziś w przyszłość” – dodał Borowski-Komenda.
Sukces Programu robi ogromne wrażenie: gospodarstwa rolników
uczestniczących w Programie są dziś wielokrotnie większe, zatrudniają
podwykonawców, stale inwestują w rozwój i zwiększają swoje zyski. Edward
Nalepa, jeden z największych w województwie mazowieckim plantatorów dostarczających
ziemniaki dla PepsiCo, powiedział: „W
okresie 25 lat zwiększyłem mój areał ponad 20-krotnie, a wielkość zakontraktowanej produkcji wzrosła ponad 40-krotnie. Nie byłoby to
możliwe bez aktywnego zaangażowania firmy we współpracę z nami. Dziś całość
tego przedsięwzięcia przejmuje mój syn, który przez wiele lat przygotowywał się
do tego zadania”.
|
Według aktualnych danych Banku Światowego 11,5% wszystkich zatrudnionych w
Polsce pracuje w sektorach związanych z rolnictwem. Działania PepsiCo odegrały istotną rolę we
wsparciu tej kluczowej gałęzi gospodarki, przyczyniając się do unowocześnienia przemysłowej
uprawy ziemniaków w Polsce. W tym celu firma prowadzi prace badawcze w zakresie
nowych odmian, dążąc do zwiększenia udziału odmian posiadanych na wyłączność z
40% obecnie do 85% do roku 2025. W czasach rosnącego zapotrzebowania na
wysokiej jakości płody rolne, także w rolnictwie zastosowanie znajdują
zaawansowane technologie – ziemniaki we współpracujących z PepsiCo gospodarstwach
uprawiane są pod kontrolą nowoczesnych urządzeń sterujących, które nadzorują
proces zbioru, a skomputeryzowane kombajny, w zależności od warunków atmosferycznych,
dobierają szybkość pracy, tak aby nie uszkodzić plonów. Odrębny system czuwa
nad stanem złożonych w przechowalniach ziemniaków, bardzo wrażliwych na nagłe
skoki temperatury. Wszystkie te elementy stanowią części składowe Inicjatywy
Zrównoważonego Rolnictwa, którą PepsiCo wdraża na świecie. Firma realizuje założenia
Inicjatywy poprzez zmniejszanie emisji CO2, optymalizację procesu nawożenia
oraz zastosowanie systemu Crop Track,
który pozwala na monitorowanie opadów i odpowiednie dostosowanie dawek nawożenia,
wspomagając decyzje plantatorów w zakresie agrotechniki. Do 2025 roku wszystkie
gospodarstwa rolne współpracujące z PepsiCo będą w 100% zgodne z wytycznymi
Inicjatywy Zrównoważonego Rolnictwa.
Program Agrarny PepsiCo to przykład trwałej i opartej na wzajemnym
poszanowaniu współpracy z lokalnymi producentami. Uczestniczący w Programie rolnicy mają możliwość nie
tylko rozwijania swoich agrobiznesów zgodnie ze światowymi standardami, przyczyniając
się do rozwoju polskiego rolnictwa, ale też wzajemnej wymiany doświadczeń i nawiązywania
bliskich relacji.
„Zaczynaliśmy 25 lat temu jako
małe gospodarstwo z uprawą na 2 ha i dostawami na poziomie 50 ton – dziś
pracujemy na 50 ha i produkujemy 2000 ton ziemniaków przemysłowych rocznie;
mamy też własną przechowalnię na prawie 1000 ton ziemniaków. Dzięki współpracy
z firmą mieliśmy okazję poznać nowoczesne metody i środki produkcji, a wyjazdy
szkoleniowe pokazały nam, jak można prowadzić dochodowy i dający satysfakcję
biznes rolniczy” – powiedział Janusz Sierański, który wspólnie z żoną
Bożeną prowadzi gospodarstwo i współpracuje z PepsiCo od 25 lat. „Poznaliśmy mądrych i wspaniałych ludzi,
nawiązaliśmy przyjaźnie – zarówno w koncernie, jak i wśród innych rolników w
programie.” – dodała Bożena Sierańska.
O
firmie PepsiCo
Konsumenci
w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy
PepsiCo miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży
produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez przedsiębiorstwa Frito-Lay,
Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker i Tropicana, wchodzące w skład koncernu PepsiCo,
wyniósł w 2017 roku ponad 63 miliardy dolarów amerykańskich. W swoim globalnym
portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i
napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z 22 najlepiej sprzedających
się marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów
amerykańskich. Działalność PepsiCo opiera się na filozofii „Performance with
Purpose” – jesteśmy przekonani, że sukces biznesowy naszej firmy jest ściśle
związany ze zrównoważonym rozwojem na świecie, który współdzielimy. Wierzymy,
że stałe udoskonalanie oferowanych przez nas produktów, prowadzenie
działalności w zrównoważony sposób tak, aby chronić naszą planetę oraz wspierać
ludzi na świecie, umożliwia PepsiCo odnoszenie sukcesów biznesowych, tworząc
długoterminową wartość dla społeczeństwa i naszych udziałowców. Więcej
informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com
oraz na polskiej stronie firmy www.pepsicopoland.com
Do pobrania Ulotka "25 lat programu Agrarnego PepsiCo w Polsce">>