Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Nowy Raport Nielsena: Sprzedaż online FMCG rośnie 4x szybciej niż offline
Globalna sprzedaż online produktów FMCG rośnie czterokrotnie szybciej niż sprzedaż offline, a w nadchodzących latach na rynkach europejskich prognozowany jest duży wzrost e-commerce w sektorze FMCG. Wzrost jest spodziewany ze względu na dynamikę życia zawodowego i prywatnego, rosnące zatłoczenie i coraz większą popularność trendu convenience. Tak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen.

Raport Nielsena „Future Opportunities in FMCG e-commerce”, który analizuje obecne czynniki wzrostu handlu elektronicznego FMCG na 34 rynkach, podkreśla szybkie tempo w jakim handel elektroniczny FMCG będzie się rozwijał w nadchodzących latach (18,4% CAGR rocznie) i szacuje, że do 2022 r. całkowita globalna sprzedaż wyniesie nawet 400 mld USD.


Oczekuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynki europejskie stworzą możliwości rozwoju dla FMCG online, przy czym ponad jedna czwarta konsumentów (26%) już teraz korzysta z platform e-commerce do dostarczania produktów do domu. W Europie Wielka Brytania jest liderem istotności sprzedaży online FMCG (6,3%), tuż za nią plasuje się Francja (6,1% FMCG sprzedawanych online), która od początku 2000 r. posiada ogólnokrajowy model e-commerce typu „click-and-collect", dzięki czemu e-commerce odniósł sukces pomimo niskiej gęstości zaludnienia w tym kraju. Szwajcaria, Włochy i Holandia zajmują piąte miejsce w pierwszej piątce rynków sprzedaży FMCG online (odpowiednio 1,8%, 1,7% i 1,5%) w Europie Zachodniej. Inne rynki zachodnioeuropejskie objęte raportem to Belgia, Hiszpania, Niemcy i Portugalia.


Raport Nielsena identyfikuje niektóre z kluczowych i przyszłych czynników wzrostu handlu elektronicznego FMCG, w tym:

  • Podstawowe czynniki wzrostu: PKB, penetracja rachunków bankowych, penetracja użytkowników internetu, penetracja smartfonów;
  • Makroekonomiczne czynniki wzrostu: łatwość prowadzenia działalności gospodarczej, gęstość zaludnienia, niezawodność usług pocztowych;
  • Społeczne czynniki wzrostu: zaufanie konsumenckie, nawyki związane z oszczędzaniem pieniędzy;
  • Czynniki wzrostu podaży: dojrzałość podmiotów handlu elektronicznego FMCG.
     

Na rynkach skandynawskich jeden na czterech konsumentów (25%) jest skłonny kupować przez Internet celem zamówienia zakupów do domu, co wskazuje na duże perspektywy dla rozwoju e-commerce w FMCG. Norwegia słynie z wysokiej jakości usług publicznych i infrastruktury oraz postępowości. Ponadto, konsumenci są gotowi do przyjęcia nowych modeli online i istnieją możliwości rozwoju transgranicznego handlu elektronicznego z innymi rynkami nordyckimi, w szczególności w odniesieniu do specjalistycznych kategorii i produktów. Nielsen szacuje, że udział handlu elektronicznego Norwegii w całkowitej sprzedaży FMCG w 2017 r. (1%) wzrośnie do 2,2% (678 mln USD) do 2022 r. Inne rynki skandynawskie objęte raportem to Szwecja i Dania.


W Polsce z kolei, notowany ostatnio wzrost gospodarczy, poprawa perspektyw zatrudnienia i wyższe dochody są motorem zrównoważonego wzrostu konsumpcji. Nielsen szacuje, że od 2017 r. udział Polski w sprzedaży FMCG ogółem (poniżej 1%) wzrośnie do 1,9% (637 mln USD) w 2022 r. Inne rynki wschodnioeuropejskie objęte raportem to Turcja i Rosja.


- Przyszłość i dynamika handlu online FMCG zależy od trzech czynników, które determinują popyt, podaż i opłacalność tego biznesu. Rolą producentów i detalistów jest odpowiadać na potrzeby i oczekiwania grupy konsumentów zwanej „connected spenders”, której to rozwój determinuje rozwój handlu elektronicznego FMCG. Aby rosnący popyt mógł zostać zaspokojony, kluczowy jest również rozwój działalności detalistów, choćby poprzez nowe formy dostaw, rozwój unikalnego asortymentu czy poszukiwanie nowych modeli biznesowych. Opłacalność elektronicznego handlu FMCG leży zaś w gotowości wszystkich graczy do podejmowania zintegrowanych akcji we wszystkich kanałach dystrybucji dzięki odpowiedniej kulturze organizacyjnej, wprowadzonym procesom omnichannel oraz testom nowych technologii – komentuje Patrycja Herbowska, client director i liderka projektu e-commerce w Polsce.


Źródło: Nielsen.


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij